Gå til innhold

Krisehjelp Fiat 1969


bonanza

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har mildt sagt lite greier på traktorer, men det vil dere se etterhvert her.. Har blant annet en Fiat 1969-modell som jeg prøver å få start på, tror det står 600 på merkeskiltet. Vel, for en uke siden begynte jeg med friskt pågangsmot for å prøve å få start på droget, og fyllte på godt med diesel. Sjokket var stort da jeg idag oppdaget et tanklokk til på panseret, og at de luktet diesel under dette. Så spørsmål nummer 1 er: Hva slags tank har jeg fylt diesel på? Oljetank? Kjølevæske? Oppfølgingsspørsmålet er: Hvordan får jeg dieselen ut igjen? Jeg har tatt ut det øverste med en vakumpumpe, men det meste er utilgjengelig for denne. Og spørsmål nr 3: Kommer noe til å bli ødelagt av denne blunderen?

Vel, som sagt skulle jeg prøve å starte droget. Med 2 nyladede batterier prøvde jeg å kinne igang motoren. Omsider startet den, men når den først gikk, var turtallen hinsides høyt. Var en choke-spak jeg kunne bruke for å roe ned traktoren, men jeg måtte trekke den tilbake noe for å roe ned turtallet, men ikke helt for å ikke kvele motoren. Denne spaken er fjærbelastet, så blir vanskelig å kjøre dersom man må holde ene hånda her hele tida.. Spaken går ann å både trekke tilbake (mot seg), og trykke inn. Spørsmål 4 blir da: Hvordan fungerer denne choken? Hvordan skal den brukes?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Må nok henge meg på forrige innlegg.Hvis den første"tanken" du fylte var langt fram på panseret var det nok radiatoren som fikk diesel ja.Ingen katastrofe det,men tøm motorblokk og radiator for den grøten som er der nå å skyll så godt det lar seg gjøre med vann å fyll den opp med frostvæske igjen. Det høres ut som håndgassen står med godt pådrag siden motoren går med et så høyt turtall.Håndgassen er en spak  som kommer opp av dashbordet under rattet,skyv den framover så roer nok gammelfiaten seg vil jeg tro! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for gode svar! Skal prøve å tappe ut grøten ja. skylle og fylle på med ny frostvæske. Regner med det må være en tappeskrue et eller annet sted..

Hm, ok da kan det ikke være choke nei:) Hm, håndgassen står så langt frem som det er mulig, har istedet prøvd å gasse med pedal på forskjellig pådrag uten hell. Så skjønner ikke hvorfor den går på så galende høyt turtall når den først starter. Kan det være for mye diesel som har samlet seg opp under kinninga? 

Takk også for link til nettsted med manualer. Har googlet en del tidligere for å finne noe tilsvarende uten resultat, så dette var gull! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen!

Ja,mener å huske at det er en tappekran på motorblokka på disse,finner du den så åpne den og mens den er åpen legg hageslangen i radiatoren å la det renne.Lenge.

Ang.høyt turtall så er det ikke "hopa seg opp"med diesel som du frykter,sjekk overføringene fra hånd og fotgassen,finn ut hvor de havner på dieselpumpa å dra armen på pumpa tilbake for hånd.I værste fall hvis stagene er fullstendig rusta sammen så må du vippe av staget som sitter fast på armen på pumpa å da vil den nok roe seg av seg selv.Håper dette var nogenlunde forståelig og kanskje til hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...