Gå til innhold

Stihl 250C helt ny vil ikke starte


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest BentU_1

Kjøpte idag en helt ny Stihl 250C motorsag. Har liten erfaring med motorsag fra før, men har fulgt brukermanualen. 3 liter bensin, 0,6dl 2-takts olje. Følger oppstartsprosedyre, men den vil ikke starte.

Setter på choke for kaldstart, trykker inn kompresjonsbryter, låser kjeden. Den synes ikke en gang å \&quot\;tenne\&quot\; litt en gang.

 

Skal selvsagt ta den med tilbake til forhandler imorgen, men tenkte å høre om noen hadde noe tips. Har tatt ut plugg, satt den inn igjen, sjekket plugghette.

 

Noen idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte idag en helt ny Stihl 250C motorsag. Har liten erfaring med motorsag fra før, men har fulgt brukermanualen. 3 liter bensin, 0,6dl 2-takts olje. Følger oppstartsprosedyre, men den vil ikke starte.

Setter på choke for kaldstart, trykker inn kompresjonsbryter, låser kjeden. Den synes ikke en gang å "tenne" litt en gang.

 

Skal selvsagt ta den med tilbake til forhandler imorgen, men tenkte å høre om noen hadde noe tips. Har tatt ut plugg, satt den inn igjen, sjekket plugghette.

 

Noen idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1
selger påsto at det ikke var stor forskjell... kr 1000 i prisforskjell hadde kanskje vært verd forskjellen... spesielt når den ikke starter... merkelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

kjøpte først 40 kubikkeren til Biltema til kr 1300 fordi jeg ikke rakk Stihl-forhandleren før han stengte kl 16 på fredag. Skar 3 store fure uten problem, men måtte etterstramme kjeden flere ganger og strammermekanismen virket ikke overbevisende.. Dessuten var saga vanskelig å starte når den var varm.

 

Bestemte meg for å klage på sagens stramme-mekanisme og fikk tilbake pengene idag.

 

Kjøpte da Stihl 250C til kr 4000 for å satse på bedre kvalitet. Nå har jeg kastet bort en hel ettermiddag og kveld som var tiltenkt vedproduksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

Primer.. er det den lille blanke hetta som en trykker på? Instruksjonsboka ligger i bilen.. Har trykt på denne 10-12 ganger helt inn.

Saga ryker når jeg drar i snora. Har tradd en mange 10-talls ganger med ulike stiller på kaldstart, varmstart, posisjon 1 osv. Ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhandleren kjørt igang saga for deg?

Vis du ikke føler deg komfortabel med forgasser justering få forhandler til å stille den inn.

Mulig du ikke får stilt forgasseren på denne?

Når den har tent en gang skal choken ned et hakk til halv gass.

Det kan også tenkes du har dratt den rå?

Det er normalt å måtte etterstramme et nytt kjede flere ganger.

Hvorfor låser du kjeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primeren er ei lita plast pumpe på siden av saga til å trykke in en 3-4 ganger for å mate forgaseren med bensin. Isteden for å dra i snora 10-12 ganger.

Syntes det høres ut som ei sag som ikke er klargjort med forgasser justering før den er levert ut.

Stihl er et bra merke selv om Husqvarna er hakket vassere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

Forhandler har ikke kjørt den igang nei.

Låser kjeden fordi instruksjonsboka sier det ifbm start.

Har også prøvd uten.

Som sagt hører jeg ikke antydning til at den prøver å starte. Prosedyren sier at jeg skal trykke lett på gassen når den starter, slik at choken slår seg av. Men så langt har jeg altså ikke kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jepp, den blanke hetta...Min var og noe inn i f.. tungstartet når jeg fikk den. Du må nok ta deg en tur til FK å få dem til å justere den. Jeg gjorde det og den har gått fint siden:-) Syns det var dårlig at dem ikke kjørte den i gang for deg... Du kan jo skru ut pluggen å se om den er våt,(rå)og sjekke gnisten på pluggen samtidig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

... sagen min, Stihl 250c får aldri anledning til å gi et nytt og bedre førsteinntrykk...

 

Da blir det tur til forhandler imorgen. Vil komme til å ha lav tolleransegrense for tregstart i fremtiden... har strekk i armen allerede.

 

Trodde slike sager skulle virke \&quot\;ut av esken\&quot\; uten justering.

 

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke røre gassen etter den har tent en gang på choken. Du skal dytte choken et hakk ned til halv gass så dra i snora til den starter.

uten å røre gassen. Slik er det på den 260 som har listet seg inn blant husqvarna sagene minne.

Vis du må dra mere en 4 ganger for å få start på ei motorsag så er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

ok, jeg har prøvd alt - flere ganger med jevne mellomrom ihele kveld.

Saga vil ikke starte.

 

Forhandleren får fikse den i morgen. Videre skal jeg søke å få avklart om 250c har spesielle \&quot\;startvansker\&quot\; sammenlignet med 260. Da prøver jeg heller å legge en lapp til på bordet dersom dette kan være en forsikring for å unngå fremtidige problemer.

 

Tusen takk for all hjelp!

 

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Mulig dette ikke er til stor hjelp men skriver nå likevel.

Jeg bruker Stihl på 026 jobb ( e-verk) samt at vi har en 250 eller forgjengeren hjemme. Sager ikke veldig mye noen av plassene men litt av og til, i den første tida synes jeg vi sleit en del med å starte dem opp. Nå er det mye lettere og tror det har litt med hvordan en vender seg til instillingene på choken og kjenner saga.

Har ikke tankt så mye på det før, men for et par uker siden jobbet jeg med en profesjonell skoger som til vanlig bruker Jonsred. Da han fikk låne en stor Stihl sag med 18\&quot\; sverd for å ta noen store grantrær var de helt umulig å få den til å starte. Etter en stund med banning og kjefting gikk jeg bort og startet saga med et par drag, bare ved å gjøre innstillingene på autopilot som jeg vanligvis gjør. Det kan selvfølgelig bare ha vært tilfeldig men jeg tror jeg har vendt meg til å kjenne/høre når choken skal ned et trinn og så ned neste.

 

Kan godt være du har fått en sag som ikke virker overhode men prøv i morgen før du leverer å sette choken på halv styrke og dra et par ganger å se.

 

mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

ang. \&quot\;primeren\&quot\;/belgen:

 

\&quot\;belgen til drivstoffpumpen trykkes inn minst fem ganger - også hvis den er fylt med drivstoff. Ved første start etter tomkjøring av tanken trykker du noen flere ganger\&quot\;

 

I tillegg trykker jeg ned dekompresjonsventilen slik at den åpnes.

 

Ved første tenning blir den automatisk lukket igjen. (så har ikke skjedd, og den har ikke lukket seg igjen - dvs. kommet ut igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BentU_1

... utrolig - takk Jostein og alle andre!.

 

NÅ STARTET DEN !

 

Halv choke. 3 kontante drag. Brum, brum brum... ga gass og den raste opp i turtall utenfor... kl 23.45. Kona raste på meg...

 

TAKK TAKK for all hjelp og støtte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Har en ms 231. Ved kald sag. Full choke til du får litt tenning, men Max fire drag med full choke. Så halv choce. Starter vanligvis på 5-6 drag totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...