Gå til innhold

feil på beltestrammer hitachi


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Hitachi ex75us 2002 , er beltestramming ved hjelp av fett, men får ikke til å stramme det ene beltet, er et par cm for mye slakk i det nå og har snakket med endel folk og ingen har sålangt hatt svar til meg. Har tatt ut nippel med den muttren/avlange tingen den sitter fast i, og forsøkt å presse fett gjennom den og det går greit kom ut litt fett da jeg tok den ut , satte den inn i igjen og fikk ikke inn noen ting mer. Hadde jeg fått inn det som kom ut i det minste hadde jeg villet tro at enten er strammingen helt ute til maks, eller så at strammereb har satt seg. Men i og med at det kom ut litt gris da jeg tok ut strammeren men at jeg allikevell ikke fikk inn noe igjen er jeg ikke like sikker. Maskinen har gått 4500 timer. Noen forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hadde samme fenomen på min Hitachi ex40( Airman ax40).1995 mod. med 4000t

Begynte med at det den ene strammeren ikke vil gå helt ut(kanskje ca 50%), et år senere ble den andre strammeren lik.

Solgte maskinen uten og finne noen forklaring på dette.

Strammeren kom akkurat så langt ut at beltene hang med, men de var skikkelig slakke.

Kortet inn beltene med en lenk ved ca 2500t, så det var ikke mer å hente der heller.

En primitiv løsning kan vel være og legge en bit stålplate ( 10-20mm tykkelse) bak strammeren, slik at man er hjulpet en stund, men det absolut beste er jo selvsagt og finne årsaken og få det fikset.

Men då må strammerne ut og sjekkes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Press ledehjul og dermed strammer inn ved hjelp av stikka. Fjern selvsagt nippel først.

2. Vipp belte til siden og trekk ut ledehjul.

3. Demonter strammer og løft denne ut.

4. Demonter hele strammeenheten i skrustikka.

5. Fjern gamle pakninger. Kjøp nye

6. Se over stempel/vegger inne i strammer.

7. Fjern møkk og gammelt fett. Hon/puss vegger og stempel.

8.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakket om den ene strammeren på min maskin (da fettet lakk ut).

Gjordet akkurat som du beskriver.

Allikevel kom denne feilen med at den ikke ville gå helt ut noen år senere.

Nå har jag som sagt solgt min maskin, men skulle være interessant og visst hva som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skjorta!

Når du setter fjæra fast i skrustikka. Går ut i fra at en begynner i den enden som fettnippelen sitter. Tar ut denne. Og løsner en umbrako låseskrue på den store mutteren. Og skal en vel prøve å skru ut denne store mutteren da sikkert, som står bom fast hos meg. Har prøvd noe varme, men uten resultat. Hva med den andre enden der det står en flens rundt akslingen, med 4-5 umbrako skruer. hva hvis en løsner denne flensen? Kommer man et steg i riktig retning da eller? Har sikkert vært sjøvann i , slik at stempelt står bom fast inni der, grunnet rust. Kan du komme med en arbeids beskrivelese Skjorta? Bruker en varme må en vel skifte et pakningsett, men det er ubetydelig i forhold til en ny beltesrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som spurte på øverste innlegget. Endte opp med å ta den ut, noe som forsåvidt var enkelt. Viste seg st den var tvers gjennom rustet og hadde nok ikke vært i bevegelse på flere år. Bestilte ny hos nasta, til den nette sum av 14000+mva. Skulle sjekket en brukt! Satte sammen igjen og det fungerte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...