Gå til innhold

ford 4000


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Terje_1

Nei, vi har ikke hatt noen problem med våres ivertfall. Vi kjøpte en 1971 mod. 4000 i 1981 og den har riktignokk hatt et godt liv i garasje hele tiden og kun gått de siste 21 år i snøbrøyting på egen eiendom(ca 2000m2) men den har aldri sviktet oss selvom det har enkelte ganger vært kalt og blitt startet uten motorvarmer. En topp traktor som kan anbefales.

Våres ligger forresten ute for salg nå grunnet at vi tar over et gårdsbruk litt unna den andre eiendommen så det blir litt vegkjøring og da ville ha noe nyere(og ble mye dyrere).Finn koden er: 17039191 og prisen er komplett med bra kjettinger, traktor og snøfreser (kan diskuteres ved snarlig handel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein Ford 4000 1969 mod. Har hatt den sidan den va ny, usikker på om det var far eller bestefar som kjøpte den.

Veit ikkje kor mangen timar den har gått sidan timeteljaren har stoppa. Men har bytta blokk i motoren to gonger, så det kan tyda på at den ikkje er heilt optimal.

Traktoren har gått fullt fram til 2004. Blei brukt til å kjøyra mellom i slåtten, kunstgjødsel spreiing og sprøyting. Har Malm Orstad lesseapparat på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi har en 73-modell med Hara-hytte. Meget lettkjørt og fin.

Er nok problemer med rust i blokka på disse traktorene dersom det ikke har vært skiftet frostvæske jevnlig på dem (minst hvert 2 år skifter vi, og har i tillegg på antikorrosjonsmiddel). Vår har originalblokka ennå etter 36 år og ca 7000 timer.

4000 finnes både med og uten servostyring.

Styresnekka er utsatt for slitasje, særlig dersom traktoren har gått med laster og har servo. Sjekk dødgang på rattet. Framjulene kan begynne å blafre ved veikjøring.

Tror også at de tidlige hadde trommelbremser, mot våte skivebremser på de senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nuffield_1

Hei. Jeg har ikke vært borti rustproblemer på denne typen traktorer, men jeg har hørt at det er vanlig at det ruster i kjølevannskanalene på motorblokken.

 

Inntrykket mitt var at Ford 4000 er en god traktor, sterk og brukervennlig. En ting som kan være greit å sjekke er girkassen, denne er avskilt fra hydraulikken, med egen olje. Det går an å ta av påfyllingsskruen og kjenne med en finger på innsiden av girkasselokket, om det er mye metallspon der. Jeg har vært borti at det var et tykt lag med metallspon på undersiden av lokket pga. for lite olje.

 

En annen ting som kan bli slitt på denne traktoren er hydraulikkstyringen. Evt. går det an å sette på et redskap på 3-punktsløftet og se hvordan den løfter.

 

Generelt så synes jeg at Ford 4000 er en veldig god traktor, det som kanskje bør tas med i betraktning er at det er en gammel traktor og at det kan oppstå lekkasjer. Dieselpumpene på disse traktorene kan begynne å lekke når de har nådd en viss alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Kjøpte ein bruktimportert 4000 for sikkert nermare 15 år sidan som går som nr 2 traktor på mjølkebruket mitt. Hadde ganske tidleg lekkasje i motorblokka der kjølevatnet gikk i oljen. Sette inn foringar og overhala motoren. Har gådd prikkfritt sidan. Går ikkje mange timar for året, men får tyngste jobben i gjødselkøyringa ved å drive pumpa til slangespreiaren. Ang styring kan eg bekrefte at slitasje ikkje er uvanleg. Vil ikkje anbefale å kjøpe breiare hjul framme på traktor utan servostyring. Blir for tung på styringa utan redskap med litt tyngde bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym

Jeg har et spørsmål til OAA. Du skrive at du har en ford 4000, 1969.

Da lurer jeg på hva det står i vognkortet på den du har under PUNKT 2. Merke. På den forden jeg har står det under merke: 2600 Ford og han som solgte meg den sa i kontrakten at det er en ford 4000.

Så er 2600 Ford en annen teknisk benevnelse på det som venligvis blir kalt FORD 4000?

I kontrakten mellom forrige eier og butikken han kjøpte den av i 1969 står det FORD 4000. Jeg har ikke sett den sist nevnte kontrakten så jeg burde vel se den men vennligst svar meg på dette ved å fortelle meg hva det står i vognkortet under merke på den ford 4000, 1969 modellen som du har. Det jeg har er en 3 sylindra og det står ford 4000 på den både på sidepanser og frontgrillen.

Trenger svar straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har helt klart ikke en Ford 4000. Ford 4000 har 4 sylindra motor, oljebremser samt at det ikke er 2 trinnsclutch. Ford 4000 har også servo samt mye mere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei! Jeg takker for klart svar fra GJEST med sitt innlegg datert, Gjest 14.04.2010 07:47 og Lars (reg.bruker) med sitt innlegg dater:Av: Lars 14.04.2010 08:40. Dette betyr at jeg må ha kjøpt en FORD 4000. Jeg undrer meg allikevel over at det i vognkortet under merke, punkt 2 står 2600 Ford men det står jo Ford 4000 på panser og frontgrillen og den er original så det er vel mest sannsynlig at det jeg har kjøpt er en Ford 4000 som jeg faktisk hadde planlagt å kjøpe grunnet endel fordeler som denne type ford har.

Jeg avventer svar fra OAA (på nettsiden her) - som også har en Ford 4000, 1969 modell - hva det står under merke i vognkortet på den han har. Svakheter i støping på senere serier tror jeg er et tegn på at det slurves og at det i tidligere tider var bedre kvalitet på stålet og kanskje også bedre kvalitetskontroll da det kanskje ikke var så store produksjoner som det er i senere tid.

Dagens bruk og kast har vel sine klart negative sider som bl.a. lavere kvalitet (besparelse vektlegges på bekostning av kvaliteten) og mer eksperimentering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

Hei Cate

jeg har også en Ford 4000 og jeg sjekket vognkort og der står det også 2600 Ford under merke, men 4000 under modell. så 2600 Ford er nok et nummer for Ford traktorer på den tiden tror jeg siden på min Valtra står det 8670 Valtra og modell/type N142 og 0821 Weckmann modell/type Ws100 osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

ER FORD INTRESERT, og har 5stk forder: 3000 &amp\; 4000 Og 5000 og 7635+ en ford super four..

Helt klart ::::: FORD 4000 og blokker på visse andre serie modeller har støpe svakheter i blokka. Dette fordi ford satset i sin helhet på å bore blokka, uten å bruke foringer. (slik perkins gjorde på den tiden)..

Men la det være sagt : Ford har bygget noen av de mest drifts-sikre traktor motorene, selv om noen årsmodeller hadde dårligere støpekvalitet. Vil bare vise til flere modeller som går både 12000timer og oppover. Siden jeg selv er landbruksmekaniker så kan jeg gi noen råd: Ford blokker (alle) fra 3 / 4 og 6sylindere\&quot\;4600 til Ford 8700\&quot\; hadde blokk svakheter rundt årene 1977 til 1980 modellene.

Ford 4000 fra års- modeller 1970 til 1972 har vært mer belastet, enn de fra 1968-1969 = de går og går... SKIFT KJØLEVÆSKE oftere hvert 2. år så har du traktor for livet. BLU IS THE COLLOR :-) Ford var best uansett på den tiden vi her snakker om : Hvem hadde SELEKTO-SPEED kløtsj frie gir på 60tallet, Hvem kom først med våte / bakbremser ??? Det er en grunn til at du ser den gammle forden 3000/4000/5000/ 6600 enda i arbeid rundt omkring i år 2010 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest County754

Ford 2600 i vognkortet er kode for Merket Ford, je har hatt masse forskjellige Ford-biler, altså gamle Taunuser og Granada'er,og da står det merke: 2600 Ford.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...