Gå til innhold

Kobelco 905 K gravemaskin - ikke motorkraft


Anbefalte innlegg

Jeg har skiftet topp-pakning i motoren, som er en Isuzu 6 BB1.  Jobben var enkel og grei. Motoren starter og går så pent som en Rolls Royce.  Men når jeg begynner å skal bruke maskinen gir ikke motoren "normal" motorkraft.  Kjennes nesten ut som det er bare halv kraft, eller mindre enn det. Spesielt før hydraulikkolja er blitt varm.  JEG HAR:  1) passet på å få støtstengene tilbake på riktig plass.  2) ikke dreiet på motoren mens toppen var løs. 3) sjekket at ventilene tetter bra, ved å helle litt bensin på ventilene mens toppen ble holdt oppned. De var fine. ETTER MOTOREN VAR SKRUET SAMMEN: 4) Strammet toppboltene med riktig rekkefølge og moment. 5) justert ventilklaring. 6) justert dysetrykk - alle åpner riktig og forstøver fint.  7) Gjort rein silen i banjokoblinga under fødepumpa og skiftet dieselfilter. 8) prøvd å fjerne eksospotte og luftfilter, for å ekskludere evt "motorbrems-" og "choke"-effekt. Hjalp ikke.     Jeg kan ikke se noe unormalt utvendig på motoren når den er i gang, den går som ei klokke. 

Nå skjønner jeg ikke et kvekk -  er det noen flinke folk der ute som har noen ideer om hva det kan være som plager motoren?  ER DET NOEN SOM KAN GI MEG TIPS OM HVOR JEG KAN STARTE FEILSØKING???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er dieselpumpa overhalt noen gang? Min far har en 905 som hadde samme symptomer. Pumpa ble sendt inn til overhaling og problem løst. I følge verksted så var dette helt vanlig etter en viss tid på disse pumpene. Finnes ihverfall noen verksteder som har kompetanse på slikt som kan gi deg svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og takk for svar! God jul forresten :-)     som nevnt i innlegget har jeg prøvd "alle mulige ting" jeg har kommet på, uten noe hell.  Jeg har tenkt på dieselpumpa ja, jeg overhalte den da jeg overtok maskinen for 18 år siden.  Det merkelige er at motoren fungerte helt fint helt fram til jobben skifte av toppakning, umiddelbart etterpå har den fungert svært mangelfullt.  Det virker jo litt rart at pumpa skal endre seg bare ved denne jobben - men jeg begynner å lure på om JUSTERINGA av pumpa (innsprøytningstidspunkt) kan ha endret seg? Er det mulig?  Husker jeg riktig er det noen strek på svinghjulet og overettmerker på pumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...