Gå til innhold

TAARUP 1015 Pick-up vogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Taarup 1015 lesevogn er i kjempe vogn til leggig v silo i plansilo å på doseringsbod,knivavstand på 2 cm.66 kniver,tømmetid på 30 sekunder,la over 100 mål om dag med dein på 1 km transportavstand,blir 4m høg nårr du kjører så du presser opp nette på toppen,menn veldi stødig forr de :) treng en 90 100 hk traktor fårr å utnytte dein maksimalt . har rotor inmating som di andre vognprodusenter har begynt å bruke no,d gjer at du får en meir knust grasmasse som tar bedre pakking en vanlig vogn,løp å kjøp viss vogna er bra ,sjå etter sprekker på rama der hjulaksling er satt fast viss du får d til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Har sett på mange ulike variantar av grashausting, men desse kjenner eg ikkje til personleg. Interessant at dei har rotorinnmating. Kor stor er vogna?

Det kan då ikkje finnast mange av desse, eller er eigarane så godt nøgde at dei aldri vil selje dei? :-)

Elles ser eg at prisane på dei få som har vore avertert her ligg på 10-15000,- , medan dei ligg noko høgare i utlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kunnskap på denne vogna, men påberoper meg kunnskap på Orkel Split (så solid som bare orkel kan), Trumag Robot (elendig grasvogn) og Krone Titan (god som gull)!

Ingen av disse vognene har hatt stjerneinamter, men trumag og krone har "gaffelinnmating", slike vogner "jynger" endel når de blir fulle, siden gaflene mer eller mindre løfter hele lasset i fremkant. Kronevogner med seks gafler, f.eks 6-30 vil løfte mindre.

Fordelen med stjernerotor, er at det er en "jevnere" innmating, mye mindre leamikk og ikke minst mindre kraftbehov. Som sagt kjenner jeg ikke til Taarup sine vogner, men fra mine "glansdager i A-K, så fikk i allefall Pöttinger Toro og Faro vognene, mye skryt. Selgere er jo som kjent litt inhabile, men på generelt grunnlag er stjernrotor å anbefale, men du må nok opp på 30 m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trumag Robot har eg. Kan ikkje skjønne at dei skal vere så ille som folk seier. Har Pøttinger Boss og, dei er jo meir raffinerte, men ikkje eigentleg så mykje betre i det daglege.

Men det var Taarupen eg lurte på. :-)

Eg veit null og nesten niks om dei, syntest berre dei såg ut til å ha nokre artige idéar eg ikkje har sett andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, trumagen funker nok til sitt bruk, men hjemme på trøndelagskysten, var det til tider vått og uhåndterlig gras.
Det likte den vogna bare sånn passelig, men det er en anna historie.

Men når man ser på noen youtubesnutter av 1015 vogna, så ser jo den snøgg ut da, tømmer jo den på et blunk. Og er det stjerninnmater, som det påstås lengre opp, så er jo denne gullfin!
 

Fant denne brosjyren, dog på nederlandsk, for 1015 vogna. Der klarer jeg å lese meg til at den har teoretiks kuttelengde på 20 - 40 -60 mm, noe som er særs imponerende! Og her kommer det også frem med stjerneinnmater, ergo er det bare å kjøpe! Ville sjekka hovedlager og gearboks, men ellers er det lite som kan gå feil der, såfremt den ser hel og pen ut!

Kanskje du har flaks å finner et pent eksemplar av 1030 vogna, som da er 30 kubikk fremfor 15.

Vender du nesa til pannekake eller treskolandet, vil jeg tro at bruktmarkedet vokser veldig.   :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, men eg synest det er rart 1015 ikkje er større enn 15 kubikk. Synd, for det er kanskje i minste laget. Elles synest eg den ser ut til å ha mykje for seg og eg kjem nok til å lese eventuelle annonser med interesse.

 

Det kjekkaste hadde vore om nokon med personleg erfaring kunne fortalt om vogna, men der får ein berre håpe. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pølserogøl

Hei, jeg har vært eier av ei slik vogn noen år nå. Vogna var å kalle meget godt brukt når jeg kjøpte den, nå har jeg besluttet å ikke bruke den mer.

Jeg husker jeg så Taarup 1015 utstilt på Hellerudsletta på åttitallet, og har hatt lyst på en siden. Som det går ut fra brosjyra, og det som er skrevet over her, er det en konstruksjon  godt forut for sin tid. Rotorinnmater, 66 kniver fordelt på 145 cm bredde (tror jeg) gjør at du får meget god kutting. Det er ikke noe bunnbelte, man tømmer vogna ved å åpne luka, som går helt fram til hjulakselen, og så vippe opp vogna på draget. Det blir god utnyttelse av rommet i vogna, ettersom vogna fylles blir grasmassen mer og mer kompakt, fordi du lesser i høyden og ikke i lengden av vogna. Jeg tror derfor man kan regne med at man får med like mye gras som i vanlige lessevogner som er en del større. Med sin korte og brede konstruksjon er den manøvrerbar som ei rundballepresse. Du må imidlertid passe på å ikke ha for bred streng, pickupen er ganske smal.

Hvorfor har jeg så gitt opp denne drømmelessevogna? Jo, i all sin genialitet har den et par svakheter: -Pickupløftet er festet i lagringen til rotoren. Gjør at det blir vanskelig å få smurt rotorlagrene skikkelig, dermed lett for å havarere. Dyr reparasjon. - Pickupen er i seg selv en svak kontruksjon. - Kjededrifta til rotor og videre til pickup er svak. Kun enkle kjeder, på den større taarup 1030  er innmatingen grøvre og kjedet til rotor er dobbelt.

Mine erfaringer med Taarup 1015 er blandede , nok mye på grunn av eksemplarets tilstand når jeg kjøpte den. Hvis du vil anskaffe ei slik selv, se etter ei vogn der innmating er nyoverhalt av fagfolk. Se og etter sprekker i ramme.Ei vogn med feilfri pickup og innmating kan være verdt å betale for. Ellers er det nok best å holde seg unna. Eller se etter storebroren Taarup 1030 (senere 465) med forsterket innmating, men også en helt annen vognstørrelse.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...