Du er her

Lys på vintertraktorer

I Bedre Gardsdrift nr. 8 og 9 2015 kan du lese den store nordiske vintertraktortesten. Her er noen vurderinger og fra oss om lys på traktorer som skal arbeide ute vinterstid. 
Av Jogeir M. Agjeld
Publisert 28.10.2015 12:00

Åtte traktorer rundt 120 hk fikk prøvd seg i kulde og mørke i den store nordiske vintertraktortesten.

Vintertesten vår er utført i samarbeid med svenske Lantmannen og finske KoneViesti på testsenteret MTT Vakola. I Bedre Gardsdrift nr. 8/15 kan du lese om traktorenes vinteregenskaper, først og fremst bedømt gjennom nedfrysing i kuldekammeret, samt sjekk av kjettingklaring, lysbilde og sikt. I BG 9/15 får du resten av testen, med vurderinger av kjøreegenskaper, lasterbruk, hyttekomfort, redskapskopling, service og førernes bedømming. 


Kryss av for mye lys

Skal du kjøpe ny traktor, og bruke denne når det er mørkt, kan du likså godt først som sist krysse av for den største lyspakken. De fleste av lyktene kan du bytte ut senere om det skulle være ønskelig, men det å få fram et høvelig ledningsnett i tak og hyttestolper gjøres best på fabrikk. Mange traktorer er i dag så tettpakket i tak og stolper at du vil slite om du skal trekke kabel sjøl. Du skal heller ikke ta det for gitt at kablene ligger der om ikke lyktene er bestilt. Med tilstrekkelig kabling og kraftig nok dynamo har du et godt utgangspunkt, også om du kanskje vil ha andre lykter. 


Husk høyt kjørelys

Har traktoren frontlaster bør du ha høytmontert kjørelys til bruk når lasteren eller plogen sperrer for lyktene i grillen. 


Led, Xenon eller halogen?

Noen av traktorene i testen er har led-lamper, men de fleste nøyer seg med halogen. Særlig vinterstid kan en kombinasjon av disse duge. Kun led eller xenon gir veldig god lysspredning, men dårlig kontrast i snøen. Halogen gir bedre kontrast i snøen, men dårligere lysspredning. Fra anleggsbransjen har vi hørt om gravemaskiner med kun led-lys, der det skinner som midt på lyse dagen i et stort område, men maskinene er ubrukbare til planeringsarbeid fordi det er umulig å se konturer på bakken. Da vil førerne heller ha halogenlamper under hytta og led på bommen samt over hytta. Disse erfaringene er relevante også på traktor.

"