Gå til innhold

Traktor til 80-90000kr


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest arton_1

Har tenkt å supplere traktorparken med en rimelig ekstra traktor. 4 hjulsdrift og bra hytte er et must. Bør vere driftsikker , med greitt vedlikehold. Alt fra 60-100 hk er aktuelt.

 

Hva skal man så velge her? Har Massey fra før og har vansker med å vurdere noe annet.

 

Har tenkt mye på MF 265/675/690. MF 3050/3060 er jeg mer usikker på. Finnest det noe bra Volvo BM?

Andre forslag og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å supplere traktorparken med en rimelig ekstra traktor. 4 hjulsdrift og bra hytte er et must. Bør vere driftsikker , med greitt vedlikehold. Alt fra 60-100 hk er aktuelt.

 

Hva skal man så velge her? Har Massey fra før og har vansker med å vurdere noe annet.

 

Har tenkt mye på MF 265/675/690. MF 3050/3060 er jeg mer usikker på. Finnest det noe bra Volvo BM?

Andre forslag og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

du bør hvertfall ikke kjøpe volvo bm med 4-hjulstrekk, tro meg.

men såvidt jeg er vel ikke gammel mf og 4-hjulstrekk ikke noen god kombinasjon. vet hvertfall at zf-forakselen på 500-serien har en god del svakheter.

det er nok noe med alt, uansett hva du kjøper, Massey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Volvo har ikke bra foraksel på 4wd,den kommer fra japanske kimco.Vi hadde en noen år,men servoen er elendig patent og den lak konstant fra kardangen fremme.Da får du heller prøve Mf 675turbo som jeg byttet til,den er dyrisk sterk og har god dana foraksel,som mf og landini bruker den dag i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo_1
Skal du ha ein enkel og solid traktor,så vurder MF 675/690. Har sjølv hatt MF 675 turbo 4 wd,som eg var meget godt tilfreds med. Helst 85 mod el nyere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Foreslår Same Explorer. Skal vere av god kvalitet, godt utstyrt for sin alder og en grei hytte med plant gulv og ikke minst et godt firehjulstrekk som italienere er kjent for. Velger du 90 hk blir den sprek også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nøkland_1
fiat 80-90 er en fin traktor i den prisklassen, har en 80-90 dt hi-lo 1988 mod selv, den går i 40km/t og har vendegir og girene er 24+12, og den har god firhjulstrekk, det var fiat som var først med at begge framhjula gikk samtidig, (og det var 90 serien)og fiat er kjent for å trekke godt i bakkene( en fiat trekker bedre enn MF, jeg har prøvd flere ganger selv)dette er en traktor som har de samme tingene som mange av de nye traktorene har idag. dessuten er den ypperlig i skogen, jeg drog ut 300 kubikk gran i vinter uten bukbeskytter og det kom ikke så mye som en ripe under den, pga den er så høy og dieseltanken er ikke under traktoren. jeg ønsker deg lykke til med traktorkjøpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
fiat 80-90 har et fint vendegir og har bra driftsikkerhet. kjøp ikke ford 10 serie så sant du ikke trenger en traktor som går dårlig og det er mye trøbbel med. mf 3000 serie med overhalt girkasse er ingen dårlig traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til dere Fiat elskere må jeg få lov å si:

* Fiat\'s foraksel har langt fra vært feilfri,de

klarte ikke påkjenningen ved hardt lasterarb.

* Fiat\'s Ivecomotorer var noen ordentlige

strikkmotorer med høyt turtal-lavt dreimoment

* Fiat\'s hytter bar preg av å være laget av en

bildesigner (Pininfarina)og passet best for

kortvokste italienere...

Nei takke meg til en JD 2650,MF 675,Ford 6600..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
job fiat har vel hatt den framakselen med minst feil men derimot mf har hatt veldig mye feil på akselen, har selv en fiat med laster har snart gått 8000timer uten å gjort noe med framakselen, og motorene er da noe av det sprekeste som er laget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Usakelig fiat hater her,få har bedre foraksel enten det er snakk om virkningsgrad eller styrke.Vi hadde en 680 med stor laster i 11 år,og den hadde kun vanlig slitasje,på tross av beinhard bruk til tider.Fiatfirer med turbo holder godt følge med MF,JD og ford,og hytta har god comfort.Når fiat kom med ny foraksel på 80 serien i 1975 (en aksel som er nesten lik på dagens NH),så kjørte JD,ford og MF med blandt annet schindleraksler.Da snakker man om 3-hjulsdrift i praksis,for her fantes ingen \&quot\;no spinn\&quot\;.Alle som ønsker å kjøpe en fiat bør gjøre det,uansett hva \&quot\;fiathatere\&quot\; sier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Flott med litt engasjemang Fiat elskere,-men usakleg Markus !?? Då må du definere kva du legg i

å vera usakleg...Eg påpeika eigens (-og fleires)

erfaring med Fiat 780 - 80/90 traktorar,Eg brukte ikkje ord som Italiensk spagetti,Mafiarøkkel, eller anna, DET ville vera usakleg !

Det eg viser til er at erfaringane er forskjellig med alle merker, til og med\&quot\; Fiat! Det må tolast å

høre også for den mest en-øyede....

*Forakselen til Fiat har definitivt vært av de bedre, men de forhindrer ikke at vi har hatt to

havari på to av våre....

*Holder fast på kritikken av Iveco motorene på den tiden (Det samme gjaldt forøvrig JD da!) Turtalsmotorer som dette var,krevde høgt turtal for å levere varene. JD motorene av idag er vel

noen av de beste på markedet, men også Iveco har

lagt om motorkarakteristikken for å få bedre konstanteffekt.

* Så Pininfarina-hytta: Eg har to indeksar som eg

synes de skal sjå på : Dødvinklar og glassareal,

samt avstandsmål sete-pedal/pedal-ratt/ratt-sete

Krev de fortsatt at dette er ei comforthytte så ok

Så eit konkret spørmål til Markus\&quot\; og Jarle H.M.:

Synes de at \&quot\;fiat hater\&quot\; og \&quot\;idiot\&quot\; er å vera sakleg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Veldig, VELDIG bra innlegg job. Vi er tydeligvis i samme båt, som er brukbart irritert på alt fjaset som har vært inne. Har egentlig gitt opp de fleste diskusjonene til tider, har bare vært drittslenging til tider, den eneste diskusjonen som holdt seg noen lunde saklig hele veien gjennom var diskusjonen om grashøstelinjer.

 

Og til Jarle, du forstår da vel at det ikke går an å sammenligne Fiat 110-90 og motorkarakteristikken dens med en JD 2650 eller Fiat 80-90 for den saks skyld. Personlig er jeg enig i de fleste innvendingene job har mot Fiat 80-90, og jeg er delvis enig med de som liker 110-90\'n. Jeg har kjørt alle tre, og kan si at Fiat 110-90 er en HELT ANNEN TRAKTOR når det gjelder motorkarakteristikk enn 80-90\'n, er jo seigdrag i den, noe som dessverre etterlyses i 80-90, og de fleste jevnstore traktorer fra midten av 80-tallet. Det er vel en del av grunnen til at det var 110-90 som levde til godt inn i dette årtusenet, og ikke de andre jeg nevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alle foraksler kan ryke,hvis de belastes for hard.Det er ikke vanlig på fiat,men du \&quot\;job\&quot\;legger det ut som en faktaopplysning at det er sånn.Du er helt klart mer sakelig i ditt andre innlegg,men det første ser for enkelt ut.Det må du og se Vegard?Velkommen tilbake

foresten det er en en stund siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg står fast ved at det første innlegget til \&quot\;job\&quot\;,ser ut som som å hate traktoren uten grunn.Man må få fram at man har et forhold til traktoren det er snakk om,når man kommer med punktlige påstander om den.Jeg kan si så ærlig,at fiat 680en vår dro dårlig,men \&quot\;strikkmotor\&quot\; var den langt i fra,og en JD 2040 eller 2450 gav meg ingen bedre følelse uten turbo.Det var heller ingen \&quot\;agrotron\&quot\; utsikt fra SG2,Q-cab eller sica,som jeg har på 675.De som monterte turbo på 80-90 var fornøyd med draget,og iveco 8000 serien fortsatte i NH L og TL serie med fornøyde kunder,selv om de ikke kan sammenlignes med 110-90 sin rekkesekser,med drag over hele turtallsregisteret.Når jeg har hørt om hvari på fiat foraksel,så er det snakk om en bruk som ingen traktormerker er tjent med.Jeg hørte da og om en MF som knakk på midten,fordi eieren skulle risste opp rundball med lasteren,men hvem kan skylde på traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Italienerne sine forakler tror jeg ikke er noe dårligere en noen andre, tvert i mot. De serieproduserte firhjulstrekkere i flere ti år før mange andre startet med det som f.eks Same som startet på 50 tallet. Dessuten har eldre italjenere en bedre svingradius enn andre eldre 4WD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Helt riktig,og tenk på hvor mange som bruker italiensk foraksel:valmet brukte carraro på 02,03 og 05,serie,ford på 10,30 og 40 serie,case brkte carraro,og carraro aksel gav belarus og zetor skikkelig 4wd.Italienske Dana produserer til landini og MF,og var tydelig innspirert av FIAT,blandt annet med no-spinn sperre.Når så fiat er en av de beste i italia på foraksel, så blir det håpløst å klage på den.Kjøp da heller en volvo L90 Hjullaster til arbeidet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Forstår etter kvart at Markus skal ha seg frabedt

noen klager på Fiat, det være seg hytte, motor eller akslinger.Eg aksepterer det som din mening.

Men da må du også kunne akseptere andre synspunkt

uten å ty til uttrykk som Fiat-hater,om vi skal greie å opprettholde et visst nivå i debatten...

Å diskutere foraksler uten å påvise at de glipper

også for de italienske iblant,er vanskelig, da det vel stort sett kun er ZF som ikke er produsert der !

Enig med TG\&quot\; ang. JD motor,- og at Cummins kan dieselmotor er min mening !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest davand_1

vi har noen fiater så har litt erfaring med merket i alle størrelser egentlig. er enig i at hytta på en måte er et svakt punkt. sittestillingen er ikke 100. samtidig er jeg ikke så sikker på om det var så mye som var noe særlig bedre på sin tid. men selvsagt\; når vi kom til slutten av 80-tallet var vel den tradisjonelle fiathytta mer enn klar for utbytting.

 

er det en ting jeg ikke er særlig fornøyd med på fiat generelt så er det hydraulikken. den er ikke dårlig på noe spesielt område, men sammenliknet med feks mf så vil jeg som sagt si at det største ankepunktet mot fiat generelt er helt klart hydraulikken. alt fra føling til plassering av spakene til spoleventiler osv har det ofte vært litt å hente på.

 

italienerne var først og oppfant i realiteten 4wd slik vi kjenner den i dag. de lager veldig bra framakslinger og fiat har hele tiden vært i front. helt uenig i påstanden om at dette skal være en svakhet.

 

en original 80-90 uten turbo er ikke av de sprekeste. men har noen feks prøvd en mf 690 uten turbo? ingen traktorer i den klassen uten turbo er særlig spreke da. når det er sagt gjør ettermontering av turbo enten det er på 80-90 eller 110-90 underverker. og kanskje større underverker enn på konkurrentene. dette er bra motorer altså.

 

i sin klasse synes jeg i dag at cnh motorene som sitter i tsa og mxu 110 og 135 er suverene. de slår hvertfall lett jd motorer av samme kapasitet enten den gjelder gangkultur eller brukervenlighet/drakraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest davand_1
såvidt jeg vet er cummins ute av motorsamarbeidet med cnh. fiat eier hele opplegget og det heter nå cnh motorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Klag så mye du vil \&quot\;job\&quot\;,men forakselen kan jeg ikke forstå, at du må klage på.Hvis ikke fiat tåler laster,så lurer jeg på hva slags traktor som gjør det.Jeg har som sagt, sett mye av hva den tåler av belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror det er fornuftig for spalten forøvrig at Markus og jeg tar en pause nå....

Nytt for meg at Cummins er ute av samarbeidet,

David - men tror nok CNH fikk en del ut av det

samarbeidet ja... Hva så med Sisu og Deutz motorer

-hvilke erfaringer har panelet\&quot\; med disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

når det gjelder foraksler, så er det fullt mulig å få til plunder med fiat-akslingen. lekkasje, spindeltapp og lager o.s.v. men den er solid nok så det holder, det hersker det ingen tvil om.

 

valmet/valtra derimot, har litt trøbbel med sine foraksler, det er visst vanlig at huset til sluttutvekslinga (knokkelhus) foran går av, umulig å få tak i brukt, da dette for lengst er solgt unna, eller har vært for dårlig på mange traktorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
At akslene lekker olje,er noe som mange sliter litt med.På vår fiataksel var det kun servosylinderen som lak,men det var simpelt.Som jeg så på en ZF aksel på john deere,så kan det lett havarere navgir når olja lekker ut.Da er det om å følge med,og etterfylle.Oppstår det havari som følge av frontlasterbruk,så tror jeg man må gå i seg selv, og vurdere traktor/lasterstørrelse,opp mot bruken.Det gjelder uansett,forakselmerke man kjører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...