Gå til innhold

Ammekufjos


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gomo_1

Jeg tror på gjødseltrekk.

Bygger på fjøset nå og bygger gulv med skraper og spalter over.

Gasstett, ingen møkkaskraping og med hyd trekk blir det lite feil også.

Og mest dyr pr m2 bygg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I grunnloven burde det vært nedfelt at gjødseltrekk under spalt er forbudt og straffes ved henging!

Flyterenner til ammeku har jeg liten tro på at fungerer. For tøtt møkk. Kanskje kanalomrøring, men jeg hadde uten tvil bygd med trekk på gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Driver med ammeku selv, og ville vært veldig skeptisk til flyterenne. Ammekumøkka er stinn, spesielt i sinperioden. Er du ivrig på flyterenne bør du se på andre anlegg for ammeku hvor dette er utprøvd før du prøver dette selv. Skraper på fast gulv er det sikreste. Spaltegulv er vanskelig å forsvare økonomisk i ammekuproduksjonen, prisen pr m2 mer enn dobles sammenlignet med vanlig fast gulv. Og blir det så mye reinere enn fast gulv? Må være en grunn til at en god del velger å kjøpe skraperobot til spaltegulv. Du kan uansett ikke ha største spalteåpning hvis det skal gå kalver sammen med kyrne. Men en fordel vs åpent trekk er at du tar bort faren for at nyfødte kalver blir med trekket hvis du kjører dette automatisk også i kalvingsperioden, samt ingen beinknekk pga dyr som kommer i klem mellom trekk og bingeskille o.l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Sigurd

 

Hva mener du er problemet med trekk under spalt?

Jeg har ikke bestilt det enda så om du har en bedre løsning så rop ut...

Trekk på gulvet hadde vært billigst, men kan jeg ha okse binger med bare gulv og trekk Oppå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror nok jeg ville unngått gjødseltrekk under spalt, med tanke på fremtidige reperasjoner, ikke noe særlig å måtte løfte opp tunge spalter for å få orden på ting, og det skjer jo aldri når det passer deg. Har selv griser med hydraulisk gjødseltrekk under spalter, men de spaltene er jo litt mer medgjørlige, og belastningen er nok større hos storfe.

Har selv oksebinger med vakumtrekk under spaltene, og det fungerer helt utmnerket, klart det kan nok bli litt vanskelig til tider, men har vakumtrekk hos gjeldkuene og, og har ingen problem der heller.

Men jeg har laga til så jeg kan sette takvannet rett i gjødselrenna, og om våren når jeg starter utkjøringa setter jeg vannet i rennen, og tar det bort når jeg er ferdig med utkjøringa om høsten, så blir de hvertfall godt opprenska i løpet av sommeren, og storfegjødsel er jo generellt for tykk og trenger vann, men har sluppet å sette vann i i vinterhalvåret, og så er det viktig at du aldri setter inn dyr med med tørre renner, da får du det aldri til.

Og jeg mener at okser med liggebåser og fast skrapeareal er veldig dyrt p.g.a at det er meget plasskrevende, og så må du oppi å måke ned fra båsene, og det kan fort gå galt når det er okser du skal oppi ti, noe naboen min fikk erfare. Så lenge det er lov med helspalt til okser så er det beste løsningen mener jeg, det går ikke ann å ha okser uten liggebåser og ha fast gulv med gjødseltrekk over, det vil jo bli noe svineri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Jeg har blit frarådet flyterenne...og jeg tror det blir en del dyrere enn hyd skrape.

Og de pengene kan jeg bruke på å leie en til å reparere trekket...

Kan nok også være smart å ha service på det så ofte at man slipper havari...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tenker ikke å kuppe tråden, bare slenger på noen ekstra spm.

Er det noen som vet konkret prisforskjell mellom åpne renner med skraper kontra spaltegulv og flyterenner? lengde 35-40 meter, totalt 3 stk gjødselareal.Har hørt andre plasser at noen anbefaler ei renne e.l. midt under skrapa som skal drenere urin. funker det i praksis? hvilken type trekk er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du må aldri, aldri, gjentar aldri finne på å kjøpe hydraulisk gjødseltrekk.Og ikke finne på å sette et gjødseltrekk under spalter. Hvis du ikke har ekstreme lyster i retningen av å kose deg med å reparere gjødseltrekk nede i møkka. Har selv reparert bratt-berg wiretrekk siden konfirmasjonsalderen og stor var den dagen da jeg støpte ned drivstasjonen da fjøset ble ombygd til bingefjøs- med tyngdekrafta rett ned. Var med og bygde samdriftsfjøs med hydraulisk trekk, og trøbbel stort sett hele tida. blir for mye leamikk og ventiler og lekkasjer i et røft miljø. Når hyd.ventiler i aluminium plasseres nede i tverrenna så sier det sitt om at trøbbel er i vente. Og lekkasjer kommer, garantert. Og hydraulikkolje er ikke spesielt miljøvennlig.Kostbar er den også. Har nå¨bygd ammekufjøs med Strangko kjettingtrekk. Har bare gått i 3 uker enda, men ser ut til å fungere greitt. I allefall er det lite leamikk. I det hele tatt så må en gjøre ting enklest mulig, få vekk all unødig leamikk. For den dritten går i stykker før eller siden. Og da er selgernes garantier langt unna. Og det en ikke kan reparere selv er svindyrt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Slenger meg på denne! Er også under konkretesering av utbyggning, ser ut til at jeg blant annet skal ha ca 30 ammeku med kalv i en binge. Har sett for meg spalter med tau trekk oppå spaltene, dette er anbefalt da tauet holder seg mye bedre enn feks wire og kjetting. Ulempe er at man må vell mest sannsynligvis kjøre trekk manuelt? Har per dags dato en ammebinge med 15 liggebåser og fastgulv, kjører her dydr trekk fra delaval med skinne og en meters sylinder som drar skrapa en meter lenger og lenger for hver bevegelse av sylinderen. Funker greit, må kjøre 4 ganger daglig for å holde det ca rent nok, da med belegg på ca 8 ammekyr og oppmot 20 kalver(4liggebåser er delt fra og brukes til ungdyr). Rent sett bort ifra hva spalten koster vil vell spalter og trekk oppå bli det mest renslige?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Driver å sysler med tanker om bygging av oksefjøs i tilknytning til eksterende bygg.

Det skal bygges binger med heilspalt. Tilbygget blir 25 meter langt. Gjødselkjeller under bygget.

 

Alternativ 1 er flyterenne under bingene, men er usikker på om dette vil fungere. Nokon som har ei formeining om kor djupe rennene bør vere? 90 cm? Høgde på kanten mot gasslås? Lengde på renner (Bør vel kanskje dele av rennene, slik at dei ikkje blir for lange?).

 

2. Alternativ er vakuumutgjødsling. Korleis fungerer dette med ungdyrgjødsel? Størelse på vakuumutsleppa, antall utslepp, etc? Er ikkje heilt enkelt å gå inn i bingene og få opp proppen på vakuum, må vel isåfall ha stenging på alle fronter.

 

3. Alternativ er skrapesylinder under spalt. Fordel er at ein sparer ein del på å unngå bygging av flyterenner og får bedre plass i gjødselkjellaren. Iflg. nokre eg har snakka med så fungerer skrapesylinder greit, så sant ein bruker faste rustfrie rør i stedet for gummislanger. Det viktigaste er å få god jording på sylinderen, ellers vil den ruste i løpet av kort tid.

 

Men som det blir nevnt av fleire her, så er det ein fordel med alt ein kan få vekk av leamikk. Er tungt og vanskelig den/dei dagane ein må ha opp spalten for å ha service på sylinderen.

 

Hadde eg kunne bygd fjøs uten kjeller under bygget, så trur eg nok eg hadde satsa på kanalomrøring. Dette er ei løysing eg har høyrt fleire er fornøgde med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! Jeg har Stranko kjettingtrekk på støpt dekke mellom liggebåsene og forbrettet. Dette har fungert utmerket i tre år nå. Du må i alle fall ikke finne på å sette inn hydraulisk trekk. Ta en runde å se på forskjellige fjøs. Da finner du løsninger som er bra og løsninger du ikke vil ha. Lykke til\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Jeg har rekna litt på drt og jeg tror nesten gjødseltrekket med monteringa koster det samme som differansen mellom kjeller og trekk u/spalt.

Så da blir det kjeller.

Jeg bygger på myr, så jeg må jo fjerne myra uansett, og da sparer jeg fyll masse med kjeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det enklaste, billegaste og beste er spalt med ope kjellar under. Tyngdekrafta er gratis. Er det tilbygg til eksisterande, er vel dette lovleg. Bygde på lausdriftfjoset i fjor, og har spalt og ope forbindelse både i gamalt ( 11 år ) og nytt. Er sjeleglad for å sleppe gjødseltrekk, og problema med dei! Er fleire her i området som har bygd nye fjos dei siste åra, og gjort som meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mjølkebonde,I siste utgave av BG tar de opp denne problemstillinga i forhold til lovverket med åpen forbindelse mellom kjeller og husdyrrom,virker som det er muligheter til å bygge enkelt og billig ennnå.

I forhold til alle de storfe som går på spalt over gjødselkjeller i Norge og resten av verden er tapene pga gassforgitning minimale,derfor er mattilsynets regler sterkt overdrevet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar også på at såkålla &quot\;tett&quot\; forbindelse er ein garanti mot gassfare ved røring. Mange gasslås som er utette eller manglar heilt rundt omkring. Nei sunn fornuft og tiltak trur eg er langt sikrare. Passar alltid på at det er litt vind og trekk gjennom fjoset ved møkkrøring. Særleg ved fysste røring om våren. Meiner at Mattilsynet burde fjerne kravet om tett forbindelse. Fører til mykje ekstra arbeid og kostnad for gardbrukaren, -utan at gevinsten er sikker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet var her i går og vi blir nok enige om st dette er godkjent uten at det er gasstett.

I veiledern står det gasstett, men i forskriften står det angitt høyeste tillatte verdi av gass.

Så mattilsynets kontrolører vet heller ikke hva de skal bruke av de to...

Men regelen er myket opp og den vil nok bli fjernet til fordel for en max grense av gass i dyrerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...