Gå til innhold

MF 185 superper


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest MF6170_1

Hei

 

er det noen som har bilder og mere informasjon om denne traktoren?

var den kun ombygd for salg i norge osv??

 

takk for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det der er norsk fenomen og at den først og fremst ble konstruert for å gå bedre i skogen.har sett 2 slike en ved koppang og en på heradsbygda i hedmark, iden m store framhjul skulle vel virke?morsomt om noen m erfaring skrevlitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

var det ikke en vanlig 2wd som ble ombygt på framakslingen for å få på større hjul?

mener å ha hørt at det var igland som bygde de om..men det kan hende at jeg fantaserer...

 

har prøvd å søkt på nettet etter bilder, men det finner jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse mf-traktorene ble visstnok konstruert av en mann med navn per igland derav navnet superper. det var visstnok mf 165 og 185 som ble utstyrt med denne spesielle forstillinga som besto av 24 toms framhjul med traktormønster.disse var uten drift så traktoren var i realiteten tohjulstrekkere.årsaken til at det ble hjort var at det skulle gi traktorene bedre femkommelighet ved terrengkjøring. de ble produsert i en periode på slutten av 60-tallet begynnelsen av 70-tallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det som er sagt her. Mener jeg har en produktkatalog fra Eikmaskin ifra rundt 1970, der er det reklame for i Super-Per. Tror bestemt at det var reklame for Super-Per i KK Heie lommehåndbok for landbruket ifra 1970-tallet. Super-Per var vel ment som en skogstraktor. Tror den hadde mere tilleggsutstyr enn framaksel/forhjul enn standard MF. Har sett bilder av Super-Per med halvbelter, vinsj og frontskjær. Skal søke etter mere info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg leste en produktkatalog fra eikmaskin visstnok fra 70 der det var et intervju med per igland og en salgs/produktsjef i eikmaskin der superpertraktorene var omtalt.

Prøv å forhør deg om det finnes noe arkiv ifra den tiden da eikmaskin hadde hovedkontor i stavanger der det kan være lagra noe informasjon om produktene og traktorene de solgte.

Et annet tips er å ta kontakt med iglandfabrikken i grimstad å høre om de kan ha arkivert noen produktbrosjyrer / årsmeldinger fra den aktuelle perioden eller spør om der kan være utgitt noe jubileumstidsskrift som omtaler traktorombyggingene.

Eventuelt spør etter folk som jobba i produksjon rundt 70 kan kanskje ha noe informasjon å gi deg.

Det skal jo være veldig rart om ikke det er noen i Norge som sitter inne med informasjon om disse traktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn_1

Ford hadde også 5000 Super-Bjørn!!

Men den er sjelden vare. Ble sikkert ikke levert så mange heller, siden Ford hadde County å tilby for skogskjørerne.

Super-Bjørn var jo et direkte svar på MF Super-Per.

Tror MF 175 og muligens MF 178 også var levert som Super-Per.

Som smågutt husker jeg en brosjyre fra EIK med den \&quot\;komplette\&quot\; skogstraktor SuperPer. Den hadde skogsbeskyttelse og 4-tromlet Iglandvinsj. Den finnes helt sikkert i EIKs arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et noe reklame fra 70-tallet for Super-Per her. Under bildet er det følgende tekst: \&quot\;Her er en virkelig skogskar!

Den store Massey-Ferguson 175 traktoren spesialutstyrt for terrengkjøring, med store (10x28\&quot\;) forhjul og ellers utstyrt slik som den drevne og kvevende skogskjører vil ha det! Fremkomstevnen er betraktelig forbedret med de store forhjul, både på bar mark og på snøføre. Det blir bedre flyt i kjøringen. En enkel og driftsikker løsning. En rimelig løsning, både i anskaffelse og vedlikehold.\&quot\;

 

I en maskinkatalog fra Eik fra samme tida er det også en artikkel om Super-Per. Der står det blant annet at bakkeklaringen er 48 cm. En kan skifte til vanlige forhjul, eller til halvbelter. En kan også bruke Flexomatic-monterte redskaper på Super-Per. Flexomatic er ei 4-punkts kobling hvor ramma går så langt fram at den også fungerer som brakett for frontlaster eller skogsskjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på en god del brosjyrer som jeg har scannet om nettopp MF Superper. Send en mail, så mailer jeg over til deg. Mye av det som er sagt her stemmer godt, men mye er litt upresist. Brosjyrene jeg har er fra |968 og fremover. I info fra 1974/75 fra Eikmaskin, står det ikke noe om Superper, for da har modeller med firehjulstrekk tatt over. I mine brosjyrer er det 175S og 178 som er vist som ombygde. Til PO: Det blir ikke hevdet at fremkommeligheten var bedre enn med firehjulstrekk, men tett oppunder. I alle fall i det jeg har her. Alle Superper ombygde traktorer hadde rammesystemet Flexomatic for innfesting av redskaper både foran og bak. Det var også stålbuk montert. Kanskje BG kunne lage en reportasje om disse traktorene? Det må vel stå en versjon hos en MF samler/frelst ett sted i landet? Noen som fortsatt er i drift/bruk uten at den er pusset opp igjen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Til tross for min unge alder på 34 år, husker jeg godt disse MF\'ene, for på Verrastranda var det flere, sjø. En kar hadde en 178 m frontskjær og klypefeste bak. Den var kjøpt graver (sikkert Sesam). På vinteren ble graveren tatt av og ei Iglandvinsj m samme infesting satt i samme klypa. En annen hadde en MF 168 4wd MP med samme innfesting av skjær og 4 tonnsvinsj. Denne hadde det franske firehjulstrekket med dårlig frihøyde og sving, men trekkevnen var formidabel. Min far hadde en 148 4wd (schindler?) og en Igland 3000 compact i saksekobling. Alt er solgt i dag, men alle tre finnes fremdeles. En \&quot\;super-per\&quot\; kunne beskues hos Eik på Steinkjer. Ellers er både 148\'en og 168\'en i live i Verran.

 

Har bilder av 148 og Super-per. Send e-postadresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Det må vel sies at både super- Per og Bjørn ikke var annet enn en \&quot\;gimmick\&quot\; - fremkommelighet som 4WD er selvfølgelig bare tull , men det som var bedre enn 4wd var helhydrauliske halvbelter, hadde i sin tid en 5000 med Driv utstyr - helt uslåelig i snøen, det var bare å kjøre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Hallo

Jeg vet det har gått veeeldig lang tid siden dette ble debattert sist, men siden det ligger her fremdeles, så regner jeg med at det fremdeles blir lest av en eller annen.

Har selv en MF 188, i superper-versjon. Den ble produsert så sent som 1976, og da var firehjulstrekk kommet på markedet og godtatt av både lensmann og prest.

Da spurte jeg selvsagt om hvorfor det var 28&quot\; fremhjul og ikke firehjulstrekk?

Svaret den gang(Jeg kjøpte traktoren i 1999) var at firehjuls-trekket fra den tiden led under mangelfullt utviklet vidvinkel-ledd. Resultatet ble da at med drift på fremhjula, så fikk du nesten ikke utslag på fremhjula når du svinger. Det ble nesten slik at du kjørte over stubben istedenfor å svinge utenom. Men med 28&quot\; fremhjul, så beholdt du bortimot den samme svingen som en 2-hjulstrekker, og traktoren ble mye lettere å håndtere i skogen.

Det ble selvsagt ikke bedre enn firehjuls.trekk, men lass-størrelsen ble justert ble deretter, samtidig som vi også må huske at disse traktorene ble laget for skogene på sør/østlandet med relativt flatt terreng og en stabil kald vinter. Nå kjører vi ut tømmer fra skogene hele året, den gang ble det bare kjørt ut hvis kuldegradene var mange nok og været var stabilt.

Hvis det er sommer og bløtt i skogen, så er nok firehjultrekk å anbefale, med dertil større kjøreskader.

Jeg har en 188 Superper med frontskjær og tømmerkran som sitter i flexomatic-ramma, men jeg har også en nyere traktor med firehjuls-trekk og full skogsutrustning, MF 4255, kjøpt ny i 1999, med vinsj og titonns tømmervogn. Fremkomligheten på disse to traktorene er ikke så veldig forskjellig, hvis det er tørt i skogen.

Har også 2stk MF 178,den ene med sesam 500 graver, en MF165 med halvbelter, en MF135 og en &quot\;guling&quot\;, MF 50 industri med hymasgraver. Så ja, dette er en skikkelig entusiast som &quot\;samler&quot\; på MF 100 serien, og har et hav av brosjyrer og reklamematriell som strekker seg helt tilbake til gråtassens tid. For de som er &quot\;spesielt interessert&quot\;, så kan jeg gjerne dele med dere.

MF-entusiast Jarle V Nilssen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Hei!

Jeg er også interessert i bilder, brosjyrer og opplysninger om MF Super Per. Jeg kom over et eksemplar av denne traktoren på Hedrum bygdetun i Kvelde i Vestfold nå for 2 dager siden. Jeg tok endel bilder av den, men det var vanskelig å laste disse inn i dette innlegget. Kul traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...