Gå til innhold

Ford 3000 startproblemer.


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en 3000 som ikke er så lett å starte. Da jeg vrir om tenningen, drar den rundt motoren et par sekunder før den slipper igjen og jeg hører bare en slure lyd. Temmelig sikker på at slurelyden kommer fra startmotoren. Spenningen er testet og ser normal ut.Har også skrud ut startmotoren og testet den. Alt ser greit ut. Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgong på ein annan Ford vil dei aller fleste ha same type startmotor. Du kan då bytte om på dei for å finne ut om det er startaren eller noko anna som det er feil på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får liv i startmotoren,og du har nok strøm på batteriet,vil feilen ligge i startmotor eller startrele.En utslitt starter vil aldri gi den starteffekten man ønsker,spesiellt på vinteren.En ny rimelig starter,er den enkleste løsningen.

http://www.okonomi-deler.no/reservedeler/traktordeler/ford-new-holland/3000/elektrisk/starter-og-dynamo/starter-ford-2-8-kw-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøper ofte billigdeler og det går som regel bra, men ein slik startar brente eg meg på. Den var aldri heilt god og når ein skrudde han skikkeleg på plass tok eitt eller anna bort i svinghjulet slik at eg måtte legge ei skive mellom startaren og godset. Så tok han kvelden etter eit halvt år og kanskje tjue-tredve start.

Den eg så kjøpte frå A-k var noko heilt anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Fordmann

Har en Ford 4110. Har vært vrien å starte i det siste. Går veldig tungt rundt når jeg kinner, akkurat som når man har dårlig batteri. Skjedde det samme etter lading av batteri og kjøp av nytt batteri. Lading viser 13,8-13,9v. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan G

Problemene dine kan nok meget mulig henge sammen med de vedvarende lave temperaturene vi har hatt her til lands de siste uker.

 

Batteriene mister mye kapasitet i kulden, så effekten på batteriene vil bli lavere.

Motor og olje blir kald og det krever mer effekt av starteren til å dra disse rundt.

Dieselen og luften er kald og dette gjør at det krever mer tid og effekt for at den tenner.

 

For det første er ladespenningen litt lav. den bør i allefall ligge over 14V, i kulden enda høyere etter se: http://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/

Traktorer som har blitt noen år blir veldig skitten og fettete på alle deler og plasser.

Rengjøring av batterier og koblinger er alfa&omega. Dessuten bør du gå over å etterstramme ALLE el. koblinger.

Vaselin mellom batteripolene og polskoene bør du absolutt ha!

Den lave ladespenningen kan komme av at det er slakk i dynamo reima, dårlige lager/foringer i dynamo, eller bare mye skitt og fett i dynamo.

Det kan være vel verdt og demontere dynamoen og rengjøre børstene, (evt bytte om de er nedslitt) Børstene skal gli lett og fjæren skal dytte de helt frem.

Mye penger spart, kontra det å kjøpe ny dynamo bare for en filleting.

Glødepluggen bør også kontroleres, dette gjøres enkelt ved å koble fra ledningen på pluggen og sette et multimeter mellom ledningen og koblingen på pluggen. Få noen til å gløde på nøkkelen mens du holder pinnene på multim. og leser av målingen på displayet. Eksakt hva den bør vise er litt usikkert, men vil gjette på at strømtrekk på mellom 10-20 Amp er ok. (MF 375 viser ca 14,5Amp på gløder)

Viktigst av alt må vel kunne sies det å bruke motorvarmer på traktoren når det er kaldt, eller traktoren har stått lenge.

1/2 - 1 time med motorvarmer før du starter traktoren kan eliminere mange problemer!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...