Gå til innhold

Hvilken 100 hesting?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ha en snrten brøytetraktor til bruk i Oslo. NH TND95A er kanskje det naturlige valget, samtidig vil man få en noe mer avansert og komfortabel traktor om man går opp litt på størrelsen til en MF 5455.

 

Noen som har meninger om dette? Eller kanskje tips om andre traktorer som passer til bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Skal ha en snrten brøytetraktor til bruk i Oslo. NH TND95A er kanskje det naturlige valget, samtidig vil man få en noe mer avansert og komfortabel traktor om man går opp litt på størrelsen til en MF 5455.

 

Noen som har meninger om dette? Eller kanskje tips om andre traktorer som passer til bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis du aksepterer størrelsen til til MF 5455 kan det vel ikke være store forskjellen om du går på en JD 6310/6320 eller en 6230 heller da? Tror ikke de krever noe særlig mer plass enn en MF på samme størrelse.

 

Deutz Fahr har vel en Agrotron (eller K om du handler nytt) i noe samme størrelse, ellers er vel Same/Lamborghini/Hürlimann et alternativ, de har noen kompakte traktorer rundt 100 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt JD 6320 tidligere, men det er en traktor som ikke egner seg til denne kjøringen blant annet pga dårlig plassering av spakene til spoleventilene (som brukes hele tiden). Dessuten har jo ikke JD helt clutchfri giring og/eller en vendegirspak med clutchfunksjon, dermed egner de seg nok bedre til enkelt arbeid eller kjøring på jorde.

 

MF 54-serie er jo egentlig uten konkurranse om man ser teknikk, utstyr, komfort og egenskaper i forhold til pris. hvertfall for øyeblikket. samtidig har jeg liksom mer tiltro til New Holland når det gjelder driftsikkerhet over mange timer. Dessuten hører jeg de sier den nye TND95ern er en liten råtass så kunne vært moro å høre fra noen som har erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Sikkert en vanesak det der. Jeg har ikke hatt noen problemer med å kjøre brøyting med JD 00/10-serie, men hver sin smak.

 

Du har nok mye rett i det du sier om utstyr/pris-forholdet på MF 5400-serien. Kjørte den noen timer i våronna sist, og det er en bra traktor. Men sitter spakene på spoleventilene så mye bedre til der enn på en JD med mekanisk betjening av eksterne uttak?

 

New Holland kjenner jeg ikke så mye til generelt, og i alle fall ikke TND-serien. Men jeg har litt skepsis til merket når jeg ser hvor mye nyere brukt som ligger ute av det, spesielt TSA og til dels også TLA som har gått mindre enn 1000 timer. Og da har jeg klart å filtere bort de som jeg skjønner kommer fra England / andre import-traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda det er jo litt hva man liker og i brøyting bruker man jo ikke spoleventila så mye hvis man har skjæret i frontlastersentralen. problemet med JD etter min erfaring er at spakene sitter for langt bak og ikke er vinklet nok mot føreren. i tillegg går de jo så latterlig tungt. kjører du feks feiebrett så skal den spaken av og på mange hundre ganger på en dag at slike ting er viktige. de sitter litt langt unna på mf, men du slipper belastningsskadene på skuldra da de er plassert ganske langt foran og på skrå mot deg. for øvrig er det jo case 51-serien som er kongen her!

 

når vi først er inne på det så er dette faktisk noe som mange traktorprodusenter har vært elendige på opp igjennom. bruker man spoleventilene mest til å tippe hengere eller vippe ut og inn harva tenker man kanskje ikke på det.

men hva med sloddeplanken på harva? her sitter vi altså i maskiner til en halv mill med alt slags avansert utstyr og så skal vi sitte å konstant nappe og småjustere i en tung spak som er fullstendig feilplassert ergonomisk time etter time! nå er det vel snart el. styring på alt så da er jo problemet løst vil jeg tro.

 

hehe det syns jeg var et tvilsomt statistisk grunnlag for å bedømme en produsents driftsikkerhet. tnda og tla er jo mye fiatbasert så noe mer solid enn det må man vel lete etter. på den annen side er de kanskje litt gammeldagse og enkle. vet ikke hvordan tsa har vært, men traktoren i seg selv er jo skikkelig rå (og dyr..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er open for MF 5455. Vil anbefale og gå opp eit hakk,til MF 6455,med ccls hydr.pumpe. Da får du ein liten joystik i høgre armlen som du betjener 2 sp.ventiler med + 2 mek.spaker i høgre konsoll,som er vinklet mot fører`n. Ccls pumpa leverer 110 l i minuttet ved behov. Kjøyrer sjøl slik traktor,og er meget godt fornøyd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Joda \&quot\;dka\&quot\;, du har noen gode poenger angående ergonomi. Kjente klar forskjell jeg i alle fall, da jeg gikk fra å kjøre slodd-trommel med en MF 6100-serie og over til en John Deere med det meste i armlenet. Så klart ikke sammenlignbart, men poenget er at å ha tipp-uttaka i armlenet nok er det suverent beste.

 

Ser at \&quot\;Jo\&quot\; legger inn et godt ord for MF 6400-serie, og han har rett i at det er en veldig god traktor. Men jeg har hørt enkelte har bemerka at kryss-spaken i armlenet er vel kort, slik at det kjennes godt i håndleddet etter å ha kjørt laster en hel dag. En jeg kjenner har fått forlenga spaken en del, og sier det var himmelvid forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det var det med pris da.. 6400 serien og andre traktorer i den \&quot\;utstyrsklassen\&quot\; blir jo ganske dyre. men man får kanskje igjen påslaget når man selger..

 

får man ikke den store pumpa på 54-serien også?

 

forresten selger vel økonomideler el sentral til ca 15 tusen nå? det er jo en finfin måte å løse dette problemet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke 54serien fås med samme hydraulikkopplegg som 64serien, til 54 får du en ekstra pumpe til trekkstengene som, når den låses fra trekkstengene til eksterne ventiler/laster, som har noe sånt som 57-60 liter/min i utgangspunktet gir totalt 99 liter/min til eksterne ventiler. 64 serien derimot har en pumpe felles for trekkstenger/eksternt bruk på 110 l/min.

 

der jeg driver, nordgubrandsdalen, har jeg ikke inntrykk av at tsa har noe godt rykte, og på forumet på fwi.co.uk får absolutt alt som er bugd i basildon tyn så det holder. men tla og td er kanskje italienskbygd?

tror (håper for min egen del) uansett at møkkakavliteten fra masseys mørke år på 90tallet er en saga blott nå, ifølge lokalt eiksenter har det ikke vært reklamasjoner på 54 serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Marerittet for Massey starta vel med 3000-serien på slutten av 80-tallet. Den var vel et produkt som ble sluppet et år eller to for tidlig. 3005-serien var bedre, men så var det tilbake til helvete med de første åra av 6100-serien. Etter hvert bedra den seg, og jeg veit om fleire som har 96- og 97-modeller som har gått feilfritt til både 5000 og 6000 timer på telleren, og de traktorene der teller sakte. Hvordan de første åra med 6200-serie var veit jeg ikke, litt bedre var de nok.

Har bare hørt om en traktor i 6400-serien det har vært noe tull med. Den var til gjengjeld så full av feil at fabrikken tok den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 serien er vel kilden til kavlitetsryktet massey sliter med ennå, samtidig må vi ikke glemme at det i dag går flere 3000 serie traktorer med over 10 000 timer på seg. mange av disse har vel ombygd girkasse og har sikkert hatt mange småreparasjoner, men de viser at grunnkonstruksjonen hadde mye for seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Fullstendig klar over at det er flere 3000-serie Ferguson som går som klokker. Men som sagt, er nok ikke usannsynlig at girkassa er modifisert, og det er vel muligens og de med 16/16-kassa som har levd lengst. Og som jeg nevnte i det forrige innlegget mitt, 3005-serien var en god del bedre sammenskrudd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med 3000 serien var først og fremst med girkassa og skyldtes at den ikke tålte å gires mellom høy og lav i fart, noe som ofte var nødvendig for å klare å sette igang feks med kornlass. Etter hva jeg kan forstå er dette noe Eik i Norge ikke var klar over. Kundene ble hvertfall ikke tilstrekkelig informert om viktigheten av dette.

 

Når det gjelder 3005 serie så var denne mye mye bedre. 3075 er etter hva jeg kan forstå ikke bare en traktor med meget bra egenskaper, den har også vært veldig driftsikker.

 

Farmers Weekly hadde en stor brukttest og undersøkelse av MF 6200 serie og kom frem til at denne serien praktisk talt har vært helt feilfri. Den ble kåret til det definitivt beste bruktkjøpet, uavhengig av merke eller klasse og de mente det var den beste traktoren MF har produsert siden 135...

 

Når det gjelder NH, så har det vel vært problemer med TSA og TM (ikke 175 og 190 som er større traktorer med bla annen girkasse). Men jeg er helt uenig i at alt som kommer fra ford i england er dårlig. 40-serien var en bra traktor og etter at Fiat kjøpte de opp og traktoren fikk blått tak ble den sinnsykt bra (Fiatoppgraderinger av motor og en del andre ting gjorde underverker). TS har jo også vært bra så langt jeg vet. Dessuten er jo Powerstarmotorene råe!

 

Bør sikkert nevne at jeg hverken er MF eller NH-fantast! Putrer stort sett rundt i sære Lamboer, Landinier og MB Trac hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny tsa i 2004 hadde service folk innom sikkert 40 gonger fram til eg bytta den inn høsten 2006,kunne liksom aldri stole på den.Det var forsjellige feil heile tida helst utallige kalibreringar av vendegir trepunkt og giring tok aldri slutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt john deer 6420 i 2år.vendegiret har vært kalibrert mange ganger uten hell.de sa på fk at jeg kunne få bra vendegir kalibret.men brå kløtsj. må bruke fotkløtsen nå jeg vender på jorde.vis ikke lager den spor. det er for dårlig.når jeg kjører lange dager merker jeg det i venstre bein.john deer har tung klutsj pedal.neste traktor ikke john deer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det endå bare vore brå kløtsj,min tsa ville bare gå bakover til tider,kjempe stas når ein har det travelt med slått osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd til \&quot\;jan\&quot\;:Er helt enig i \&quot\;rykkinga\&quot\; på JD`n,og tung kløtsj. Prøv MF 6400 serie. 3 stk gode stigtrinn,store gode dører,stort romslig førerhus,med GOD plass for 2 pers. Meget god vendegirspak,som er \&quot\;rett\&quot\; plassert,med mjuk vending,og kløtsjfunksjon . Og 1 meget lett kløtsjpedal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til .jo.har prøvd mf 6470 dyna 6 det var en topp maskin med power control spaken.kjørte den 2timer uten og røre fotkløtsjen.men trenger høy pto effekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til dkas tråd( og avsløre meg selv som mffrik) \; har du vurdert den nye mf 3600 serien? den kommer riktignok ikke sterkere enn 90hk, men den er liten, forhåpentligvis smidig og bør bli vesentlig billigere enn tda95. må vel være ideell brøytetraktor i trange oslogater...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Til \&quot\;anders\&quot\;: Var på snødemo med Eik i forrige uke, og der hadde de med seg en 3600-serie. Den virka som en helt grei \&quot\;rakletraktor\&quot\;, altså en traktor til jobbing i små bygninger, lettere jobber som vedmaskin, ugrasharving og muligens traktorbasert foring. Tror den kan være dårlig egna til å ha laster på, må i alle fall være en veldig liten laster, da den store hytta (som forøvrig er et godt pluss) gjør at det er liten avstand fra frontruta og fram til nesa. Merka jo at det var en \&quot\;billigtraktor\&quot\; på enkelte ting, men det er da en sammenheng mellom pris og utstyrnivå og. Det som kanskje var litt flaut for Eik sine representanter var at starteren var litt kranglete på traktoren, måtte ha litt hammerterapi for å slå inn. Slikt trøbbel på en skvett ny traktor gir aldri et godt inntrykk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er veldig spent på hvordan 3600 serien blir. den kommer nok dessverre til å bli ganske dyr ser det ut til, listeprisen blir ca 350 for den største med hydr vendegir... men de kommer sikkert med kampanjer på den etterhvert. spenningsmomentet er knyttet til komfort... kanskje noen som vet når den kommer til forhandlerne eller om den skal være med i noe sånt mf roadshow eller noe i vår?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også spent på 3600, må innrømme at jeg har tenkt litt på 3645 som erstatter for min 675 om noen år, akkurat \&quot\;rakletraktor\&quot\; skulle vel være styrkene dens, men med 90 sisuhester skulle den passe fint til gjødselpumpa og endel sånne jobber også. må jo bli relativt sprek med 90 gamp på knappe tre tonn.

 

350 store er alt for dyrt for den dka, da får du jo en 54 til omtrent samme pris, men husk at de fleste mf får du for omlag 100 store under listeprisen idag, det bør vel gjelde denne også.

 

utrolig festlig med en demotraktor som ikke starter, men såvidt jeg forsto er dette en antonio carraro konstruksjon som også jd 5015 serien er basert på, så det må da være noenlunde velprøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...