Gå til innhold

Avant 420 starter ikke, Tips/råd???


Daggi_1

Anbefalte innlegg

Hei

 

I går kjørte jeg med Avanten i flere tmer uten problemer, når jeg parkerte den for kvelden så var det veldig lite diesel på tanken etter viseren.

Avanten er kjørt 90 t.

I dag når jeg skulle starte så var det - 6 grader. Prøver å starte med den bare kinner, reiser hjem og henter motorvarmer og batterilader, fyller på diesel etter første gangen jeg har prøvd å starte, men har da kinnet 2-3 min på nesten tom tank,prøver 2 ganger til, hver gang med 30 min imellom, siste gangen får jeg til slutt start etter mye kinning.

Motoren høres grei ut og ingen problemer med fusking etc.

Skal så kjøre opp en liten bakke og 2-3 meter ut i den bakken så kveles motoren. Prøver å starte men bare kinning i 15 sek, et lite host fra motoren, og så er det bare kinne lyden igjen. 

Holder på å kinne i flere minutter før jeg endelig får start på motoren igjen. Imens jeg har kinnet så har jeg tvangskjørt avanten ned på nesten plan plen.

Får endelig start igjen, kjører motor en stund, prøver å kjøre opp bakken igjen i god tru og akkurat det samme skjer.

HAr luftet for luft, har luftet på mutter imellom brennstoffventil og rør og det kommer diesel og en hører at den sylinderen går dårlig når en lufter på den sylinderen, så hver sylinder får fuel.

Men motor kan gå bra i et par minutter, så blir det mye fusking og flere stopp av motor. Skjer flere ganger.

 

Har tatt opp og sjekket filteret for vann sep og strainer og det ser helt fint ut.

Diesel som var på tanken som nesten ble tom er fylt fra en båt marina i høst en gang.

Men har toppet tanken med diesel fylt på bensinstasjon i romjulen, så den bør være vinter diesel.

 

Skal prøve i morga å draine ut av diesel tank og få sjekket og luftet alt av rør.

 

Men det som jeg ikke skjønner er at det virker som motor går fint på plan bakke , men med engang det blir litt helling så begynner den å fuske og stoppe.

 

Kan det være luft eller vann i disel røret som "kommer frem" når rørene får en annen vinkel?

Traktoren står på vestlandet, mye fuktighet her den siste tiden, men traktor har stått under tak siste tiden og tank har vært full før siste dagers kjøring.

Kan det være kondens? og kan det ha fryst og skaper problemer?

Noen andre tips eller råd?

Noen som har vært borti dette før?????

 

Traktren står nå på plen til en kunde...så det er litt kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste en plass at vist en blander diesel å vinterdiesel so skil den seg. Ville tømt heile dieseltanken å fylt på med rein vinterdiesel. Husk å fylle det på filteret og etter du har tømt ut det gamle innholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torfin

Avant 520 (og 420?) har en matepumpe som sitter nede på venstre side foran dieseltanken, denne er skrudd fast på en brakett og blir samtidig jordet. Hvis denne pumpa sitter litt løst vil den fuske og gå ujamt, noe som medfører problemer med å få motoren til å gå. Matepumpa løsna delvis på min 520 en gang, riktignok etter 7-800 timer. Du hører om pumpa går jamnt ved å skru på tenninga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tips :)

Jeg fant ut hva det var til slutt som skapte problemene i går.

Jeg har fylt diesel på en båt marina, msitenker at dieselen som står på tanken der har hatt litt vann i seg.

Så har det vært veldig kaldt her og det ble en is plugg i forfilter før matepumpen og en plugg på slangen fra diesel tank til forfilteret.

Så jeg måtte demontere og ta ut hele diesel tanken for å blåse ren diesel slangen for is.

 

Men når det var gjordt og alt montert så startet den og gikk som en klokke :)

 

SÅ nå vet jeg det :)

 

Jeg var ikke klar over at det var et forfilter imellom tank og matepumpe når jeg stresset og mekka i går, men fikk tatt av et sidedeksel i dag og da såg jeg det.

 

Så da har jeg lært en del i dag med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjortebonden

kjøp en  weidemann med perkinsmotor, fyll ren diesel fra pumpe med vannfilter. Skygg unna kanner og jerrykanner spesielt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt fornøyd med Avanten da med Kubota motor :)

Men takk for tips ang diesel. Jeg fylte 60 l på 3 stk  20 kanner fra en båthamn, og på den tanken så er det lite utskifting og sikkert shabby innside så jeg tror jeg fikk med meg mye vann og drit derfra. 

Så samtlige diesel fyllinger fra nå av blir på bensinstasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jummi Jummi

Har en avant 2010 mod som er gått ca 700 timer. Den stoppet plutselig en dag under bruk og sikringen til matepumpa var røket. Mekaniker fant ut at det var tenningslåsen som forårsaket dette. Den ble skiftet og alt vel i ca en mnd. Så skjer det samme igjen. Sikringen ryker så snart tenningen går på. Kan det være selve diselpumpa som er feil på . Har prøvd å koble fra ledningen til denne, men sikringen røk da også. Kasn det være tenningslåsen igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hvor sitter sikringen ?

Kjørte etter veien idag trykke på knappen for vatselhorn. 

Så stopper motor , alle instrumenter virker ikke og det er ikke mulig å få startet

Er litt etter men stopper igjen

Trur det kan være sikring om er defekt

Og at det er knappen il signaler som er synderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...