Du er her

Har du fremdeles sommerdiesel på traktoren?

Straks det blir kuldegrader vil traktorer og andre maskiner stoppe, fordi dieselfiltrene tetter seg. Et enkelt og effektivt forebyggende tiltak kan du gjøre selv i god tid. Kjør traktoren nesten dieseltom, og fyll på vinterdiesel!
Av Håkon Bjerke
Publisert 20.11.2017 11:44

Feil 1: "Dieselen fryser."

Dette uttrykket hører vi ofte, men det er litt misvisende. Vann i dieselen vil fryse, og da kan rørene tette seg mellom tanken og motoren. Men selve dieselen fryser ikke. Den blir derimot så tjuktflytende at filtrene tetter seg.

Sommerdieselen inneholder mye voks, som stivner til grå partikler ved lavere temperaturer. Og disse vokspartiklene tetter igjen dieselfiltrene, slik at motoren stopper. Et godt råd er å kjøre traktoren så dieseltom som mulig før du fyller på høstdiesel / vinterdiesel. Dermed blir sommerdieselen som er igjen på tanken og i filtrene, mest mulig uttynnet av vinterdiesel.

 

Feil 2: "Vinterdieselen var bedre før i tida."

Mange traktoreiere mener at dieselkvaliteten har blitt dårligere med åra, for traktorene stopper oftere i kulda nå enn for 20 år siden. Vi hører også ofte folk si at de gamle traktorene var bedre, for de kunne gå på sommerdiesel hele vinteren uten problemer. Men faktisk er dieselen renere nå enn den har vært noengang tidligere.

Problemene skyldes at det moderne dieselutstyret med høytrykks innsprøytninger er mer ømfintlig for forurensninger enn det var på eldre maskiner. Derfor må dieselfiltrene ha finere porer i papiret slik at de fanger opp også de mikroskopiske partiklene, som tidligere gikk tvers gjennom både filtrene og dysene. Men de nye finmaskede filtrene fanger ikke bare opp smuss, men også partikler av voks som oppstår i sommerdieselen i kulda. Derfor er det så viktig å ha vinterdiesel av god kvalitet.
 

Feil 3: "Det er bare å blande i parafin."

Sommerdieselen inneholder mye voks, og før i tida var vinterdieselen tynnet ut med parafin for å løse opp voksen. Du kunne kjenne tydelig at det luktet parafin av vinterdieselen. Men moderne vinterdiesel er ikke tynnet ut. I stedet er voksen fjernet under raffineringen i vinterhalvåret.

Dagens dieselmotorer har nøye utregnet forbrenningsprosess der det dreier seg om millisekunder for å oppfylle utslippskravene i eksosen. Motorene, eller kanskje rettere sagt eksosrensinga, takler derfor ikke innblanding av parafin. Det kommer av at parafinen antennes og forbrenner på en helt annen måte enn diesel. Av samme grunn skal du heller ikke tilsette motorsagbensin eller totaktsolje i dieselen, for da er det ikke diesel du har på tanken lenger.

Tilsetningsstoffer til å blande i dieselen kan også være skadelige for dieselpumpe og injektorer. Skal du tilsette noe i dieselen så bruk KUN tilsetninger som motorfabrikanten godkjenner. Vanlig kondenssprit eller isopropanol "for drivstoff og trykkluftsystemer" er ikke anbefalt for moderne motorer. Totaktsolje kan også være skadelig for motoren, fordi den kan absorbere og dra med seg vanndråper inn i innsprøytningssystemet. Både Common-Rail-pumpa og injektorene er svært følsomme for vann og kan skjære seg av bare noen få vanndråper.

 

Se på voksen i glasset til høyre

Begge glassene på bildet over har stått i fryseren ved -19°C. Glasset til venstre inneholder vinterdiesel, mens glasset til høyre inneholder sommerdiesel. Vinterdieselen er fortsatt like klar og fin, mens sommerdieselen har blitt helt grå av vokspartikler. Kjører du avgårde med slik gråfarget sommerdiesel på tanken vil dieselfiltrene raskt tette seg. Da kan du ikke legge skylda på traktorfabrikanten.

 

Sommerdiesel må blandes ut før det blir kaldt
I 20 minusgrader er det for seint

Legg merke til glasset på det nederste bildet. Midt i glasset er dieselen klar og fin, mens den er gråfarget nede ved bunnen. Dette skjedde da vi blandet de to glassene fra det første bildet. Iskald vinterdiesel ble tømt oppi glasset med iskald sommerdiesel. Er temperaturen så lav at sommerdieselen allerede har blitt tjukk og grå, så vil ikke sommer- og vinterdiesel blande seg.

Vinterdieselen flyter bare øverst i tanken, mens voksen fra sommerdieselen fortsatt ligger igjen i bunnen. Sugerøret til dieselpumpa sitter i bunnen av tanken, og derfor vil motoren suge til seg store mengder voks. Dieselfiltrene tetter seg, og motoren stopper. Skifter du til nye dieselfiltre, vil de også tette seg, og motoren stopper igjen.

Derfor er det så viktig å få brukt opp mest mulig av sommerdieselen på traktoren om høsten, og fylle på en del høst / vinterdiesel før det har blitt for kaldt. Får du ikke brukt opp sommerdieselen, bør du tappe av tanken og fylle på vinterdiesel. Traktoren må kjøres litt etter påfyllingen slik at innholdet i tanken får skvulpe og blande seg, og vinterdieselen kommer inn i filtrene.


Voksen i bunnen av tanken tetter igjen dieselfiltrene, både fort og effektivt!