Gå til innhold

Dumperhenger.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest temlav_1

Hei!

Vurderer å kjøpe en ny dumperhenger for traktor og er ute etter råd i forbindelse med det.

Har sett endel på finn.no og blir fort i villrede i og med etterhvert finns en hel del forskjellige dumperhengere på det norsske markedet.

 

Hengeren skal brukes litt kombinert i forbindelse med gårsdrifta og endel anleggskjøring. Har fra før en lettdumper som blir for svak i forbindelse med steinkjøring.

 

Har kikket litt på orkel Dx 130

 

Erfaringer og råd mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vurderer å kjøpe en ny dumperhenger for traktor og er ute etter råd i forbindelse med det.

Har sett endel på finn.no og blir fort i villrede i og med etterhvert finns en hel del forskjellige dumperhengere på det norsske markedet.

 

Hengeren skal brukes litt kombinert i forbindelse med gårsdrifta og endel anleggskjøring. Har fra før en lettdumper som blir for svak i forbindelse med steinkjøring.

 

Har kikket litt på orkel Dx 130

 

Erfaringer og råd mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Vil anbefale deg å styre unna Orkel DX. Det er en henger som jeg har sveist mye på for å si det mildt. Hvis den skal brukes i steinkjøring så bør du se på Bailey eller Gigant som er litt lettere, Dvs. mere nyttelast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Foss-Eik er absolutt aktuell, hvordan ligger den an i pris i forhold til Orkel og ev. de mest kurrante utenlandske merkene?

 

Da snakker vi hengere på 12-14 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Du sier den skal brukes noe i gårdsdrift? Er det aktuelt med høykarmer? Ta stilling til detta da utvalget begrenser seg noe hvis du vil ha mulighet til å sette på høgkarmer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Høgkarmer er ikke aktuellt, har nabo jeg samarbeider med og har mulighet til å bruke henger med høgkarmer der. Det samme hvis jeg trenger henger med nedfellbare karmer.

 

Formålet er dumperhenger med solide faste karmer, har dårlig erfaring med forsterket landbrukshenger fra før. Men hegeren bør være utformet slik at det kan lesses et rundballelass på den i nøden, d.v.s. tilstrekkelig lengde og ikke \&quot\;for\&quot\; høge karmer. Har sett at en del dumperhengere er kortbyggde med høge karmer.

Dessuten bør den være noenlunde ren under så ikke alt av bremseslanger o.l. blir revet av om en kjører en tur i ulendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Westfarmer_1

Hei,

 

Her er nokre gode råd til deg som skal kjøpe dumperhenger til traktor. Agromet-henger kan vere ein billig henger til lett bruk, deretter kjeme Baily,Kane og Foss-Eik på toppen.

 

Men noke av det viktigaste er dekkutrustninga på hengaren. Ein dumperhenger går stort sett etter vegen med tunge lass og då må du ha smale dekk med stor diameter, dette gir liten rullemotstand. Eg har testa ein 10-tonns agromet henger med fullt gruslass. denne hengaren hadde 15,5 \&quot\;x400. Med slike dekk suger hengaren seg til asfalten og blir voldsom tung å drage. Min nye henger er ein Kane med 14 tonn nyttelass, denne hengaren er ustyrt med 22,5x385. Sjølv om denne hengaren med fullt lass veier 6 tonn meir, er den mykje lettare å drage og handtere!.

Det er også ein stor fordel med fjærande akslingar og drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er jo mye fint å velge i..Har selv vurdert Orkel dx130,så lurer på hva som er negativt med dem?

Foss-eik er vell det råeste,men det er jo prisen også.

Kjører selv Metjsø metamid (ca 700 timer i året),og er fornøyd med den.Men ønsker meg no større med tida.

Er ikke helt enig ang.dekk,traktor med henger blir ofte satt inn der lastebilen ikke kommer fram.Og da kan det være greit med noe som bærer godt.Min erfaring i alle fall..

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at Orkel ikke er mere nevnt. Der har du DX 120 eller DX 130 å velge i. DX 130 17 t total vekt store hjul som gjør at den både ruller lett og har god flyte evne på bæresvak jord. 4 mm hardox karm 6 mm bunn tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Det er nok snakk om mindre en 500 timer i året vil jeg tro.

 

Angående dekk så må den ha brukbar flyteevne i og med at den blir brukt like mye i terreng som på vei. Et noe bredere dekk på 22,5 toms felg kan kanskje være aktuellt, da skulle det vel funke både på vei og i terreng?

Det blir bl.a. en god del steinkjøring i forbindelse med nydyrking.

 

Fjæring har jeg faktisk ikke tenkt så nøye over, har pr i dag 40 km traktor, men en vet aldri hva det kan bli i framtiden. På den andre siden lar det seg gjøre å bytte henger igjen om det skulle bli behov for fjæring. Kanskje mer behov for pendelboggie.

 

Noen som har erfaring med Richard Western? Ser ut som en ok henger, men den leveres vel ikke med pendelboggie?

 

Har fortsatt litt tro på Orkel DX 130 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selger av en av de nevnte hengerene, blir jeg vel lett oppfattet som subjektiv, men skal likevel prøve:

Det er stor sammenheng mellom pris og kvalitet, men ta også med egenvekten som et kriterium: det er ingen automatikk at en tung henger er sterk, men det er helt sikkert at en henger som er FOR lett, en henger som har FOR lite stål, er dårlig.

Platetykkelse: mye stein = Hardox eller tilsvarende. For de råeste oppdragene, dvs mye stor sprengstein 8 eller 10mm i bunn. Jeg pleier å si: lesser du stein med 8 tonner, klarer du deg godt med 6mm. Men se også på spanteavstanden.

Fjøring- pendelboggi: Richard Western kan leveres med begge. Med fjøring blir pendelbevegelsen noe begrenset. Stabilitet er ikke noe problem på denne fordi fjøringen er svært stiv. Men det betyr også at man skal ha endel tonnasje før man får glede av fjøringen. Mitt valg er ubetinget fjøring.

Dekk: kjøring i mye stein krever gode dekk. Min erfaring er at 385/65 R 22,5 ikke holder mål på en dumper. De blir fort utslitt med mange punkteringer og bærer for dårlig på dyrka mark. 500/50x17 bør overhode ikke vurderes på en dumper med lasteevne over 10 tonn.

På kombinasjon vei og bæresterk terreng: 445/65R22,5. På dårligere underlag: 20.5R22,5. På dårlig underlag: 560/60R22,5 eller 620/50R22,5. MEN SLIKE DEKK TÅLER IKKE SKARP STEIN og er egentlig bare bruklig på dyrkamark og til nød på vei. De er tunge å dra.

Flakstørrelse: der får du bare sammenligne. Richard Western DVL 12 (kan registreres på ca 14 tonn lasteevne) har flaklengde på 484. Lemhøyde 70 cm.

Se på frihøyden under dumperen. Her er det store forskjeller.

Fabrikat: nå risikrer jeg i alle fall å bli \&quot\;hengt\&quot\; men på grunnlag av spesifikasjoner og tilbakemeldinger fra kunder:

På toppen troner Foss-Eik og Thomsen.

Sele og Fuglestad er borte, og det er vel nesten Moi også (?)

Neste gruppe inneholder bl.a Baily, Gigant, Kane, Richard Western og muligens noen til.

Tror desverre ikke Orkel og Metsjø kommer opp i denne gruppen.

Sikkert mange som er uenig med meg, men det er opplevelsen jeg har etter svært mange tilbakemeldinger over en årrekke. (Orkel DX 13 er temmelig ny og ser fin ut. Kanskje den kan rette opp inntrykket av Orkels dumperhengere. Men er det ikke dårlig med spanter?)

Men ingen er perfekte. Du finner en eller fler svakheter med alle. Forskjellige bruksområder gjør at den som er bra for den ene, er ubrukelig for den andre. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Takk for interresant innlegg \&quot\;Borg Maskin\&quot\;

 

I mitt tilfelle tror jeg faktisk pendelboggie er å foretrekke framfor fjæring.

 

Største hodebryet er dekk, der er det tydeligvis vanskelig å få både i pose og sekk. Har erfart problemet med punkteringer ved kjøring på skarp stein, samtidig er jeg helt avhengig av brukbar flyteevne.

 

Laster stein med 24 tonner, men vil da tro at 8mm hardoxbunn skulle holde bra når det er normalt med spant. Har fra før 6mm hardoxbunn og den har holdt over all forventning.

 

Angående orkel så deler jeg oppfatning med at de ikke kommer i toppskiktet når det gjelder dumperhengere. En stor grunn er vel at orkels dumere stort sett har vært byggd på en helt vanlig landbrukshenger. Derfor var jeg litt positiv til DX 130 som ser ut til å være byggd mer som en helblods dumper. Men ser at ikke alle har gode erfaringer med den.

Har også lagt merke til at det er lite spant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Har fått pris på Orkel og Foss-Eik.

 

Foss-Eik er nok desidert førstevalget, men pris hinsides all fornuft! Kan sikkert betale seg hvis en driver profft hele året.

 

Orkel mangler fjærende drag...

 

Har sett litt på chieftain, ser veldig kurrant ut og ok pris. Men har sikkert sine minuser den og.

 

NC ser også grei ut, men kanskje noe høy egenvekt.

 

Har kommet til at det skal være pendelboggie og fjærende drag samt noe brede dekk, men aner ikke hvilket merke det blir ennå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
En ting undrer jeg meg over når det gjelder dekkutrustning: hvorfor leveres så få dumpere med tvillingmontering av \&quot\;lastebildekk\&quot\; slik som f.eks. maskintrallene? Jeg valgte selv 445-dekk av lastebiltype på min Bailey, da jeg ble opplyst om disse dekkenes overlegenhet på vei og anleggskjøring.. TOTALT ubrukelige på dyrka mark, og jeg angrer på valget.. De få dumpere jeg har sett med tvillinghjul, er vel stort sett ombygde lastebilhengere.. På den måten kunne en fått bedre bære-evne, men like sterke dekk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deerer: logikken din høres god ut, men erfaringene er litt annerledes. Tvillingmontering betyr gjerne temmelig smale dekk, høyt lufttrykk og liten diameter. Tilbakemeldinger jeg har fått er at dette ikke fungerer i det hele tatt. De skjærer ned, jorda tyter opp mellom hjula og \&quot\;halve jordet\&quot\; ligger igjen på veien når hengeren forlater jordet.

En dumper har vanligvis en temmelig brei ramme for å få stivhet nok i hengeren. Derved er det også ofte ikke plass til så fryktelig brei hjul-utrustning. Da får man bedre bæreflate med 4 breie hjul enn 8 smale.

445/65R22,5 som jeg formoder du kjører på er nettopp det du sier: et anleggs og veidekk, men ikke optimalt på dyrka mark. Høyt lufttrykk (6 Bar) og litt smale er ikke optimalt. Noe bedre blir det med 535/60R22,5 (20,5R22,5) De er jo 9 cm bredere og lufttrykket kan senkes en del, mener å huske ned til 4,5 Bar og fremdeles ha full bæring (6 tonn). Skal du ha dekk med god flyteevne må du over på Michelin X-bib, Vredestein Flotation Pro eller lignende. Men de ruller dårligere på vei og er helt ubrukelige i på skarp stein.

De fleste hengerne går 95% av tiden på vei og disse egenskapene bør tillegges mest vekt. Men det hjelper selvsagt ikke med 95% optimalt men 5% ubrukelig når man ikke kan unnvære de 5%. Kjører selv en henger på 18,5 tonn med 445-dekk. Prøver så langt som mulig å laste på veien/ så lite kjøring på jordet som mulig/ når det er vått. Men det er jo ikke bestandig det går, og da har man et problem. Konklusjonen er at man ikke får både i pose og sekk. Man må prøve å prioritere de viktigste egenskapene og prøve å leve med resten. Eller å kjøpe 2 sett hjul, men det er jo ikke akkurat billig..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Westfarmer_1

Bruk av tvilling utrustning på dumperhenger for å auke bæreevna er eg skeptisk til. Dette er hengere som vert røft brukt med tanke på å vri seg til på trange plasser med dårlig underlag osv. Det vil nok vere mange tilfeller der du får kiling av skotstein imellom dekka som igjenn fører til at dekket vert kutta og du får ei umiddelbar punktering. Dessutan på bæresvakt underlag vil ei slik utrustning dra med seg altfor mykje drit som vert etterlatt på hovudveg når farten aukar.

Lastebilar som går på tunnelkøyring øydelegger mange dekk for veka, fordi stein kiler seg og skjærer dekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier det meste når Orkels \&quot\;dumper\&quot\; DX120 har en egenvekt på 2800kg. Bailey 12 tonner veier 5000kg tom.

 

Altså veier 1 Bailey 12 tonner nesten like mye som 2 Orkel Dx 120 tilsammen. Det skyldes naturlig nok at Bailey bruker bedre stål i sine hengere samt at platetykkelsen er 2mm tykkere all over.

Understellet er også mye bedre.

Hvis du ser på en fullastet Orkelhenger (har orkel selv) så ser du at hjula skræver til hver side. Dette gjør det mye tyngre å dra.

 

Boggikassene har aldri vært Orkels styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Agromet er vel en type all-roundhenger som ikke er spesielt god eller dårlig på noe?:p

Apropo det med tvilling så har jeg et par høster kjørt poteter fra jorde til lager med en flakhenger fra kls. På denne hengeren sitter det lastebilhjul i tverrboggi rund baut. Gikk vanvittig fint på veien både med og uten lass, men på et bløtt jorde i August/September ble det fort djupe spor etter hengeren med lass. Og så fort jeg fikk opp farta på veien var det ikke rent lite jord som lå igjen etter meg. Måtte dessuten ut å inspisere ofte så det ikke satt sten kilt mellom hjula. Skjer dette er det dømt å punktere på kort tid. Fordeler og ulemper med begge deler, men må si jeg nesten fikk dårlig samvittighet for han stakkaren som eier jorda når jeg så hva slags spor det ble etter meg.. Pakkskader forekom i ganske stor grad våren etter det var som bløtest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest andgjerd_1

Kjøyrer sjølv med godt brukt Dx120 Orkelhenger fra 2007, den har fraktet mange tunge lass. Og den har blitt forsterket da den begynte å sprekke, noko som før eller seinere hadde ført til spagaten.

 

Men ser det er mange som kjøper NC tilhengere, desse blir selgt i fleire kvaliteter, med forskjellige tjukkelsar og stålkvalitet.

Nokon som har erfaring med desse tilhengarane?

Desse koster fra ca 100.000,- Kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Er en entreprenør her på strøket som har en NC- dumperhenger, 14 eller 15 tonn nyttelast. Han bruker en JCB Fastrac til trekkdyr. Det ser ut som den holder bra til den kjøringen han bruker den til, (fyllmasse og grus). Eneste han har vært litt plaget med til nå er ledningsopplegget til baklysene. Ledningen var lagt mellom kassen og ramma slik at den ble flatklemt etterhvert. Dette har han nå ordnet. Ellers så ser det jo ut som dem er solid bygd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...