Du er her

lille_1s bilde
lille_1
Logget av
Innmeldt: 11.10.2010
nydyrking

Hei.
Sitter å tenker på å dyrke opp noe jord istede for å leie. Årsaken til dette er avstanden, da de potensielle dyrkningsteigene er innenfor an radius på en kilometer fra fjøset. dreier seg om fire teiger på tilsammen 100 mål, der det i dag er granskog, med alt fra noen hogsflater, ungskog og hogstklart tømmer. Må lage to adkomstveier på noen hundre meter. Må nok også drenere storparten av områdene.
Tenker på å kjøpe en brukt 12-14tonns gravemaskin, å gjøre jobben selv da jeg har ledig tid. Må selvfølgelig ta det litt senn om senn.

Noen som har erfaringer fra liknende arbeid? Tenker da på tidsforbruk, praktiske råd om fremgangsmåte, lessons learned osv.... Hvor lang tid tar det for eksempel å bryte stubber med nydyrkningsskuff/graveskuff i "vanlig" granskog?

lille_1s bilde
lille_1
Logget av
Innmeldt: 11.10.2010
nydyrking

Hei.
Sitter å tenker på å dyrke opp noe jord istede for å leie. Årsaken til dette er avstanden, da de potensielle dyrkningsteigene er innenfor an radius på en kilometer fra fjøset. dreier seg om fire teiger på tilsammen 100 mål, der det i dag er granskog, med alt fra noen hogsflater, ungskog og hogstklart tømmer. Må lage to adkomstveier på noen hundre meter. Må nok også drenere storparten av områdene.
Tenker på å kjøpe en brukt 12-14tonns gravemaskin, å gjøre jobben selv da jeg har ledig tid. Må selvfølgelig ta det litt senn om senn.

Noen som har erfaringer fra liknende arbeid? Tenker da på tidsforbruk, praktiske råd om fremgangsmåte, lessons learned osv.... Hvor lang tid tar det for eksempel å bryte stubber med nydyrkningsskuff/graveskuff i \&quot\;vanlig\&quot\; granskog?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Skal du dyrke 100 mål ville jeg valgt en mye større maskin....fra 20 tonn og oppover. Får like god makin for samme kronene. Tidsforbruk vil variere etter terreng og jordtype osv....

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

ha gått for ei 25 tonn, volvo 240 eller noke sånt.
du burde ikkje gå for ei alt for gammal maskin, kjøp ei nyere ei og sel etter du er ferdi! ha vurdert å leige da det er mykje arbeid, trur du blir overaska. driv sjøl som maskin entrepenør

Apple_farmer_1s bilde
Apple_farmer_1
Logget av
Innmeldt: 09.11.2008
Re: nydyrking

Jeg dyrket ca 75 mål i fjor. Leide inn bulldoser, og det kom på i underkant av 1700-1800/da. Fordeler er bl.a. at det blir fort ferdig så du får tatt det i bruk, og kan få avling og AK-tilskudd på det. Hvis det er litt småkupert (som det var her) så kan alle stubber graves ned, og jeg kunne utnytte hele arealet og slapp å ha stubberanker liggende.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Nedgraving av røtter og stubber vil gi arealer som synker på sikt, stiller meg helt bak rådet om stor maskin. Lite maskiner mellom 12 og 14 tonn i markedet. Har forsøkt med 8 tonner og med 24 tonner og kapasitetsforskjellen er enorm.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: nydyrking

Stiller meg bak stor maskin. Prismessig får du mye billige maskiner mellom 30-40 tonn og oppover. Disse er ikke så populære fordi de er litt trøblete å flytte, må ha spesiell henger og følgebil.
Du får jo bare 1 flytting og da gjør du mye arbeid med en slik maskin.
Har jobbet ganske mye med en 1998 Komatsu 340, det er kongemaskin. Den er nå gått 15.000 timer og fremdeles like god. Denne er forøvrig til salgs nå for 180.000 + mva. For 180.000 får du ikke mye maskin i de populære klassene, det vil si under 20 tonn.

lille_1s bilde
lille_1
Logget av
Innmeldt: 11.10.2010
Re: nydyrking

Apple farmer: Har tenkt på dozer ja, er sikkert en raskere metode. Men skraper du ikke bort mye av matjorda med en dozer...?

Er forholdsvis lite stein så hvis man \&quot\;plukker\&quot\; bort stubbene med gravemaskin vil matjorda ligge der klar til bearbeideing(?)... er i allefall slik jeg tenker..... Grøfting til drenering må jeg jo gjøre uansett....

Rune: Hvordan er en så stor maskin å kjøre i skogen? er noen mål som er tidligere drenert og igjennplantet letttmyr??? Riktignok godt drenerte ettersom de ble opparbeidet for 30-40 år siden, men alikevell... Det begynner å bli tunge maskiner!

Angående stubbene har jeg tenkt på å ranke dem opp og la dem ligge ett år, for så å kjøre dem bort. Er et firma i nærheten som driver med oppflising av trevirke til bioenergi, vet ikke om de tar kostnaden av å hente stubbene hvis de får dem...?

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: nydyrking

Ville heller ikke ha valgt maskin mindre enn 20 tonn til dyrking.
Holder selv på med dyrking av ca. 100 dekar.
Å rive stubber går ganske glatt såfremt du har maskin med litt vekt i baken, men vil tro du minst dobler tidsforbruket med en 14 tonner kontra en 24 tonner.
Ei stor maskin er ikke noe problem å kjøre i skogen, flyteevnen er ikke dårligere på ei større maskin hvis den har belter som står i forhold til vekta.
Hvis du ikke har behov for å bakkeplanere er det ikke noe problem å gjøre hele jobben med gravemaskin.

Oddbjørn_1s bilde
Oddbjørn_1
Logget av
Innmeldt: 26.09.2008
Re: nydyrking

Hvis du ikke kommer fram på feltet med en beltegraver så vil jeg hevde at det er så rålendt at det ikke egner seg til dyrking......
Selv om maskinen veier 25 tonn så er bæreflaten på beltene stor. En voksen traktor med møkkvogn veier jo like mye, og det er ingen som prater om at det er skadelig lengre... Er det litt stein der så er det morene og da bærer det uten problemer. Kjøp deg derfor en stor maskin. En stor maskin er mye enklere å kjøre på feltet enn en liten. Alt går litt mer i slow-motion, du får ikke slik hopping og spretting som med en liten maskin. Det er ikke bare det at en stor maskin er sterkere, men den har også MYE lengre rekkevidde. Du får derfor tak i stubbene fra et mye større område med graveren og kan legge opp tilsvarende større / høyere stubberanker uten å måtte transportere stubbene med traktorhenger eller steinsvans. Hauger og daler som ser ut som 3-4 meter høye snøfonner kan du ofte fylle igjen med graveren med masse fra sidene. En 25-tonns graver med skuffe på kanskje over en kubikk gjør utrolig mye arbeid i en slik liten dal på en dag. Har du en gammel gubbe i området som har kjørt graver i mange år før i tida så få tak i han og be han hjelpe deg igang. Bare for å få noen tips om hvordan du bør angripe feltet. Noe av det viktigste ved dyrking og planering er å bevare de naturlige vannveiene, eller lage nye, men du må for all del unngå at vannet enten blir stående, eller at vannet begynner å grave. En erfaren mann ser med en gang hvor du bør legge stubbene og hvor du skal mellomlagre massen. Det kan spare deg for mange dagers jobb. Dessuten er det ikke \&quot\;bare\&quot\; å rive opp stubber selv om maskinen er stor. Furua har oftest en påle omtrent som en gulrot, og må kanskje graves opp. Grana har derimot røttene rett utover bakken som et teppe. Det er om å gjøre beholde mest mulig av disse røttene sittende på stubben, i stedet for å rive stubben i filler. Skuffa skal brukes som brekkjern og ikke som øks! Da må du få skuffa under stubben og bryte med skuffetilten akkurat som du drar i en spiker med et brekkjern. Ofte kan du hvile skuffa på bakken under stubben mens du \&quot\;triller\&quot\; skuffa fra deg. Maskinen er sterkere da, enn om du løfter og drar i stubben. Dessuten er det mindre belastning på maskinen, og du sitter roligere i setet. Kanskje vil pensjonisten grave noen timer for deg svært billig også, de synes ofte det er moro å prøve litt igjen hvis de kan styre tida sjøl og ingen maser på dem. Gamle maskinførere er ofte trygdede eller tidlig pensjonert på grunn av ryggplager og utslitte armer, men noen timer midt på dagen fungerer de ofte bra!

temlav_1s bilde
temlav_1
Logget av
Innmeldt: 23.04.2010
Re: nydyrking

Kan bare si meg helt enig i alt Oddbjørn skriver her.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Du skriver at du må drenere mesteparten ... Der det er myr ville eg snudd myra, gravt ned myrmassene og lagt fast masse opp på toppen. Da slipper du drenering.
En maskin på rundt 30 tonn er fin til en sånn jobb.

Lars_Halvor_1s bilde
Lars_Halvor_1
Logget av
Innmeldt: 24.09.2008
Re: nydyrking

Hva slags utstyr som bør brukes avhenger helt av arealene som skal dyrkes opp. Jeg skal selv dyrke opp endel på sikt, og har undersøkt litt. Dersom det er mulig anbefaler forsøksringen her i området å dyrke opp med fres, da fjernes ikke det verdifulle matjordlaget i toppsjiktet, og stubbene males opp. Samtidig kan man i endel tilfeller blande inn næringsrik leire fra dypere jordlag med humus i toppsjiktet.

Har undersøkt litt, og Rolf Bakstad fra Romedal på Hedmarken er en av få som driver med dette. Kostnaden for å frese arealene to ganger er ca. 5000,- / daa. Da er de klare til å kjøre såmaskin på, før han kjørte var det hogstflate.
Drenering bør utføres med rådalshjul for å få det rasjonelt, dersom det ikke er mye stein. En entereprenør med slikt utstyr tar om lag 2000,- / daa for systematisk grøfting. Tilsvarende grøftearbeid med gravemaskin vil innleid koste fort 5 - 6 000,- / daa.

Når du sluttavvorker skogen bestiller du selvsagt en GROT-hogst også, da blir greiner og topper lagt i hauger for biobrensel, og hogstflata er rein. En GROT-hogst får du nå tilskudd til.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Veldig interesangt tema!
Skall dyrke selv når jeg får tak i rett maskin og har nok penger til diesel og div.
Noen som har dyrka og kan si noe om tidsforbruk.
Tenker på vanlig nydyrking med maskin og legge stubbene i ranker samt omgraving av myr med sand i bunn.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Dyrka ca 60 daa for 3-4 år siden. Feltet var granskog med mye løvinnblanding, og grunnen silt med en del myraktig humusjord. Det var en del stein, men overkommelig. Dyrkinga gjorde jeg selv med en 22tonner kobelco fra 1987. Den gikk greit, men noen repprasjoner må man regne med. Tipset om GROT-hogst ville jeg skjekket opp, for jeg hadde mye arbeid med kvisten. Jeg drog sammen kvisten med dyrkeskuffa, og brente den opp. Så tok jeg stubbene, og hivde dem opp i hauger. Riving av stubb gikk helt greit med denne maskinstørelsen. Stubbene lå over en vinter og fikk tørke slik att jeg fikk ut mest mulig av jorda. Noe av stubbene gravde jeg ned sammen med stein der det var behov for oppfylling. Det har ikke sunket noe enda, og det skyldes trolig at de ligger \&quot\;hermetisert\&quot\; i leire. Det som jeg syntes tok lengs tid var å planere. Der er doseren selvfølgelig den rette, og gravemaskina blir egentlig forlita samme om den er 20 eller 30 tonn om det blir noe omfang. Ellers hadde jeg ved ett par anledninger med meg sjåfør med traktor og dumperhenger. Det burde jeg hatt mer av, og om det er mye stein er det egentlig en nødvendighet om man skal få gjordt noe. Hvor mye tid jeg brukte vet jeg heldigvis ikke, men tipper på ca 10 maskintimer pr daa.
For to år siden dyrket jeg ett fellt på fjellet på ca 20 daa med samme maskin. Der tipper jeg at jeg har brukt 20-30 timer. Tidsforbruket er med andre ord tottalt avhengig av beskaffenheten på feltet.
Uansett er det en stor tilfredstillelse i ettertid å vite at man har gjort det selv, og maskina blir jo selvfølgelig brukt til mange andre ting etterpå. Lykke til

lille_1s bilde
lille_1
Logget av
Innmeldt: 11.10.2010
Re: nydyrking

Takk for mange nyttige svar!

Dere som har dyrket med bare gravemaskin: Bearbeidet dere jorda noe etter at stubbene var fjernet og jorda drenert, eller kjører dere direkte med plog?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

eg ville ha snudd jorda først. altså velta røtter og ress ned og jord opp for så å planere det noenlunde med maskin. deretter harving og så slodding. du kan aldri få slådde nok på slike plasser er min erfaring.

gjerne fres det opp etter et par år også for å få en enda finere bakke

Oddbjørn_1s bilde
Oddbjørn_1
Logget av
Innmeldt: 26.09.2008
Re: nydyrking

Metoden som Steinar beskriver over her krever et dypt jordsmonn av brukbar matjord. Og det er det ikke overalt! Den beste jorda er jo dyrket opp for mange år siden, så det er mest skrapjord igjen.
I hjemtraktene mine er det mye stein. Der har vi \&quot\;ristet\&quot\; gjennom mye av jordsmonnet med dyrkingsskuffe på graveren i 0,75 - 0,5 meters dybde for å få kjørt vekk mest mulig stein. Men, selvfølgelig minker jordsmonnet når du plukker ut stein, så du rekker enda dypere med plogen neste år og får tak i ny stein igjen.
Men jeg har hatt jobber med dyrking på moer med sandjord. Der er det bare en drøy halvmeter ned til sanda, og da er det om å gjøre å røre minst mulig av jordsmonnet. Sanda ødelegger den lille matjorda som er. En gang vi var ferdige med å dyrke 40 mål sandjord med graver og dozer var både bonden og vi enige om at det hadde vært bedre å frese stubbene i stedet....
Er det ikke stein, og lite behov for planering så ville jeg vurdert fresing. Husk på at du dermed slipper alt arbeid med stubberanker i årevis etterpå. Det blir endel pinner og rask de første årene etter fresingen, men egentlig er jeg overrasket over hvor fort de råtner.

ole_m_1s bilde
ole_m_1
Logget av
Innmeldt: 16.01.2011
Re: nydyrking

Må fraråde alle å grave ned røtter i bakken. Kjenner noen som gjorde dette for mange år siden. Deretter ble jorda drenert. Etter mange år råtnet stubbene, luftlommer ble fylt igjen, og jorda sank mange steder. Der hvor dreneringsrørene gikk ble disse revet av når jorda over fulgte etter, og dreneringen kapitulerte. Ikke bare blir jorda udrenert, men det dannes vannhull der ledningen er brutt fordi deler av rørene fortsatt fungerer...

For øvrig må du ha minst 20 tonns graver. Kjøpte en gammel Åkerman H10 for 80.000,- til fjellrensk mm. Har kjørt over 600 timer med den, kun byttet noe småtteri. Enkel, lettstartet maskin med stor tilgang på brukte deler, og som ikke faller mye i pris. Bruker 10-15 liten diesel i timen. Har klype montert på stikka, så kan plukke opp stubber og riste dem.

Noen som vet hva som skjer med pH, fosfortall og N-verdi i jorda ved bruk av fres? Må man kalke mer for å få riktig pH-verdi, siden fresing fører til mer planterester i matjordlaget?

Timotei_1s bilde
Timotei_1
Logget av
Innmeldt: 27.07.2009
Re: nydyrking

Hiver inn et spørsmål her jeg også. Jeg har en myr som ble laget dype grøfter rundt for ca 15 år siden. Myra er noen plasser så blaut at det ikke går an å gå i den. Hvordan dreneres denne myra , bør jeg tilføre større mengder sand, hvor dypt må røra ligge , og hva bør ligge rundt røra. Myra er på ca 4 mål.

ole_m_1s bilde
ole_m_1
Logget av
Innmeldt: 16.01.2011
Re: nydyrking

Har ei myr som ble drenert ca 1975 og på nytt 2005. Begge ganger ble det brukt 2\&quot\; sugeledninger med 8 meter mellom, og 3\&quot\; samleledning. Nå er sugeledningene tette igjen. Skal du drenere myr bør du bruke spesielle rør beregnet for dette. Da er sugeledningene også 3\&quot\;, faste lengde(ikke på kveil) samt at røret er dekket av en type filt/fiberduk som hindrer myrjorda i å trenge inn og tette røret. Disse er sikkert dyre, men er drenering er såpass mye jobb at det ikke er butikk å drenere flere ganger. Skal du gjøre noe, så gjør det skikkelig. Er det flatt, bruk store, åpne grøfter. La rørene stikke en halvmeter ut i grøfta, mye lettere å komme til senere for å spyle opp rørene.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Min erfaring er at det er vanskelig å drenere myr/humusholdig nybrott.
Problemet som jeg har hatt, er tilgroing av rør, både hovedrør, (83/100) og sugegrøfter .Det viser seg at det etter noen år dannes en geleaktig masse i rørene , som lager \&quot\;propper\&quot\;.
Jeg har da gravd meg ned til drenering ,og staket de opp , i noen tilfelle også brukt grøftespyler.
En Wirsboslange ,påskrudd en sjakkel er fin å stake med. Kobler du den til åkersprøyta , har du også en grøftespyler.
Ved drenering av myr, kan det derfor være lurt å lage noen stakekummer. Lag deg i hvertfall et kart som er nøyaktig , da er det lettere å finne igjen grøftene.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Bruk aldrig rør på kveil uansett. Og spander på 4 toms røyr over alt. Ikke stør prisforskjell.Vet ikke om det er så nøye med filt på røyra, det viktigeste er store mengder og rett type grus på toppen.(sand/nøttesingel) . Grunnen til å alltid bruke røyr i 6 meter lengder, er at dei er slette inni, og går derfor ikke så lett tette i tillegg er dei mye stivere, så du unngår vannlås på de. Også viktig å bruke Grov grus/singel i bunn av grøfta til å rette av ujevnheter med. Det du har oppå røyra mytter ikke da det har for liten bæring når det kommer litt vatn til.

Peter_Raugland_1s bilde
Peter_Raugland_1
Logget av
Innmeldt: 27.10.2010
Re: nydyrking

Jeg har et felt på 30-40 daa, med skog som ble hogget for en 15 år siden som jeg kunne tenke meg å frese opp. Det er relativt flatt. Kunne det være overkommelig for denne Gator freseren? I skog og landskaps landbrukskart er området merket som \&quot\;dyrkbar mark\&quot\;. Kunne det da la seg gjøre å bare kjøre over med fresen, frese alle stubber og grave grøfter rundt? Om det ligger på rundt 5.000 / daa så kan det kanskje være lønnsomt.

Noen som selv har erfaringer med bruk av Rolf Einars fres?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Det sies av enkelte som har tatt stubbene med fres, at jorda blir sur på grunn av all flisa som råtner. Dette er sikkert avhengig av både jordsmonn og treslag. I ett tilfelle jeg har hørt om, måtte det øverste laget skyves bort med bulldoser. Andre melder om gode erfaringer med fres, særlig dersom arealet er noenlunde flatt. Jeg har mye ujevnheter, og velger bulldoser. Entreprenøren min tar ikke betalt før dosing er ferdig, og da er det ikke så farlig at det var for vått i fjor til å bli ferdig. Stubbene har nå ligget rotveltet i to vintre, og er skikkelig møre. Jorda drysser lett av, noe som bare er en fordel. Greit å ha en entreprenør som vil levere skikkelig arbeid før han tar betalt. Ryktet farer som kjent fortere enn mannen.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

rune: Du nevner en komatsu 340. Kan du si litt mere om denne maskinen? Tenker da spesielt på reperasjoner driftsikkerhet. Diselforbruk?

Funderer på kjøp av en lignende komatsu i 35 tonns klassen.

foreks denne :http://www.blocket.se/vasterbotten/Komatsu_340_LC_38350102.htm?ca=3&amp\;w=3

Odd_Ingar_1s bilde
Odd_Ingar_1
Logget av
Innmeldt: 18.02.2012
Re: nydyrking

Hei! Et tips til dere som skal kjøpe dere brukt gravemaskin. Sjekk og eventuelt bytt olje på beltemotorene. Det er en billig forsikring mot beltemotorhavari. Ellers er deler til komatsu forholdsvis dyrt, uten at jeg vet hvordan andre merker er. Hesselberg som forhandler komatsu har et retursystem der du kan levere inn de gamle delene hvis du bestiller nye deler. Da får man en del rabatt. MERK: hvis du skal returnere ubrukte deler til hesselberg, så for all del ring og avtal først! får de det i retur uten å vite det vil det returneres til belgia for å så destrueres, og da er det vanskelig å få tilbake pengene. Ellers er det greit å sjekke at over- og underrullene fungerer. på 25-tonneren vi kjøpte var flere av disse rustet fast og bør byttes. Har ikke hatt råd til det enda.

Ellers når det gjelder nydyrking er det en kjempefordel å ha en stor maskin! bruker mange færre timer, samt større steiner er ikke et problem lengre. god rekkevidde og styrke er fantastisk.

Har noen av dere kjørt gravemaskin på is/tele? gravemaskiner sklir LETT! En bør være ytterst forsiktig om man skal det.

Nils_Petter_1s bilde
Nils_Petter_1
Logget av
Innmeldt: 17.05.2011
Re: nydyrking

Noen synspunkter på ribbeavstand på dyrkingsskuffa?

Lars_A_1s bilde
Lars_A_1
Logget av
Innmeldt: 15.03.2009
Re: nydyrking

Vi har brukt ei skuff med ca. 15 cm avstand. Det som kommer gjennom der er stort sett håndterbart med steinrive/plukker. Jeg ville ikke hatt mindre åpning, det kan være nokså trasig å få rista gjennom når det er bløtt.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Det er ofte en fordel å legge massen i ranker, og riste igjennom når den har tørka. Da er det lettere å få skilt løsmasse og stein.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Jeg har lysåpning på ca. 12 cm. og det fungerer fnt når massen er noenlunde tørr. Spilene er langsgående og det trur jeg fungerer mye bedre enn å ha dem på tvers.
Har du kjøpt skuffe? Hvilken maskin?

Nils_Petter_1s bilde
Nils_Petter_1
Logget av
Innmeldt: 17.05.2011
Re: nydyrking

Sitter å skall bestille ny skuffe ja. Ser på ei fra Lian Scandinavia AS, som ser ok ut, til en grei pris. Såg på ei engelsk ei, som var rasende billig, men tror den er litt for svak i konstruksjon.
Har ei 14tonn maskin med langstikke og skjær, vet den er litt lita, men det nå den jeg har. Fin størelse til gårdsmaskin, som kan flyttes med traktor.

Alex_1s bilde
Alex_1
Logget av
Innmeldt: 12.03.2011
Re: nydyrking

Kikk innom Scanbolt. Der kjøpte jeg gravemaskinen og skuffene. Servicen der er jalla, men skuffene er bra og til en hyggelig pris.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Jeg kjøpte ny dyrkingsskuffe fra Øvland mek. verksted, så annonse i Bondebladet. Den ble lagt slik jeg ville ha den og selvsagt med fester som passet. Prisen var hyggelig og kvaliteten virker å være mer enn bra nok til min \&quot\;gårdsgraver\&quot\;. Verdt å sjekke ut!?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Hei!
Er det noen som har erfaring med dyrking i sand og grus?
Vi har nemlig ei gammel grusgruve som ligger ved siden av ett av jordene våre, denne gruva har et samlet areal på ca 150 daa, så jeg lurer på om det i heletatt er mulig å få noe til å vokse der? Vi har forholdsvis bra med husdyrgjødsel, så hvis en måker på med 10 tonn på målet noen ganger vil det vel tilslutt bli frodig?? Hvis man i tillegg fikk blandet inn noe fòrrester/talle og eller litt jord? Vil det være nødvendig å drenere noe i det heletatt? Sanda drenerer vel bra selv?

Beitebruker_1s bilde
Beitebruker_1
Logget av
Innmeldt: 02.11.2011
Re: nydyrking

Naboen dyrka et grustak for to år siden med kjemperesultat. Får allerede nå gode avlinger. Han har brukt enorme mengder med husdyrgjødsel, og årsnedbøren her ligger på like under 3 000 millimeter, så tørke er ikke et problem. Han slapp drenering, da han fikk god profil på det slik at vannet renner av.

Andre steder har jeg vært borti at det er tette sjikt og vannførende lag om hverandre som gjør at det kommer opp vann på de rareste steder, så selv om det er sand har du ingen garanti mot at du må til med noen få grøfter.

billy_the_kid_1s bilde
billy_the_kid_1
Logget av
Innmeldt: 20.08.2012
Re: nydyrking

Prøv å få tak i avfall fra hestestall. Dette går som kompost og dermed ikkje dei samme strenge krava til spredeareal. Som regel betaler en stall for og tømme avfallet som er møkk, spon og forrester. Kan dei tømme hos deg vill du få en masse som fort blir til fin humus. Ellers pass på og få fall på gjennlegget.

Henke_1s bilde
Henke_1
Logget av
Innmeldt: 04.04.2011
Re: nydyrking

At &quot\;hestemøkk&quot\; blir fin jord etter noen år er det liten tvil om. Derimot er hestemøkk mest sagflis. For at sagflis skal brytes ned kreves det Nitrogen. Dermed vil en, ved å tilføre hestemøkk oppleve en avlingsnedgang før en ser en oppgang. Bare så det er sagt.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Skal nydyrke ca. 50da i første omgang med en 22t graver.

Det har vært granskog og en del løv. Ganske tykt lag med humus før du kommer ned på leira. Flatt terreng. Tror ikke jeg finner en eneste stein...

Pr. i dag har jeg kun graveskuff. Hva tror dere om å kjøpe rake kontra dyrkeskuff? Tenker da samle alle røtter i haug med graveskuffen, for så å gå over med raka og fjerne all dritt.

Disse rakene er jo 2m brede og vesentlig billigere enn en dyreskuff.

Henke_1s bilde
Henke_1
Logget av
Innmeldt: 04.04.2011
Re: nydyrking

Jeg tenker at dyrkeskuffen er en tryggere måte å systematisk fjerne all stubb og eventuell stein. Med så stor maskin og grundig dyrking vil du kunne jobbe deg ned på en drøy meter, og jordet vil være bedre dyrket enn store deler av dagens godt etablerte dyrka mark.
Samtidig fjerner du kanskje nok med ei rive til at verken du eller arvtageren kommer til å slite med stor stein. En fordel med riva må være at du ikke søler bort det lille organiske materialet som er på toppen der du skal dyrke.
Graver du så djupt du kan med ei dyrkeskuffe på din størrelse og rister skuffa, er det ingen garanti for at det lander i samme rekkefølge som det var før du tok det opp. Derimot vil garantert en del av den svært verdifulle humusen havne nederst i hullet, der du ikke har spesielt stor nytte av den.
Er det så lite stein som du, ser jeg for meg at å fjerne stubber (vær nøye med å få med alt) og gå over systematisk med ei rive kan være en god løsning.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: nydyrking

Takk for svar.

Er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å finne stein, da jeg aldri har sett en stein på tilknyttet jorde. Men, nå er jeg ganske uerfaren og neste generasjon er foreløpig kun tanke.

Når jeg graver opp røtter følger det til tider med mye jord, som det sikkert vil være en fordel å ta vare på. Jeg har gravd røtter med stor maskin før, men her sitter røttene veldig løst i sammenligning. Derfor vet jeg ikke om det er nødvendig å grave så dypt, for å løsne jorda. Den virker løs allerede.

Arbeidet med raka vil bare være å fjerne rester etter røtter og kvist, og dersom arealet tørker opp er det bare å kjøre såmaskin. Så kan jeg vurdere systematisk grøfting etterpå.

Henke_1s bilde
Henke_1
Logget av
Innmeldt: 04.04.2011
Re: nydyrking

Hvis det i all hovedsak er granskog på feltet vil røttene ligge relativt grunt. Røtter på Gran går sjelden djupere enn en meter ned i bakken. Riv opp røttene og rist de godt. Har du mulighet bør de ligge over et år, enten på oppå bakken, eller i en haug i utkanten av feltet. Rist de igjen neste år. Da har veden mørnet litt. Regn, snø, tele og tørke gjør at du vil kunne riste av enda mer jord. Jorda nærmest røttene er jo også den beste jorda.

En sambygding der jeg bor er i gang med et ganske stor dyrkingsprosjekt på 150 daa ++. Dette skal gå over mange år, siden det i morena langs Mjøsa er arbeidsomt å fjerne all steinen.

Her blir stubbene fjernet og feltet grøftet _før_ feltet gås over systematisk med dyrkeskuffe ned til en drøy meter. Slik får han fordelen av å dyrke mens han allikevel grøfter. I tillegg blir lageligheten i jorda en helt, helt, helt annen etter grøfting, slik at systematisk dyrking går mye, mye, mye, mye lettere. Når dyrking er ferdig og en djupgrubb+steinrive+plukker er kjørt over 5-10 ganger er det bare å finne såmaskina! Ulempen er selvfølgelig at det tar noe mer tid fra prosjektet starter til det er klart for drift.

Anonyms bilde
Jon
Gjest
Nydyrking

Noen som vet om maskinkjører i Vestfold til dette ? 

Skriv nytt innlegg

Forumkommentar filtered html

  • Internettadresser og e-postadresser konverteres til lenker automatisk.
  • Tillatte HTML-tagger: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <iframe> <img>
  • Automatisk linjeskift

Plain text

  • Tillatte HTML-tagger: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Internettadresser og e-postadresser konverteres til lenker automatisk.
  • Automatisk linjeskift
Bilder
Filer må være mindre enn 16 MB.
Tillatte filtyper: png gif jpg jpeg.
CAPTCHA
Dette er for å forhindre spam. Registrer deg eller logg inn for å slippe dette.