Gå til innhold

Maasey 375 suger luft fra retur'en


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har vært bort i samme problem? Etter lufting starter den og går noen få minutter før den stopper. La nå nettopp merke til at den suger litt luft på returrøret fra tanken....

 

Redigert , litt mer utfyllende så det ikke er så dårlig forklart.

 

Har en 375 jeg kjøpte for ikke så lenge siden. Veldig startvillig og null problemer. Så langt iallefall. Har alltid hatt mye diesel på tanken. Problemet kom nå når den kom litt under halv tank. Den stoppet og hadde litt vann i glasset på dieselfilteret. Trodde kanskje det var i den forbindelse den hadde stoppet (vannet) så jeg lot den bare stå og bestilte nytt dieselfilter. Drenerte tanken og rengjorde den , byttet dieselfilter og fødepumpe. Fødepumpen hadde tidligere en bitteliten lekasje. Fylte på ca 20 liter diesel , luftet og startet opp. Etter noen minutter stoppet den. Luftet på nytt og fikk noen minutter gange før den igjen stoppet. Tenkte dette var noe merkelig så jeg dro ut returrøret fra tanken for å se litt. Når jeg har luftet og pumper med håndpumpen kommer det her mye diesel. Derimot når den går så kommer det ingen diesel på returen , den suger litt. Kjenner dette godt når jeg setter tungen av enden , det blir ett lite vakum. Bare for å teste litt nå så skjøtet jeg på en slange på returen slik at den når ned til bunnen av tanken. Ligger da under dieselnivået slik at den ikke klarer å suge luft. Da går traktoren som normalt. Med andre ord så vil den nå fungere så lenge det er over 1/2 tank diesel. (Returrøret er ca midt på tanken)

 

Noen som har forslag til hvorfor den suger på returen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan G

Hei

Massey 375 er en stabil traktor som er enkel å vedlikeholde og skru på.

Det er dessverre ikke drenering på dieseltanken på denne, så når den har gått endel, blir tanken og resten av dieselanlegget fult av smuss og skitt.

Problemet er nok ikke med returen, men den er nok en konsekvens av andre problemer.

Vil du problemene til livs bør du gjøre flere ting:

- Dieseltanken bør demonteres og rengjøres grundig! (Dette er forholdsmessig enkelt på disse traktorene) Silen bør blåses gjennom med trykkluft.

- Fødepumpen bør åpnes å rengjøres med q tips. Silen her bør renses eller byttes. Pass på at pakningene på lokket og rundt skruen er tette.

- Diseselrørene mellom tank, fødepumpe, filter og hovedpumpe bør demonteres og blåses gjennom med trykkluft. Pass på å ikke blåse skitt inn i pumpene.

- Filtres bør byttes atter en gang! Når det er mye skitt i systemet blir det fort tett. Filterhuset og glasset må rengjøres godt.

- Viktig!!! Ikke tukle med hovedpumpen, det eneste som bør røres på denne er lufteskruen.

- Når alt er på plass - hell ny ren diesel på tanken, ikke fall for fristelsen til å helle den gamle tilbake på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christianlenvik

Har kommet litt lengre med feilsøkingen her nå. Det viste seg at fødepumpen ikke leverte diesel. Skulle bytte fødepumpe og så at kamakslingen har flyttet seg litt fremover i motoren slik at fødepumpen ikke treffer der den skal på akslingen. Noen som har formening om hvorfor akslingen har flyttet seg frem , og hva er det event. som skal holde denne tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christianlenvik

Har kommet litt lengre med feilsøkingen her nå. Det viste seg at fødepumpen ikke leverte diesel. Skulle bytte fødepumpe og så at kamakslingen har flyttet seg litt fremover i motoren slik at fødepumpen ikke treffer der den skal på akslingen. Noen som har formening om hvorfor akslingen har flyttet seg frem , og hva er det event. som skal holde denne tilbake?

Har forstått det som at det er selve drevet / giret i registeret som holder den slik at den ikke flytter seg for langt mot "hytten" på traktoren , men hva er det som skal holde den igjen andre veien? (Slik at den ikke kommer lengre mot fronten på traktoren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...