Du er her

Misbruk av varsellys - igjen!

Redaksjonen får ofte henvendelser om uvettig lysbruk på traktorer. Nylig fikk vi en melding fra en ansatt i Mesta. Han lurer på om bøndenes rotorlamper er helt umulige å slå av!
Av Håkon Bjerke
Publisert 22.09.2015 18:00

Han som sendte meldinga kjører maskiner og brøytebiler i Mesta, og han har selv jobbet i landbruket. Han irriterer seg ofte over traktorer som kjører med de blinkende oransje varsellampene på, i nær sagt alle situasjoner. 

– Det kan da ikke være nødvendig å bruke varsellamper for å levere et kornlass på siloen, skriver han. 

Videre påpeker han at problemet ikke bare begrenser seg til korntransport. For skurtreskere og andre maskiner som går ute på jordene har også varsellampene på. Og det er ikke alltid så lett for trafikanter på vegen å se om det faktisk blinker i vegbanen en halv kilometer lenger framme, eller om det er falsk alarm fra åkeren inntil vegen.


Strober, blitzbjelker og rotorlamper blir ofte misbrukt, eller feilbrukt.

 

Mister respekten

Trafikanter som er vant til å se oransje blinking overalt, de mister respekten for varsellysene. Vegarbeiderne merker stadig at biler kommer kjørende i for høy fart inntil deres maskiner og sperringer, selv om de oransje blinkene er synlige på langt hold. Når billistene oppdager at det faktisk foregår noe i vegen, må de bråbremse. På vinterføre er det ikke sikkert de rekker å stoppe heller.

Det er AV-stilling på bryteren?

Budskapet fra Mesta-mannen er klart:

–  Slå av blinkende gule varsellys når det ikke er nødvendig å bruke dem.

Hvis kjøretøyet ikke er over 2,60 meter bredt, eller kjører avvikende i forhold til annen trafikk, skal varsellysene kort og greit slås av. Bryteren har faktisk en posisjon merket «av», «off»  eller «0». Og det skal være den mest brukte!

Selve lovverket finner du på lovdata.no. Bruk av varsellys er omtalt i både forskrift om bruk av kjøretøy, i trafikkreglene, og i selve kjøretøyforskriften


Trykk en gang til ... Og lampa slokner faktisk!