Gå til innhold

Kraftuttak, Volvo BM 430


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp fra eksperter.

 

Har akkurat kjøpt meg en BM 430 75mod, med Trac trol hurtiggir.

Når jeg kom hjemp på gården med traktoren, oppdaget jeg att når jeg satt kraftuttaket i direkte kontroll, og trykker inn clutchen, fortsetter bare kraftuttaket å svive.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Jeg trenger hjelp fra eksperter.

 

Har akkurat kjøpt meg en BM 430 75mod, med Trac trol hurtiggir.

Når jeg kom hjemp på gården med traktoren, oppdaget jeg att når jeg satt kraftuttaket i direkte kontroll, og trykker inn clutchen, fortsetter bare kraftuttaket å svive.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Volvo 430 har to-trinns kløtsj. Kløtsjpedalen skal gå litt tyngre den aller siste biten du trår den ned. Først stopper framdrifta, og når du tråkker ned det siste trinnet så stopper kraftuttaket. Merker du ikke at pedalen går tyngre til slutt? Se i så fall etter at ikke overføringene er så slitte at pedalen ikke når langt nok. Det kan også være problem med at hovedkløtsjen er slitt for mye i forhold til PTO kløtsjen, da kommer overføringene i ulage i forhold til hverandre, og du får ikke tråkket langt nok ned til å løse ut 2. trinnet. I så fall må klaringen på PTO kløtsjens fingre justeres gjennom en luke under traktoren.

 

Hvis du merker tydelig at pedalen går tyngre de siste 5 centimetrene du trår ned så er 2. trinnet i orden. Da har kløtsjlamellen for PTO klistret seg fast på svinghjulet. Det går som regel å løsne den ved å belaste PTO med pedalen nedtråkket, men det er jo ikke så enkelt i praksis. Om vinteren har jeg løsnet PTO kløtsjer med snøfresen, tatt skikkelig rennfart (20 km/t)bortover gårdsplassen med snøfresen roterende i løse lufta. Så trådde jeg ned kløtsjen og slapp ned fresen så den fikk inn skikkelig med snø. En annen mulighet er å sette den i vedmaskin, men det går kanskje ikke tungt nok, eller ei møkkpumpe. La traktoren bli varm først, og så tråkker du ned kløtsjen mens kraftuttaket arbeider. Kanskje løsner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Takker for superraskt svar! :)

 

Kjenner ingen forskjell i motstand på clutchpedalen. Det kjennes i utgangspunktet ikke ut som overføringene er så fryktelig slitt, så da skal jeg prøve å justere PTO clutchen. Har du en rask forklaring på hvordan jeg gjør dette?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Klarer du å løfte pedalen ytterligere opp, så den kommer litt høyere? I så fall er det kanskje bare å stramme overføringene. Jeg kjenner ikke til dette i detalj på Volvo Buster, men på gamle MF er det mulighet for å flytte en bolt til et annet hull slik at pedalen kommer lavere hvis man ikke bruker PTO kløtsjen. Må pto kløtsjen legges etter så må man justere trangere klaring på tre skruer med kontramutter inne i selve kløtsjen. Etter at hovedkløtsjen er løst ut kommer trykkplata i kontakt med de tre utløserskruene for 2. trinnet. På MF er det en firkantet luke under traktoren som ofte er skjult av lasterbraketten. Jeg er ikke sikker på BMs løsning men jeg lurer på om det er en rund luke litt mindre enn en asjett under kløtsjhuset. Justeringen bør utføres av en som vet hvordan en kløtsj fungerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Takker for svar.

 

Fikk lastet ned verksted håndboka til traktoren nå, så da tror jeg att jeg skal klare å få justert inn PTO clutchen!

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 4 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...