Gå til innhold

Clutch NH T5000 / Case JX U


sbiel

Anbefalte innlegg

Jeg har en Case JX95U som blir vanskelig/umulig å slure på clutchen når traktoren er gjennomvarm. Det clutchfrie vendegiret klarer å unngå nøkking ved igangsetting litt bedre enn hva som er mulig med pedalen. Traktoren er fra 2009 og har elektrohydraulisk styring av våtclutcher. 

Noen som har opplevd liknende, evt. finni ut av problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH TS 110

Kjenner ikke akkurat denne traktoren, mewn har opplevd lignende problemer på en TS 110. Det er er prosedyre for kalibrering av  clutchene. Prosedyren var beskrevet i instruksjonsboka og skulle utføres hver 1000 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jxu95kjører

Har en jxu95 2008 mod. Den er litt brå på klutsjen ved innkobling. Litt irriterende, men har ikke gjort noe med det. Tidligere ved den litt brå på innkobling på vendegiret ( kunne gå 0,8-2 sek før det brått koblet inn). Men etter at den var på storsørvis på AK ble den bedre. Det er mulig det var noe justering som ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Jeg har kalibrert clutchene uten at det har gjort det noe særlig bedre. Har hørt at en har opplevd at noe fjørgreier inni girkassa har blitt ødelagt og gir samme symptomer, men når det koster 30' er det greit å være litt sikrere før jeg setter bort en sånn jobb... Noen som har prøvd forskjellig olje/additiver/viskositet med hell? Før ordentlig driftstemperatur slurer clutchen fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis det er sånn at den er grei/bedre på vendegiret, og ikke på pedalen bør du vel sjekke ved pedalen. Det er f.eks. justering på trykkbryteren på pedalen, den skal kople inn på et visst punkt. I tillegg er det verdt å sjekke overføringen til potensiometeret på pedalen, den kan også slites. Og så kan det være feil med potensiometert såklart. I tillegg har du jo temparaturføleren på oljen i bakenden, hvis den ikke gir riktige verdier i forhold til oljetemparaturen vil den bli lei på clutchen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kalibere girkassen på JXU bør ha over 55 grader (helst 60 grader) på oljen på girkassen for få best resultat. Hadde noe samme problem på Jxu 95 2008mod jeg hadde. Byttet potmetret  på clutchbedalen ble bedre av det. Hvis er noe feil på skalen på potmetert at den sender for mye strøm igjenom på feil plass da får hjeren feil singal om hvor pedal.  Da får et røkk akkurat på det punket.

Ble lagt inne en  nyrere software som kan legges inn som kom i 2010 eller 2011, var ett eller annet med følsomheten på vendegiret eller clutchpedal husker ikke helt va det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka det meste rundt pedalen, og merkeverksted fant ingen feil på potmeter eller clutchbryteren. Igangsetting på vendegirspaken blir litt luggete det også når den blir varm, men ikke like ille som pedalen, som blir som en av-på bryter. 

Har gjort kalibrering på varm traktor og ikke fått feilmelding om for høy eller lav oljetemp ved kalibrering, men skal sjekke ut det mer. Siste software er også lagt inn uten at det hjalp. Noen som veit funksjonen på clutch A til D? Har skjønt det sånn at det er en clutch hver til funksjonene fremover, bakover, lav og høy, men veit ikke hvilken bokstav som gjør hva. Finner jeg ut av det blir det lettere å feilsøke på solenoid ventilene, som også kan være en feilkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A: (C1) framover B:(C2) Bakover, C: (C3) lav D: (C4) høy. 2 clutch inne hele tiden eks A Framover C lav  eller A framover D høy

Tempratur får opp først når går inni kaliberingen før begynner å trykke på knapper. Lav tempratuer er under 25 grader, høy er vet ikke helt men ca 80 grader.

Men er det samme framover og bakover  og høy og lav med clutchpedal og vendegiret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likt fremover og bakover, og ganske sikker på at høy eller lav ikke påvirker lugging ved sluring. Skal få bekrefta det ved pløying i høst. Vendegirspaken klarer å håndtere det litt bedre enn hva som er mulig med clutchpedalen (når traktoren er varm og problemet oppstår). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har samme "problem" på en nh t5060 2011mod. irriterende. Men virker ikke som det er noe gjennomgående sammenheng. Har prøvd og kalibrere og justere clutcher, og det blir litt bedre, men plutselig får den et innfall og er helt håpløs på clutchen. Men i dette tilfellet varierer det litt om det er framover eller bakover. Men problemet oppstår når olja er varm. Post gjerne her om du finner noe løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre, i like måte om du finner ut av noe! Verksteder jeg har snakka med forteller at feil bruk av clutch med varmgang som resultat vil kunne gi feil som vi opplever. Jeg har kjøpt brukt traktor som har gått 600 timer, så veit ikke åssen den har blitt brukt. Har du problemer med at clutchen ikke alltid løser ut 100% ved bruk av pedal,  dvs. at synkro-girene blir tråe å få i inngrep? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...