Du er her

Anonyms bilde
Gjest
Claas Dominator 68S

Hei!

Noen som har erfaringer med Dominator 68S eller tilsvarende fra først på 2000-tallet? Styrker/svakheter? Har det vært noe modellskifte på denne serien? Hvordan er den i sideskjevt terreng?
Vurderer å kjøpe en slik, men har ikke erfaring med Claas. Den er jo 10 år gammel... Holdbarheten er vel betydelig bedre generelt enn Sampo/MF?
Alle innspill mottas med stor takk!

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Claas Dominator 68S

Hei!

Noen som har erfaringer med Dominator 68S eller tilsvarende fra først på 2000-tallet? Styrker/svakheter? Har det vært noe modellskifte på denne serien? Hvordan er den i sideskjevt terreng?
Vurderer å kjøpe en slik, men har ikke erfaring med Claas. Den er jo 10 år gammel... Holdbarheten er vel betydelig bedre generelt enn Sampo/MF?
Alle innspill mottas med stor takk!

OS_1s bilde
OS_1
Logget av
Innmeldt: 24.09.2008
Re: Claas Dominator 68S

Dette er vel i bunn og grunn en litt forstørret 48.. Større motor,korntank,litt større skjærebord (12\'\'\'\'). Er ikke noen ekspert på disse, men går en del av de i distriktet her og de fleste virker til å være fornøyde med de. Er en solid konstruksjon. Eneste jeg har hørt noen plundre med er soldkassene, men vet ikke hva som ryker her. Denne kan du jo få med 3D,dvs avvatring av soldkassa. Burde være en del bedre i forhold til spill der det er litt skjevt. Uansett så er holdbarheten mye bedre enn Sampo/MF!

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Claas Dominator 68S

3D-soldkassa er egentlig ikke avvatrende. Det er bare at kastebevegelsen svinges litt oppover mot bakken. Detta styres automatisk av et lodd med følere på.
Det er veldig enkelt, med en sylinder som vir litt på hengsle armene til sollkassa. Da slenger den kornet oppover mot siden. Minimalt med ekstra leamikk. Og kan kjøres uten hvis det streiker.
Claas er en svært solid tresker. Store støpte reimskiver og fjærstramming på de fleste reimene gjør att reimene holder MYE lengre enn på slike blikktreskere som Sampo og Dronningborg (med eller uten MF-dekaler på.) Men den er litt kronglete å skru på.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Claas Dominator 68S

Hei!
Vi kjøpte en brukt 2001 mod,som vi nå kjører 4.sesong.(ca 500mål iåret)Dette er en helt ok maskin.Aldri hatt havari eller stopp.Grei kapasitet og fremkommlighet.Det er 3D på vår.mindre søl i helling.
Kan tryggt anbefale deg en 68,evt.gå opp på en 78 større kapasitet..

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Claas Dominator 68S

Takker for svar! Andre erfaringer mottas med stor takk!
Synes prisen på nesten 500.000 er drøy for en 10 år gammel tresker, men jeg vant med Sampo/MF-priser. Hvordan er den til å gå i motbakker?

Larss bilde
Lars
Logget av
Innmeldt: 27.09.2008
Re: Claas Dominator 68S

Sampo\'\'\'\'en er bedre i bakkene, og Sampo\'\'\'\'en er mindre \&quot\;veltin.\&quot\; Dette ser en om du måler sporbredde. Små sampoer som 580/mf 16 har motoren nede på bakken disse kommer opp nesten hvor som helst.

Når det kommer til kvaliteten så er jeg ikke i tvil. Da skal du kjøpe claas. Alt er simplere på sampo\'\'\'\'en dette ser du på vekta av treskeren og som nevnt over på reimskivene, i tillegg har sånne sampoer diverse vridde reimer og andre litt for enkle opplagringer.

Kjøper du claas av CF- maskin, får du en tresker som kanskje er litt dyrere enn den du kan kjøpe privat, men du får en som er verkstedkontrollert

Oddbjørn_1s bilde
Oddbjørn_1
Logget av
Innmeldt: 26.09.2008
Re: Claas Dominator 68S

Enig i resonnenmentet med at Sampo egner seg bedre i bakkete terreng. Men hvor bratte bakker er det egentlig der du skal kjøre? Er det bare slak sidehelling ville jeg anbefalt Claas siden den har kompensasjon i soldkassa. Er det så bratt at du må kjøre opp- og ned er Sampo kanskje hakket bedre. Men, har du myrjord eller andre bløte flater? Har du problemer med at du kjører deg fast? I så fall tror jeg Sampo er suveren. Se bare på størrelsen på hjulene. En 9 fots Sampo har kanskje like store hjul som en 12-fots konkurrent, og den veier mye mindre. Jeg har sett Sampo / MF som kjører framover til de blir stående, og så klarer de som regel å rygge seg tilbake igjen selv om det står vann i hjulsporene. Både for myr og sidehelling er jo tvillinghjul en fordel, dersom det lar seg montere. Eller, selvfølgelig, bredere hjul. Men skjærebordet bør vel være 12 fot skal det bli bredt nok for tvilling mot åkerkanten. Er det plass til tvilling under stigen? Er det enkelt å bygge stigen utover?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Claas Dominator 68S

Takk for svar! Det er sidehelling jeg er redd, ikke å synke ned i myra. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om Sampo, Oddbjørn. Jeg må kjøre opp/ned på de bratteste partiene, faktisk sliter jeg med å komme opp med Sampoen og må rygge opp enkelte steder. Er nødt til å kjøre noe fotland sidelengs og det er her problemene oppstår...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Dominator 140 eller 150

Noen som har erfaring å dele vedr. Dominator 140/150. Sterke og svake sider? Noe man må passe spesielt på?
(Prøvde å lage en ny tråd, men det funka ikke...)

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: Claas Dominator 68S

Kjører dominator 150 på syvende sesongen, ca1000 da i året. For å si det enkelt ble det slutt på å sitte som på nåler og vente på neste smell når jeg kjøpte Claasen. Kjørte tidligere Sampo og Bizon. Har ikke skiftet en eneste reim enda. Har hatt en driftsstans på syv sesonger, et lager som løstnet fra en aksling på vindevariatoren. Flyter veldig bra på våt mark med 750-hjul. Kjører greit i sidehelling på 1 på 5. Med 3D-sold er det veldig lite spill, mindre i sidehelling enn ved kjøring opp og ned. Kan spinne i veldig bratte motbakker. Tresker rent og renseverket holder seg rent. Hydrostatisk framdrift er en fordel hvis en skjører mye på små stykker som jeg gjør. Det en betaler ekstra ved innkjøp tror jeg en får tilbake ved lave vedlikeholdskostnader og høy annenhåndsverdi.
Hva en skal passe på: -Noen ganger legger det seg mye boss på radiatorene så en får redusert kjøling, kost av radiatorene hver dag. -Justering av kjedestrammere og smøring av kjeder, noen kjeder har høy hastighet og krever smøring jevnlig. Jeg fikk et tips om at en bør skifte gummiforinger i soldkasseoppheng FØR de ryker, så en ikke får harde slag i soldkassen så den ryker. Ellers: vanlig service og tut og kjør :-)

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Dominator 150

Takk for innspill Ola! Har nå en pen 150 på gang her, så nå blir jeg kanskje en lykkelig eier jeg også