Gå til innhold

Tresker til ca 300 mål


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Mike_Sierra_1

Hei, har noen litt brukserfaring å dele?

Har slitt med en Øverum 1110 (volvo 800) tresker her hjemme siden 1982. Tresker 150 mål, den har fungert nogenlunde, endel skruing, men overkommelig.

Nå har jeg fått leie ca 150 mål til, og etter denne sessongen så ser jeg behovet for en maskin med større kapasitet.

Med den fantastiske økonomien som er i korn, så er budsjettet stramt, så da er spørsmålet hva kan passe innenfor disse begrensningene:

 

-Pris maks 60000

-Kapabel til ca 3-400 mål pr år

-Kan brukes i litt bakkete terreng

-Grei å skru

 

Ser at det er størst utvalg av Sampo og MF på FINN, men også noe John Deere. Så hvilke modeller har kapasitet nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har noen litt brukserfaring å dele?

Har slitt med en Øverum 1110 (volvo 800) tresker her hjemme siden 1982. Tresker 150 mål, den har fungert nogenlunde, endel skruing, men overkommelig.

Nå har jeg fått leie ca 150 mål til, og etter denne sessongen så ser jeg behovet for en maskin med større kapasitet.

Med den fantastiske økonomien som er i korn, så er budsjettet stramt, så da er spørsmålet hva kan passe innenfor disse begrensningene:

 

-Pris maks 60000

-Kapabel til ca 3-400 mål pr år

-Kan brukes i litt bakkete terreng

-Grei å skru

 

Ser at det er størst utvalg av Sampo og MF på FINN, men også noe John Deere. Så hvilke modeller har kapasitet nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

Hadde som deg tidligere en Øverun 1110. Måtte for noen år siden bytte, og kikka på en del forskjellig. Valget falt til slutt på en Claas Dominator 38s. Kjørte for ti år siden ca 240 da., i dag går denne på ca 500 da.

Denne treskeren er meget solid bygget og har tålt mye juling i form av rått korn og vanskelige forhold. Treskern har gått ca 1700 timer og det eneste som er gjort er å bytte klutch og radiator. (I tilleg til vanlige slitedeler, vedlikehold). Har sett det har vært noen få FINN i sommer, disse har blitt fort solgt.

Kan anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest baglern_1
Kan varmt anbefale Droningborg 3000. Har kjørt en slik siden 1984 og har bare hatt vanlig vedlikehold på den. Ikke en time stopp i åkeren!! Det er flere her som ikke har hatt problemer med sine dronngborg treskere. Di går og går. Jeg kjører min på ca 500 da/år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også god erfaring med db3000, kjører mellom 5 og 600daa med min i året, og det eneste jeg har plundret litt med er slurekoplingene som som du nevner, men disse har jeg bygd om til esab:) så lenge det er reim drift så er det ikke verre enn at ei reim slurer! reim hjul er jo også som du nevner av litt usel kvalitet, men de jeg har skiftet til er mye bedre med utskiftbare lagre! plunder med fram nav er så vidt jeg vet først og fremst et problem på hydrostat modellen! min har manuell giring, og har ikke hatt dette problemet!

ellers så er jo clayson/new holland bra maskiner, veldig enkle å skru på i forhold til claas. har en gammel 1520 som bare går og går. kjører rundt 400 daa med min i året, og har nesten ikke hatt tull bortsett fra et slager lager i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Kan trygt anbefale John Deere (1032-1144) Har selv en 1133 fra 1990, som jeg bruker på ca 200daa/år. Min erfaring er at dette er solide maskiner med lite feil, samtidlig som de er enkle å skru på om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je vil anbefale Deutz Fahr. (De går det mange av her på Hedemarken, de er solgt av både Haugsveen/Fjeldstad, pluss Edv.Bjørnerud på 80-tallet.) Utrolig enkel konstruksjon, det er så få reimer og kjeder på dem. Men de er litt vanskelige å gjøre reint.

Pass på å få en i 900-serien med motoren oppe på toppen.

De små med motoren på sida er alt for spinkle. Ellers er New Holland og John Deere solide saker, New Holland kanskje den beste.

Dronningborg ville jeg aldri ha kjøpt, de er noen få som er fornøyde men de fleste som har bytet bort dronningborgen sin er glad kvitt dem pga alt trøbbelet. Dårlige til å ta seg fram er de også, både i bakker og i bløtt land.Reimhjul, aksler, hjulnav, det er kronglete konstruert og dårlig kvalitet. Eineste pluss er at de gjør reint korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Har en JD 1032 som jeg har hatt siden den var ny i 86. Veldig fornøyd, ikke vært noen feil. Bare vanlige slitedeler er byttet. Husker at ved sammenligning med noen andre merker når den skulle kjøpes var den nesten 1 tonn tyngre. Den bærer preg av å være solid bygget. Lett å stille inn, og syntes jeg kan treske ganske fort med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Abeth_1

Hei!

 

Kan trygt annbefale en dronningborg 4000 eller 4500(denne er noget dyr, men overkommelig)

Vi har en 4000 den er vi igrunn veldig fornøyd med, men vi vurderer å bytte over til en 4500, da får vi 6-syl motor og roterende grovfilter forran radiatoren(noe jeg ser på som meget viktig, da bøss osv av og til fester seg til detta).

Men, utenom det så vi er veldig fornøyd. Trøsker 300daa i året

 

Du kan jo også titte litt på en New holland Clayson, her får du stor kapasitet kontra mange andre på markedet. Nå har den variator kontra DB sin hydrostat, men det er vel det eneste jeg ser på som negativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Mike_Sierra_1

Så var sessongen over og kornet i hus. Treskeren jeg kjøpte viste seg å være mer av et renoveringsobjekt enn klar til bruk. Utrolig hva som dukket frem av rust(hull) under det som jeg trodde bare var litt skitt....

 

Så etter mye skruing og sveising var det pån med tresking. Ettersom det ble så mye skruing, så turte jeg ikke å avhende Øverumen, og den ble kjørt parallelt med Claasen. Gamle treskeren oppførte seg eksemplarisk og gav et godt sammenlikningsgrunnlag. Konklusjonen ble:

- Claasen er dårligere til å ta seg frem, klarer ikke like bratte bakker

- Tresker ikke raskere i legde

- Og har lettere for å få jord opp på skjærebordet

 

- Men i stående åker er den ca 20% raskere

- Har større tank, som kan utvides uten alt for mye jobb

 

Alt i alt så er jeg mellomfornøyd, synes ikke helt at fordelene oppveier ulempene, spesielt ugunstig er manglende evne til bakkekjøring.

 

Har noen kjørt med tvilling dekk på treskeren, og gav det bedre fremkommelighet i bakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min og di andre pensjonista sier at Volvo / Øverum trøskere var gode til å ta seg fram, og at de plukket legda bra. Framkomstevnen kommer av att de er så lette, akkurat samme med Sampo. God til å plukke legde kjem av at knivfingra er vinkle litt nedover, slik at fingra får litt legdeløfter-virkning i seg sjøl. Men, at Claasen er dårlig i legda, det skjønner je itte. Je er ingen claas-fan, men de je kjenner som har claas er mest fornøyde med skjærebordet, og at de er solide og driftssikre. Je lurer derfor på: Har du strammet opp spiralfjærene under skjærebordet? Bordet må ligga nedpå bakken så lett som mulig.

Er gass akkumulatoren på skjærebordet i orden?

Løft skjærebordet 30 cm over bakken og prøv å huske det opp og ned. Det skal fint gå an å huske det 30-40 cm med håndmakt. Det er også smart å ha et manometer som viser oljetrykket i løftesylindrene. Slik kan du sjå når bordet såvidt holder på å lette seg fra bakken. Og du unngår jord oppi bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best varierer med vedlikehold og behov. Kjørte MF 19 (Sampo) Dominator 48 og DB 3000 paralellt, alle fra 80-tallet og de har hver sine svakheter og styrker.

MF hadde mest kapasitet, men er vel litt større. Desidert den letteste å rengjøre. En del feil, men det var også den som hadde gått mest.

Dominatoren var suveren til å gå under vanskelige forhold, fuktighet. Enkel og robust, men primitiv. Forferdelig å få ut sold. Den værste på rengjøring. Mye skruing for rengjøring og ettersyn der det burde være hurtigkoblinger.

Dronningborg dårligst til å ta seg fram og dårligst ved vått og mye ugras. Men et fantastisk skjærebord når det var tørt. Meget god til å plukke legde og langt foran de 2 andre. Dårlig og tung gearkasse. Ekstremt god rensing. Minst feil av de 3, men også den som hadde gått minst, men var den eldste. Kjørte ca 500 da med DB, ca 800 da med 48, og ca1200 da med MF pr år. (Forholdet varierte litt fra år til år.)

Da vi kjøpte stor-tresker beholdt vi Dominatoren, primært pga god service og den var nyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring: ja. Men treskerene kan utstyrres med forskjellige motoralternativer og motor er ofte begrensende faktor. Kjenner ikke til hvilke alternativ som foreligger på disse modellene.

For oss var kjørehastigheten omtrent lik, men MF hadde bredere skjærebord. Under tørre forhold holdt selv DB følge med de 2 andre selv om den hadde den minste motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei!

 

Har dårlig erfaring med holdbarheten til MF 330, blekket tåler ikke vibrasjoner. Sampo 2020 er betydelig bedre, men generelt er lagrene dårlige. Det blir dyrt når du f.eks. må bytte lagre i halmtrommelen etter 600-1000t. som mange må.

Disse eller tilsvarende MF er lette, stabile i sidehelling og tar seg bra fram i motbakker, men motoren er nok i minste laget.

Du får en slik eller lignende til grei pris. Den bør ikke være vasket med høytrykksspyler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...