Gå til innhold

Ernex GJERDESAG 400volt...til ...230volt


Anbefalte innlegg

Hei, Gjerdesagen blir laget i Norge. På nettsiden deres kan du laste ned brukermanual, noe jeg benyttet meg av da jeg kjøpte en

brukt sag for noen år siden. Jeg antar at det enkleste er å ta en telefon til produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at strømtrekket blir høyere ved eventuell omkobling fra 400V til 230V. Så kontroller kabeltverrsnitt og motorvern. I tillegg må sikkert pluggen byttes også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikkert at den kan kobles i 230V trekant/ Delta. Koblingstegning er vanligvis inne i motorhuslokket. Sjekk strøminnstillingen (A) på motorvernet mot motorens merkeskilt. Motoren vil trekke 73% mer strøm (A)....trolig må motorvernbryteren byttes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Har selv bygget om fra 230v til 400v. Du må som tidligere nevnt koble om fra stjerne til trekant inne i motoren. Bryteren/motorvernet på min sag tåler 230,400 og 660volt.

Du må koble om &quot\;holdestrøm&quot\;kretsen (spolen på kontaktoren og nødstoppen) og så må du flytte ampere sleiden på motorvernet til riktig styrke. Koblingskjema finner du i manualen som også finnes på Ernex sin hjemmeside. Holdestrømmen er koblet mot nulllederen på 400V siden spolen ikke tåler mere enn 230V. Man har jo ikke nullleder på 230V så da kobles ene siden av holdestrømmen over på en av fasene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel eit elektrikarfirma som du brukar til å fikse det elektriske på eigedomen? Ta ein prat med dei om kva som skal gjerast. Eventuelle komponentar som må skiftast, trur eg dei kan skaffe gjennom sine leverandørar til ein rimelegare pris. Gjer dei jobben, så er det dei som skal få det til å fungere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hans Ruud

Hva ble konklusjonen her? Jeg sitter med nøyaktig samme problem nå, men med en 2000 mod sag med Hanning motor.

Vedlagt koblinggskjema fra koblingsboksen på motoren.

Ble det å bytte koblingsboksen, eller bare koble om på motoro eller?

koblingsskjema_1603.thumb.jpg.983a8ddb997e2589dd51a080f2e8b023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,kjøpte ny koblingsboks/bryter+kontakt ,er med allt i settet ,er også med koblingsskjema i pakken.

Kjøpte det av Tromas as i trondheim ,dei var svært behjelpelige fekk 25% rabatt på settet ,betalte vel ca. 3.200,- +mva meiner eg det var. Den lokale forhandler her var det ikkje tale om å få rabatt hos !

Ein kamerat som er EL-montør kobla det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Ruud

Hva slags motor sitter det på den du har da og hva slags modell (årsmod.)/serienr er det?

Jeg fikk en kar til å kikke på min, men han mente jeg måtte skifte motor eller ha en trafo, ettersom motoren var viklet i stjerne. Dvs. slik jeg forstår det så er det ikke mulig å bygge om med nytt skap/brytersett.

Jeg har en Hanning motor (se motorskilt og merking av sag).

20160218_111833.thumb.jpg.d18fff3aaf512d420773c4b3f69c72fc.jpg

20160218_111713.thumb.jpg.870851a7df8e610f84a232e214572484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du kunne koblet om motoren måtte det ha stått følgende på skiltet:

Y 230 / ∆ 400

Den motoren du har kan bare brukes på 400 volt, så da er det enten en trafo, eller ny motor og ny styring.

Hadde det stått ∆ 400, haddet det nok vært mulig å få det til, men jeg har litt liten tro når det er Y 400.


 

motor.png.153297012d027558ae0c9234ddbe7f12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,på min motor står det i hvertfall kun : Y 400 v....!!...var nettopp borte å såg etter....og det var ingen problem med ombyggingsettet til Ernex...

.....EMG motor 3,4kw

Det er jo eventuelt bare å ta ein telefon til Ernex fabrikken i Halden eller til Tromas-verksted i Trondheim om du er i tvil ?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du litt Karl Daniel

En 230/400v motor kobles trekant i 230V og stjerne i 400V. I praksis er det aldri mere enn 230 over selve viklingene. Orker ikke prøve å forklare dette nærmere da innlegget blir for langt, men det er nå uansett slik.

Denne nevnte motoren bør være mulig å endre til 230. Som nevnt over i tråden så er vel Tromas i Trondheim en god start å ringe til. 

Forøvrig...hvis det hadde stått "trekant" 400V så hadde blitt 690V i stjerne. Et speningssystem som stort sett brukes bare i større industri eller større båter.

Hilsen Trikker'n (Snart bonde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...