Gå til innhold

Ford 4000


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg skulle starte traktoren da jeg oppdaga at traktoren på en måte hostet og harket når jeg skulle se på pluss ledninga fra batteriet og innpå start motoren så var den løs eller rettere sagt nesten av, prøvde og feste den bedre men mutteren gikk bare rundt. Tenkte først og bytte innslags releet men det koster en 1300 kr, så det er billigere og bytte til ny startmotor i stedet da den koster 600 kr mere. 

Jeg får til og bytte den sjøl men det er vel noen her inne som er profesjonelle på området.

Kanskje det er noen her inne som kan forklare meg mekanismen i maskineriet når du vrir på nøkkelen i tenningslåsen til du får start hva som skjer fra punkt til punkt. Selve diesel motoren virkemåte forstår jeg sånn noen lunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at youtube gjør dette bedre enn meg.

Slik funker en startmotor

Fryktelig forenklet:

  • Strøm inn på starteren fra nøkkelen, setter strøm på en spole, som funker som en magnet og drar til seg en arm, som vipper tannhjulet på starteren på plass.
  • Når hjulet er på plass, så blir det strøm til selve startmotoren som begynner å gå rundt, den går rundt til du slipper nøkkelen/starteren.

Men altså videoen gjør det der mye mer elegant enn meg..  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ken_espen

oki men hva skjer etter at starteren ha startet da? hvilken oppgave har den? føler jeg er helt grønn på dette område. 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...