Gå til innhold

1000 økonomi


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har jeg akkurat vært på Agroteknikk og sett på traktorer i klassen rundt 200 hk. Litt av grunnen til det er at jeg er på utkikk etter en traktor til som er litt tyngre og sterkere enn 150 hk som jeg har i dag. Jeg prøver med beste vilje å være nøytral i forhold til merke men det må være mulighet for å kunne kjøre på 1000 økonomi alt med at det blir mer og mer utstyr som leveres kun med 1000 omdreining girkasse. Jeg ønsker derfor å kunne kjøre med redusert turtall på disse redskapene, men jeg har etter å ha spurt selgere av de forskjellige merkene ikke et klart bilde av hvor mye effekt som kan tas ut i økonomiserien. Noen påstår at en ikke skal ta ut mer enn 50-60% av makseffekten på traktoren da, mens andre sier dette er helt uproblematisk. Er det noen der ute som har synspunkter på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat vært på Agroteknikk og sett på traktorer i klassen rundt 200 hk. Litt av grunnen til det er at jeg er på utkikk etter en traktor til som er litt tyngre og sterkere enn 150 hk som jeg har i dag. Jeg prøver med beste vilje å være nøytral i forhold til merke men det må være mulighet for å kunne kjøre på 1000 økonomi alt med at det blir mer og mer utstyr som leveres kun med 1000 omdreining girkasse. Jeg ønsker derfor å kunne kjøre med redusert turtall på disse redskapene, men jeg har etter å ha spurt selgere av de forskjellige merkene ikke et klart bilde av hvor mye effekt som kan tas ut i økonomiserien. Noen påstår at en ikke skal ta ut mer enn 50-60% av makseffekten på traktoren da, mens andre sier dette er helt uproblematisk. Er det noen der ute som har synspunkter på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke noe fasitsvar, men kan prøve å gi deg et bilde.

 

Jeg har en JD 7530 med 540E,1000E og 1000. Kjørte HiQ tidligere med 1000 omdr. Pressa skulle bare kjøres på ca 800 omdr. Brukte 1000E der det var noen lunde flatt og det var ingen problem. Motoren gikk da på litt over 1400 omdr (v/800 omdr ptohastighet) om jeg ikke husker feil. Men ble det litt mer bakker ol så måtte det brukes vanlig 1000 fart. Men synes ikke traktoren var lat ved 1000E. Hadde vært artig å målt effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd selv å bytte mellom 540 og 540 E men klarer heller ikke å kjenne forskjell på trekkraften med min MF 7465. Kjører da normalt med 1540 o/min på traktor og 520 o/min på kraftuttak på økonomi, og 1850 o/min ved samme turtall på kraftuttaket ved 540.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører 3m horisontalfres på 1000 økonomi. kjører den dypt, 25-30cm ikke hatt noen problemer med girkassa på min deutz. her snakker vi 100% effektuttak til enhver tid!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier jo ikke å ta ut mer en 50,60,70 % av motoreffekten på et sånn redusert turtall.

Men jeg tviler på økonomien i en slik begrunnelse for valg av en enda større traktor.

1000o/min er en løsning for å overføre større effekter ved et lavere dreiemoment slik at en kan gå ned på dimensjonene i kraftoverføringa til arbeidsredskapet. Så det er jo naturlig,kanskje nødvendig(?), på slike traktorstørelser.

Og om dere ikke merker forskjell på traktoren ved bruk av \&quot\;E-hastigheter\&quot\; på kraftuttaket så har dere alt for stor tarktor i forhold til redskapene (effektbehovet)deres. Eller for små redskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...