Gå til innhold

Dalen 2022


Gjest

Anbefalte innlegg

Brukererfaringer med Dalen sitt nye proffskjær?. Korleis fungerer dette skjæret til snøbrøyting og til opphøvling av grusvegar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Westfarmer_1
Brukererfaringer med Dalen sitt nye proffskjær?. Korleis fungerer dette skjæret til snøbrøyting og til opphøvling av grusvegar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vurdera eit slikt skjer eg og, er da nokon som har prøvd dette?

 

Er det kvalitetsforskjell på Dalen og Duun ?

 

Takker mykje for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snø_mann_1

Hei..

Har ikke brukererfaring med Dalen 2022, men kan komme med et lite tips. Vurderte et slik skjær selv i fjor, men jeg kjøpte Lilleseth sin 300 proff modell istede. Dette først og fremst pga pris. Skjæret er så si helt likt, samme funksjoner osv. Dalen skjæret har noe større senterbolt, pluss på bomsving bolter. Har selv byttet ut hjulene med truckhjul. Bruksmessig ruller massen/snøen veldig godt, men at den \&quot\;kaster\&quot\; vil jeg si er å ta i. Virker som det er viktig å finne riktig vinkel på skjærebladet i forhold til kjørehastighet, ellers kan det fort viberere og hoppe. Skarpe evnen er god ! Alternativ: http://www.lilleseth.no/newsdet233.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har to slike dalen skjær. Skal ikke uttale med om kvalitet kontra andre, da jeg ikke har så mye erfaring med andre. Virker i mine øyne solid, og er det noe ordner dalen opp. Det skraper god, og er enkelt å justere julene for planering og skraping av grusvei. Er som snø mann sier, man må finne den rette hastigheten og vinkelene så skjæret arbeider rolig og pent. Det kaster jo litt, men ikke betydelig mye. Blir det mye snø, så vil det nok slite, men fint å ha bak for rydde kryss ol.

 

Man kan også fylle skjæret med stål, eller betong, da det er laget hulrom for dette. Blir roligere å arbeide med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på lileset skjer, men har ikkje forhandlar her i nerområdet.

Eg fekk pris på dalen skjeret og da vart akuratt 10 000 meir enn lileset , men dalenskjeret har i tilegg to sjokkventilar og hmv kobling, så totaltsett blir prisen lik trur eg?

ingen som har vore borti duun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sjekk Tokvam sine nye skjær med justerbar bladvinkel. De har i tillegg et, etter mitt syn unikt hjuloppheng der hjula kan svinge helt rundt. Er usikker på pris, er sikkert av de dyreste på markedet.Ville kanskje vurdert et slikt hadde jeg ikke nettopp handlet skjær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale mark stig-evers. Kjøpte dette skjeret for 7-8 år siden. Tyngda er mellom 7-800 kg noe som er bra når ein driver å skraper.Det er også tilt på skjeret (bladvinkel) og hjula kan svinge rundt 360 grader pga hjulopphenget, noe som jeg syns er bra. Slitestålet kan ein bruke begge veger. Den eine sia er beregna for is/snø (isriver) og den andre for vanlig skraping på grusveg. Kjøpte skjæret hos Lena Maskin. Prisen ligger på ca 20000,- + mva og oppover ettesom hvilken størelse/bredde ein vil ha på bladet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Dalen i stedet for lillseth! Mye bedre kvalitet. Har ei dalen 2022 som blir brukt først på vinteren for og så bli sideplog resten av vinteren. Sliter når kantene blir over 1M ja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungere det heilt opp til 1m brøytekant? Det er jo meget bra, har akkuratt kjøpt 2022 sjølv men får det ikkje levert før i januar så har ikkje fått prøvd det endå. Har duun 305 no, det er forsåvidt eit kjempe skjær men det fungerer dårlig nå kanten blir 60-70cm.

Bruker spissplog og fres her stortsett når det begynner å bli litt snømengder men uansett fint med et skikkelig skjær bak når ein kjører med plog, så gleder meg til å få det nye Dalen skjære.

Dalen er best trur eg så enkelt er det, har bl.a Dalen 2014 fres som er uersattelig etter min meining, så mitt tips er kjøp Dalen, det koster litt meir men er absolutt verdt det\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein. A:

 

Fungerer fint opp til en meter brøytekant, men da må du først kjøre en meter i fra kanten på første turen og ta kanten senere med skrapa veldig på skrå så snøen blir kastet over kanten. Må ha god fart, en 40-50 km skal du få snøen unna. Hadde ei sami skrape før, men dette er noe hel annet.

 

Fornøyd med 2014 din? Vurderer selv en sånn enten på en Fendt 820 eller 415. 820 blir egentlig for stor inni alle småveiene og 200 høvdinger dyrere enn 415. Hva tror du? Tenkte på og ha den frontmontert en gang iblant med annen fres bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Ja eg er meget fornøyd med 2014, den har enorm kapasitet. Men slik eg ser det etter å ha kjøyrt med denne fresen i eit år no, er dette ein fres man kjøper kun vist man har behov for det, for den er meget tung å svær å fare med. Og den krever og sin traktor, 415 blir nok for liten på denne trur eg, har sjølv ein MF6480 som yter 170hk og det er aldrig snakk om å kjøyre på økonomi pto, men 820 hadde nok passa godt med denne fresen (trur nok kansje 820 blir min neste traktor..hehe). Så mitt tips er å tenke over kva behov ein har, har ein mye fresing og mye snø så er dette fresen, men vist ikkje hadde mitt valg vore 2012 da dette og egentli er ein stor/proff fres og. Bur sjølv på vestlandet i indre/høyere strøk med mye snø, normalt 1,5-2,5m og dette kommer 90% som våt snø, og med ei lang rode så er 2014 uerstattelig. Men ein Dalen må det bli på deg uansett\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

TorH: 415 blir for lett i nesen selv med laster. 2014 fungerer utrolig bra på 820.

2014 er oppgitt effektbehov fra 140hk og skal du utnytte fresen når det er mye tung snø så trenger du power. Ville gått for XTP utgaven av fresen, for å få 1000omdr på pto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Denne fresen leveres standard som 1000omdr og må evt spesial bestilles som 540. 415 blir ikkje berre for lett i fronten men den er rett og slett ein for liten traktor til denne fresen. Synes det er litt rart at Dalen har satt 140hk som effektbehov for denne fresen, for det er ikkje eg som ville hatt denne fresen etter ein 140hester. Etter det eg har kjørt denne fresen burde den blitt anbefalt på traktorer fra 200hk og oppover, og eg kjører sjølv med 170hk og skal iallefall ha større traktor neste gong vist eg skal beholde denne fresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...