Gå til innhold

kløyve-stempel går ikke tilbake


Gjest

Anbefalte innlegg

hei - har en "standard" Dalen kapp og kløyv ca 20 år gammel.  I det siste er jeg plaget med at kløyvestempelet ikke slår tilbake når det skal.  Det går bare helt til enden mot kløyvekniven, og så stopper det opp, ergo må jeg være snar med å løfte gitter-lokket for å tvangskjøre det tilbake.  Det virker som om problemet er størst når kløyveren er kald/rett etter oppstart.  Det skjer ikke hver gang at stempelet låser seg, men veldig ofte.  Spesielt hvis motstanden er stor.  Er det lette greie kubber, slår det som regel tilbake uten problemer.  Jeg har ærlig talt ikke sett så mye på hva det kan være, annet enn at jeg ser det er stag på undersida som går til en sentral.  Noen som vet om det er justeringer å gjøre på disse staga, eller kan sentralen begynne å bli slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan

Det som antageligvis er årsaken til at den ikke returnerer er følgende:

Hydraulikk sentralen som den lange staget går inn i, har et fjærhus på motsatt side av der staget går inn.

Fjærhuset består av to fjærer, den største står som mottrykk mot staget i lengderetningen, den lille fjæren står på tvers midt igjennom sleiden fra hydraulikksentralen, i begge endene av denne fjæren er det en kule, som igjen skal passe inn i en rille inne i fjærhuset. Denne fjæren fungerer som en slags "sjokk ventil" som forandrer retningen på hydraulikkventilen når staget treffer endepunktene.

Fjærhuset er antageligvis begynt å ruste innvendig, dette må åpnes og rengjøres. Vær obs når du åpner fjærhuset, den lille fjæren, med to små plater og to kuler, vil skyte ut i stor fart når du åpner det opp, så dette bør du gjøre inne i en tettet pappeske, for å bevare alle delene.

Rengjør så alle delene med rustløser og sett alt sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor@hamnvag.no_1

rettelse - det er en 2003 modell.  Hadde ikke helt lyst å begynne med det du foreslår i første omgang - hater smådeler som kommer på avveie og som man ikke får på plass igjen !!  Ser også etter internettsøk at feilen kan ligge i ventil/rastesettet.  Men; Tenkte på - det er jo noen stag under der, som det er justering på.  Og en vaier som også kan justeres.  Tro om justering av stagene kan rette opp i problemet?  Jeg glemte å si at av og til går stempelet sakte tilbake, men et lite rykk med sagblad-håndtaket får fart i stempelet.  Og som sagt er problemet størst på kald maskin, og det taler vel for at det er feil med hydrauliske systemet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mekker

Ørjan har nok rett ang rustet rastesett, men for all del..... det er din maskin så du skal bare justere på stag og wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan

Har selv en Dalen 1254 fra ca. midt på 90-tallet. Fantastisk maskin!

Hadde selv problemet som du beskriver, med at den av og til ikke returnerte og trengte tvangskjøres.

Til slutt sto den bom fast ytterst i kløyv posisjon og tvangskjøring nyttet ikke lenger.

Jeg prøvde alle justeringer, uten at noe som helst hjalp.

Men det er håp for deg!

Sleiden på hydr.ventilen skal ha ca 1 cm vandring fra den ene posisjon til den andre, denne vandringen skal du kunne få til med å rykke hardt i staget, evt hjelpe litt med en tang. Når du drar sleiden skal du høre et lite klikk, dette er lyden av at kulene i enden av den "lille fjæren" går inn, eller ut av sporet inne i fjærhuset.

Om du kan dra ventilsleiden hele lengden og du kan høre klikket, er det nok antagelig bare noen justeringer som skal til for å få alt til å stemme.

Håper forøvrig at du får maskinen til å fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...