Gå til innhold

Transport av gravemaskin.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har ei gravemaskin som vi flytter litt rundt på med traktorhenger og lurer i den forbindelse på hvordan folket der ute foretrekker å sikre slike saker til planet?

Gravemaskina er på 8tonn, er 235 brei og har stålbelter. Hengeren har tredørk, fjæring, er 255 brei og har ikke karmer. Bruker å ha skuffe og skjær bakover (hvilende på planet selvfølgelig).

Og hva om en skal kjøre ei maskin som er 14-15 tonn, disse er vel noe bredere?

Sikker ikke så mye å lure på dette, men tenkte det kunne være greit å høre andres erfaringer og meninger.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei gravemaskin som vi flytter litt rundt på med traktorhenger og lurer i den forbindelse på hvordan folket der ute foretrekker å sikre slike saker til planet?

Gravemaskina er på 8tonn, er 235 brei og har stålbelter. Hengeren har tredørk, fjæring, er 255 brei og har ikke karmer. Bruker å ha skuffe og skjær bakover (hvilende på planet selvfølgelig).

Og hva om en skal kjøre ei maskin som er 14-15 tonn, disse er vel noe bredere?

Sikker ikke så mye å lure på dette, men tenkte det kunne være greit å høre andres erfaringer og meninger.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

4 stk surringskjettinger (8 mm er i grenseland på en 8-tonner, bruk helst 10 mm eller mer) på 2,5-3 meters lengde og 2-4 strekkfisker: to fra bergingsøyet midt bak på undervogna og på skrå ut til sidene av hengeren (trenger egentlig ikke strekkfisker her\; du kan ta opp slakken med beltemotorene når kjettingene er festet), og en fra hver side av skjæret og ut i motsatt side (altså i kryss) av hengeren, stram de to siste med strekkfisker. Husk å bruke den mekaniske svinglåsen, og helst en femte kjetting på bom/skuffe.

 

Akkurat samme metode for en 14-15-tonner, bare med sterkere kjetting og strekkfisker. Skal du kjøre last som er bredere enn hengeren må du egentlig søke om dispensasjon, (se forskrift om bruk av kjøretøy) men det trengs ingen ekstra merking før det stikker mer enn 15 cm ut på hver side.

 

Tenk litt på vektfordelinga: Å ha lasta langt fram på hengeren er bra for trekkrafta på traktoren, men litt ugunstig for stabiliteten, på samme måte som for en traktor med frontlaster og for mye vekt over framaksel, bare at her vil hengeren \&quot\;pendle\&quot\; over draget og kroken. Tung last i fremre hjørne av hengerplanet kan fort lede til en velt, særlig om man tar svingene litt for fort i tillegg. Å laste litt lenger bak, mer over hengerakslene reduserer denne tendensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest larsen_1

vet dere hvor mye hvert enkelt krok på hengeren er godkjent for?

Å er kettingen gokjent for mange tonn.

Det har mye med saken og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker å gjøre det slik som du sier Inge, synes dette virker mest sikkert. Saken er den at jeg har sett noen som har kjettingene på tvers av undervogna og ned på sidene, også på større maskiner, det var derfor jeg lurte litt. Ser ut de som kjørere med dumperhenger ikke bruker noe sikkring, men er jo rimlig kraftige karmer der da.

Må vel nesten regne med at surringskrokene på tralla matcher nyttelasta. Tror 10mm surrekjettingen med kroker har en bruddlast på 6400kp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Surrekroker: kravet er, så langt jeg husker, at alle surrekroker skal tåle minimum 2 tonn. De flest tåler det mangedoble, heldigvis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...