Du er her

A-K maskiner og LMB fusjonerer

DETTE VAR APRILSPØKEN VÅR I 2004: New Holland-importøren A-K maskiner fusjonerer med CaseIHs importør, LMB. Det nye selskapet får større markedsandel enn Felleskjøpet. Navnet blir Norgestraktor, og nå er de på tomtejakt.
Av Jogeir M. Agjeld
Publisert 01.04.1999 09:00

 Det nye selskapet Norgestraktor blir en realitet før sommerferien.
– Navnet betyr ikke at vi bare skal selge traktorer. Vi tar mål av oss til å bli Norges desidert største leverandør av redskaper av alle slag, samt skurtreskere, olje, rekvisita og innendørsmekanisering understreker Olav Løberg i LMB. Han blir ny direktør for det nye selskapet.
Vil ta rotta på FK
Ser vi på tallene fra 2003, har NewHolland og CaseIH en markedsandel på 26,6 prosent. Bestselgeren John Deere har til sammenligning 24,0 prosent. Løberg lover at FK og Deere skal få kjørt seg når det nye selskapet er på plass. Merkbart lavere priser, et mer finmasket forhandlernett, en organisasjon med kjappere omstillingsevne samt det Løberg betrakter som minst like gode produkter, skal gjøre hverdagen tøff for de gul-grønne.
– Det er nok å se på en av de siste traktortestene i Farmers Weekly. Vår TSA/MXU får vesentlig bedre omtale enn John Deere 6020. Alt i dag er våre priser lave, og lavere skal de bli, lover han.
På tide
Etter at New Holland kjøpte CaseIH, er det nesten bare lakken på panseret som skiller de to merkene fra hverandre. Flere av seriene ruller ut fra samme samleband, og etter hvert avslører også kundene at det er snakk om samme traktor. Derfor har det lenge vært spekulert i hvor lenge merkene kunne fortsette med hver sin importør. Omsider kan de to kjedene hente ut omfattende synergieffekter, i og med at de tar med seg det beste fra hver kjede inn i det nye konsernet.
Solide merkevarer
Sjøl om fusjonen er et indirekte resultat av sammenslåinga av NewHolland og CaseIH, er lista over tilgjengelige varemerker lang og solid. Se bare på følgende liste:
New Holland, CaseIH, Steyr, Claas, Ehlo, JF, Trima, Stoll, Orkel, Øverum, Pöttinger, Kongskilde, Potila, Amazone, Igland, Hardi, TKS, Husqvarna, Duun, Palax, Welger, Bogballe og mange mindre leverandører. Selskapet har ikke planlagt å kutte ut noen av produktene, da de har hver sine sterke sider, og således utfyller hverandre. Derimot finnes distriktsvise preferanser, slik at enkelte varemerker vil markedsføres hardere i noen områder, og være bestillingsvarer andre steder.
Trenger nye lokaler
Det er en kjent sak at A-K maskiners noe tilårskomne lokaler på Kløfta etter hvert er blitt lite hensiktsmessige, særlig fordi enkelte av delene på delelageret tar skade av de stadige vibrasjonene som oppstår i grunnen hver gang Flytoget passerer.
– Da bare de vanlige togene fra NSB gikk forbi tomta vår, var vibrasjonene mindre skadelige. Flytogets hastighet gjør vibrasjonene mer høyfrekvente, slik at særlig følsomme elektronikkomponenter kan få indre skader, forklarer teknisk sjef Jarl Saatvedt. Han medgir at alle reklamasjonene på elektroniske reservedeler har gitt New Holland et noe frynsete rykte.
En medvirkende årsak til ønsket om å flytte, er nok det lite smigrende faktum at A-K maskiners lokaler hver ettermiddag blir liggende i skyggen av Felleskjøpets kornsiloer på nabotomta, men det sies ikke høyt.
Tomtejakt
Dette, samt behov for større plass enn både A-K og LMB i dag har tilgang til, er bakgrunnen for at Norgestraktor nå er på jakt etter tomt til nye lokaler.
– Med dagens kommunikasjoner, både med IT, gode flyforbindelser og avanserte logistikkløsninger, spiller det liten rolle hvor vi etablerer importkontoret. Se bare på Valtra, som faktisk klatrer på salgsstatistikken med importøren sittende i Asker, poengterer A-K-sjef Truls Skalmerud.
Ut på landsbygda
Samtidig har det nye firmaet et ønske om å bryte trenden med traktorimportører i urbane strøk. Eikmaskins importkontor i Nydalen i Oslo er således ikke noe forbilde for Norgestraktor.
– Vi vil tilbake til der kundene våre befinner seg, nemlig ute på landsbygda. Da kan vi ha et hovedkontor hvor vi også har muligheten til å drive opplæring av kunder og ansatte like utenfor kontordøra. Vi ønsker bønder som naboer, og vil inngå et tett samarbeid med de nærmeste for å leie arealer til kursing og utprøving. I tillegg må vi naturlig nok kjøpe ei tomt stor nok til vår nåværende og framtidige virksomhet. Anslagsvis dreier det seg om 100 til 200 mål, og vi vil helst være i et område uten for mye annen handles- eller industrivirksomhet. Det vil passe best i vår nye profil, forteller Olav Løberg. Han er sjøl fra Trøndelag, og stikker ikke under en stol at han gjerne kan tenke seg tilbake dit.
Aktuelle områder
Norgestraktor har imidlertid et par helt klare krav: Den nye plasseringen må være i et distrikt med allsidig produksjon, og den må være innenfor en radius på omtrent en time fra en større flyplass. Med det tenker firmaet på for eksempel Værnes, Gardermoen, Torp, Sola, Flesland eller enda til Rygge. Norgestraktor har enda ikke klar noen egen nettside, men forespørsler, forslag til plassering eller tilbud om tomt, samt andre innspill kan sendes til Norgestraktors epost, eller legges inn i kommentarfeltet under for videre formidling.