Gå til innhold

ryker ut av peilpinne mf 135


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest mf_power_1

det ryker ut av hullet der peilpinnen står,på min mf 135.

når jeg tar ut peilpinnen, så frøser det olje opp.

skal det være sånn?

og hvis ikke. hva kan da være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ryker ut av hullet der peilpinnen står,på min mf 135.

når jeg tar ut peilpinnen, så frøser det olje opp.

skal det være sånn?

og hvis ikke. hva kan da være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slik skal det ikke være.

 

Du har fått trykk i veiva. Dette trykket kommer fra en av cylinderene, dvs du har en (eller fler) cylindere som lekker gjennom stempelringene.

 

For å fikse dette må du ut med stemplene, og ganske sikkert skifte stempelringer. Husk at du bør hone foringene når du skifter ringer.

 

Om jeg ikke husker helt feil er dette en kurrant jobb på 135\'\'\'\'en. Ta av bunnpanna og toppen, skru løs og ta stemplene opp. Når du honer er det lurt å dekke til veiva med filler.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye trykk du har fått i veiva. Så vidt jeg forstår er det en del trykk ettersom at olja frøser ut.

 

Det som kan skje er at olja i veiva tar fyr, i værste fall kan det eksplodere, da har du brått ett mye større problem.

 

Du bør i alle tilfelle ikke belaste motoren særlig mye, for desto større belastning desto mer gjennomblåsning.

 

Husk at det er forbrenningstrykket som blåser ned i veiva, heri er det også en del gnister, pluss at du får mye sot i olja di.

 

Tror jeg ville tatt jobben med å sjekke stempel/ringer/foring så fort som mulig.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo en mikroskopisk mulighet for at ventilstyringene dine lekker. Dette er mye sjeldnere enn gjennomblåsning på stempel, men det kan jo skje.

 

For å sjekke tar du av toppdekselet (ikke selve toppen), da ser du ned på vippearmene.

Start opp og kjenn om det blåser langs ventilspindlene. Om det lekker vil du sannsynligvis se gnister og oljeføyke, ja også vil trykket forsvinne fra veiva.

 

Kan være lurt uansett å ta en kort start uten toppdekselet. Er du heldig kan du se hvilken cylinder som lekker. Det vil komme trykk opp oljekanalene nær den cylinderen som lekker først.

 

Er jo fort gjort å sjekke dette når du demonterer.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

blir vell så jeg bytter, foringer,stempel,ringer, råde lager og div andre ting.

men for og bytte vei lager, må jeg ta ut veiva da?

og er det mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Holder på med en sånn jobb på skolen der jeg jobber nå(VG2 arbeidsmaskiner)Skal du først gjøre en sånn jobb ville jeg kjøpt overhalingssett på økonomideler. Det koster rundt 4500. mener jeg å huske. Da følger det med nye stempler og foringer , kryssboltforinger , veiv og rådelager. ventiler og ventilstyringer og alle pakninger.Hvis veiva er fin har du da i praksis en ny motor.

Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok like greit å skifte alle slitedeler når du først river ned motoren.

 

Har ikke skiftet veivlager på så små motorer, så jeg vet ikke om det er likt med større.

 

På større motorer kan en tørne ut bunnlageret etter at en har tatt av lagerhuset. Men dette forutsetter at lageravlåsingen sitter mellom øvre og nedre lagerhus, du vil se dette som en liten utpressing i lageret.

Hvis det er slik må du tørne lageret mot den siden avlåsingen sitter på, ellers ender du med hvittmetall under veivtappen, og DET er noe dritt.

 

Hvis du ikke greier å tørne ut lageret for hånd, eller det ikke kommer når du bare tørner motoren, må du sette i en liten pinne i smørehullet midt på veivtappen, pass bare på at denne er så kort at den ikke støter bort i lagerbukken.

Du kan også bruke en pianotråd, legg den da over lagerskåla, så rundt veiva, og dra rundt. Normalt skal lagerskåla sitte så løst at du greier dette for hånd.

 

PS! Ofte trenger en ikke skifte stempler, disse skiftes kun hvis de har skadde ringspor, evt slitte ringspor, eller har for stor nedbrenning i toppen.

 

Hvis du bruker gamle stempel må du være veldig nøye med å rengjøre ringsporene, spesielt overkant av ringsporet der det er en liten utmaskinering litt inne i ringsporet (denne er der for å ha ett lite volum der forbrenningsgassen skyver ringen ut mot foringen for bedre tetning). Hvis dette ikke rengjøres skikkelig kan en risikere ringkollaps og dermed lekk cylinder.

 

Men nå er det vel slik at en får kjøpt repsett som inneholder også stempel, og prisen er ikke stort større enn om en kjøper \&quot\;løse\&quot\; deler uten stempel.

 

Lykke til med overhalingen.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomideler har også verkstedshandbok for MF 135 med engelsk tekst. Er du urutinert, kan den vere godt å ha å slå opp i dersom du spekulerer på noko.

 

Av ein som hadde overhalt ein motor til MF 35, fekk eg høre korleis sylinderforingane kan settast på plass på ein grei måte: Foringane kastar du i frysaren, så dei krympar. Blokka varmar du opp på ein eller annan måte, så ho blir varm og utvidar seg. Når oppvarminga/avkjølinga er gjordt, er det så god klaring at foringane glir lett nedi sylinderane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye foringer trenger du ikke hone, de er allerede \&quot\;rillet\&quot\; for innkjøring av stemperinger.

 

Men er det grader nede i blokka bør du pusse over disse med fint papir (smergellerret), men ta ikke for mye, kun gradene...

 

Lykke til videre

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...