Gå til innhold

Valtra N130 Lett gasspedal


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kjetil_1
Hei, har en Valtra N130(2004mod) som jeg stort sett er veldig fornøyd med, men sliter med at gasspedalen er veldig lett å trykke inn som fører til mye rykk og napp gassing, spesielt på ujevnt underlag. Er det noen som har erfaringer med å få denne tregere? Har vurdert å sette på en fjær men vet ikke om dette vil fungere. På min gamle Valtra 6400 er dette ikke noe problem i det hele tatt da den er passelig treg, men på min gamle Valtra 665 var dette også et problem, mye rykk og napp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en Valtra N130(2004mod) som jeg stort sett er veldig fornøyd med, men sliter med at gasspedalen er veldig lett å trykke inn som fører til mye rykk og napp gassing, spesielt på ujevnt underlag. Er det noen som har erfaringer med å få denne tregere? Har vurdert å sette på en fjær men vet ikke om dette vil fungere. På min gamle Valtra 6400 er dette ikke noe problem i det hele tatt da den er passelig treg, men på min gamle Valtra 665 var dette også et problem, mye rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt den eine eller begge strekkfjørene som sitter på enden av gasspedalen,mot gaspådragspotensiometere,til ei striere type.

Sitter på innsida av dashbordet nede ved gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har Valmet slitt med lenge. Onkelen min kjøpte ein Volvo BM Valmet 505 når den kom i 1982. Var akkurat slik den og, spesielt på revers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye rart.

En 665 kan vel ikke gå i rykk og napp for at gasspedal er for lett, men snarere for at den er for treg?

Og en 505 med for lett gasspedal i revers\;Hmmmm

Gasspedalens veier er visst uransakelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil_1
Det er jo bare tull, når traktoren rister og man kjører i humper er det vanskeligere å få turtallet til å våre stabilt om gasspedalen er for lett.. jo tregere/stabil gasspedalen er jo bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Både Valmet 505 og flere andre gamle traktorer kan begynne å rykke på gasspedalen. Og vår gamle 705 var faktisk også slik at den rykket verst på revers. Rygget du mot låvedøra med en henger, på halv gass, så begynte den å nøkke. Det som skjer er at når traktoren aksellererer så beveger førerhytta seg littegrann på gummiputene. Den bevegelsen er nok til at gass-staget fram til dieselpumpa slakker seg littegrann. Dermed avtar aksellerasjonen, og hytta faller tilbake igjen. Da gir den på litt mer gass, og det blir et nytt rykk i hytta som slakker stagene igjen, så gasspådraget igjen avtar. Det er helst traktorer med stagoverføring på gassen som får denne rykke-effekten. Gassvaiere demper derimot tendensen. Bosch rekke-dieselpumper har også en brå regulator som forsterker problemet. Valmet -05 og 665 har både rekkepumpe OG stagoverføring og er derfor svært utsatt for dette. Hvis gummiputene i hyttefestene er slitt så blir det enda verre. På en moderne traktor med elektronisk gasspedal så får man ikke denne stag-effekten. Men hvis gasspedalen er altfor lett å trå ned, som den er på mange traktorer i dag, så får du gjerne en rykking når du hopper opp og ned i setet på en humpete veg. Denne samme rykkeeffekten får man ofte på svingen på en gravemaskin. Når den rykkingen begynner må man slippe spakene og vente et sekund til maskinen får roet seg ned. Mindre gravere (under 10 tonn)er mest utsatt, en 30-tonner klarer ikke å svinge fort nok frem og tilbake til å få slik jukking på svingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bolille_1

Veldig grundig forklart Oddbjørn.

 

Vet dette er en avsporing men kom på en morsom sak fra lanbruksskola jeg gikk på. Der ble de på grunnkurset som ikke hadde mange timer i traktor fra før satt til å kjøre rundt på skola for å venne seg med traktorene. En av lærerene hadde muligens en dårlig dag da han vinket til seg skolens 505 som hadde \&quot\;hoppet\&quot\; rundt verkstedet en god stund. Han tok vinkelsliperen gjorde kort prosess på den problematiske fotgassen og sa noe sånt som bruk håndgassen for helv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser når jeg leser mitt tidligere innlegg, så kan det absolutt missforstås.

Mitt poeng var at en 665(ikke traktorer generelt) har IKKE lett gasspedal(ihvertfall ikke min), så derfor er ikke det årsaken til at min er nykkete.

Derimot har den en meget treg gasspedal, som gjør at når du skal gasse på litt, så må du trå med så mye kraft at gasspedalen gjør et byks nedover, og derfor blir nykkete. Så det er jo lett og holde en jevn gass, men det blir fort nykkete når en skal endre turtallet.

Men er enig i at at en for lett gasspedal på andre traktorer sikkert kan være nykkete.

Skjønner poenget til oddbjørn med slitt hyttegummi, men hvorfor blir ikke dette likt begge veier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
665: Skulle akkurat til å si det samme om den gamle 665-en til pappa. Å gjøre en liten turtallsendring er tilnærmet umulig, men har ikke undersøkt om det kan smøres opp. Vedlikeholdet har i hvert fall vært litt mangelfullt......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Til 665: Om rykke-effekten blir verst på forover eller revers avhenger av hvordan stagene på gassen er konstruert. Det spørs om staget gir mere eller mindre gass hvis hytta beveger seg 0,5 cm bakover. Valmet Mezzo fikk vaieroverføring på gassen og arvet derfor ikke denne rykkingen etter sin \&quot\;far\&quot\; Valmet 705. Derimot hadde de første mezzo slik rykking på kløtsjen i motbakke, men bare hvis du sto med nesa oppover. Skulle du rygge opp bakken så merket du ingenting. Etter at overføringsmekanismen på kløtsjen ble endret så ble det bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet de diskuterer her er ikkje noko meir komplisert en at valmet/valtra har slitt med ein dårleg regulator i alle år...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

At Bosch-regulatoren er dårlig er noe av det dummeste jeg har lest på snart 40 år. Bosch rekkepumpene er de mest driftssikre på markedet.

konkurrentene var CAV og Stanadyne rotorpumper, og de var mye mindre slitesterke. Bosch har jo også rotorpumper, men de er dårligere enn rekkepumpa. Dessverre har Bosch rekkepumpa mer eller mindre forsvunnet. Det skyldes alle nye eksoskrav, og så har den blitt erstattet av mer kompliserte systemer som det er mye mere feil på.

Det er derfor helt feil å skrive at regulatoren er dårlig, det er hytteopphenget og stagoverføringene på gassen som er feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg skrev ikke det forrige innlegget for å forsvare Valmet men for å forsvare Bosch! Traktorer med Bosch rekkepumper var bl.a. Deutz, Fendt, MB Trac, store CASE og store John Deere, Valmet 1982 - 1999. Og omtrent alle kurante lastebiler tidligere, som Volvo, Scania, MAN, DAF, Iveco og Mercedes. Til og med Mercedes personbiler i 123 og 124 serien hadde Bosch rekkepumpe. Årsaken til at disse valgte Bosch rekkepumpe selv om den var dyrere, var selvfølgelig at den var slitesterk og driftssikker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...