Du er her

Lokal ost på offensiven

Norsk lokalprodusert ost omsatte for 170 millioner kroner i dagligvarekjedene i 2018.
Av Bo Hansen
Publisert 28.10.2019 12:20

I det siste tiåret har salget av norskprodusert lokalost hatt en eksplosiv utvikling. To av ti nordmenn spiste lokalprodusert, norsk ost hver måned i 2018, skriver Mat- og landbruksdepartementet og viser til en undersøkelse gjort av Ipsos Spisefakta.

Statistikk fra Landbruksdirektoratet bekrefter tendensen i og med at mjølk til produksjon av modnet ost til dagligvaremarkedet gikk opp med 4,2 prosent fra 2017 til 2018.

Hevder seg i VM

Norge tar fortsatt hjem medaljer fra Oste-VM. Nå sist fra verdensmesterskapet i Bergamo i Italia der Gangstad for Nidelven, Lega for Stavsfjell og Tine for Norvegia 5 år fikk tildelt såkalte Super-Gold-medaljer. Tines Norvegia 5 år vant nylig også det norske ostemesterskapet.

Matnasjonen Norge

– Norge har blitt en ostenasjon i verdensklasse. 48 oster har fått Spesialitet-betegnelse som betyr at de er produsert i Norge og laget av lokale og norske råvarer. Dette mangfoldet er med på å bidra til å bygge Matnasjonen Norge, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

 

.

 

Nøkkelord