Anonyms bilde
Gjest
50 km/t

hei! lurte på om noen vet hva som skjer viss en bare har traktorlappen(den nye traktorlappen) og blir tatt i en traktor som er registrert for 50 km/t?
takknemlig for svar!

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
50 km/t

hei! lurte på om noen vet hva som skjer viss en bare har traktorlappen(den nye traktorlappen) og blir tatt i en traktor som er registrert for 50 km/t?
takknemlig for svar!

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Siden du vet om det, og du har fått info om det er det vel ingen unskyldning. Du kan få forelegg evt miste lappen.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

noen tusen i forelegg + 6mnd sperrefrist for erverv av førerett for den kjøretøyklassen du kjørte uten førerett.

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Vil det si at det egentlig ikke får noen betydning med mindre den personen har tenkt å ta CE? At en da kun får 6mnd utsettelse på CE lappen? Kan jo selvsagt være dumt for noen, men andre trenger det ikke bety noe for.
Men selvsagt skal en ikke kjøre ulovlig :)
Men er faktisk et problem når maskinparken er kjøpt inn etter gamle regler, og en må få seg nye sjåfører, så kan de ikke kjøre traktorene for de ikke har CE-lappen.

Jeg mener reglene burde vært litt som i DK, at en traktor kan gjerne ha konstruert hastighet 50km, men en ikke har lov å kjøre mere enn 40 med den. Akurat som på bil....

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

korrupt opplegg! en traktor er en traktor. dessuten vil jeg nå si det at det farligere å kjøre 40 med en gammel traktor og fult hengerlass enn en ny som går 50!bremser og alt eg jo laget for det på de nye traktorene, mer ymse med de gamle spør du meg!

jamos_1s bilde
jamos_1
Logget av
Innmeldt: 24.09.2008
Re: 50 km/t

Må si meg uenig med deg RG. Hvis du setter en 16-åring bak rattet på en traktor som går 50 km/t er det nok en større fare for at det kan gå galt enn om en 40 åring kjører. Dette kommer mye an på erfaring og en 16 ååring har ikke mye erfaring i trafikken. Skal selv kjøre opp til våren og synes at reglen er dum. Men regler er vel til for å følges:)

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Jamos\; han mente ikke en 40 åring men en 40Km traktor.
Er litt enig med de som mener at 50 er greit men med begrensning på vekt.
Ellers burde vi kanskje jobbe for å få til en ordning der en kan plombere en 50Km til 40 midlertidlig. På moderne traktorer med CR er det ikke vanskelig å f.eks montere inn en ekstra nøkkel som begrenser hastigheten til 40. Så kan bonden bare låse den til 40 når sønnen i huset kjører eller bruker unge leiesjåfører.
Mange vil vel si da at sjåføren sikkert fikser en nøkkel, men det er bare for Politiet å bruke laser og sjekke hvor fort traktorfører kjører uavhengig av klasse på traktor.
Det vil ihvertfall forenkle hverdagen mye for bønder og entrepenører.

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Det beste hadde vert vekt begrensing. Som nevnt i en annen debatt. Men det er ikke noe problem å få arbeidskraft nå, men om noen år kan dette bli vanskeligere. De bøndene som handlet også entrepenører tar en vanskelig valg. Fordi en avløser er gjerne i 16-18års alderen. Bonden og entrepenøren vil gjerne ha 50 km/h. Så en vekt begrensing er nokk den beste løsningen. En nøkkel har vert nevnt her hos oss, men jeg vet om en metode men vil ikke rope den ut her. Hvem vet som leser?

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Vil gjerne tenke mer på løsning med nøkkellås for 40Km. Så får politiet skrive ut bøter i forhold til hastighet slik som i Danmark.
Hva med alle 40 kilometerstraktorer som er oppjustert til 50 uten fjæring o.s.v?
Skal en 16 åring få kjøre rundt i en registrert 40 kilometerstraktor i 50+. La oss si at det er en framtung Valtra med laster, uten fjæring og forsterka bremser. Egentlig livsfarlig å kjøre i 40 med den og så går den i over 50. Skal vi si at det står 40 i vognkortet så det er greit? Mens en ekte 50Km som har kjøreegenskaper til det ikke skal kunne kjøres?
Gjør som i Danmark med fartsgrense på 40 for 16-åringer, 50 etter 2 år, så blir nøkkellåsen mer som en trygghet for eier av traktor.
Det snakkes mye om enrepenører her, men hva med det vanlige familiebruket? Der er det blitt større drift med lengre avstander som gjør 50Km veldig aktuelt. Ungene på gården begynner gjerne å kjøre fra 12-14års alderen slik at de har god trening før de er 16 og skal ta lappen. Selvfølgelig begynner treningen ute på et jorde med far i sidesetet, men en slik trening er veldig god og også ganske vanlig her i grisgrendte strøk.
I så måte skulle jeg gjerne hatt muligheten til å stille hastighet og eventuelt effekt i denne treningsfasen.
Samme gjelder vel også for en entrepenør, ny ung sjåfør\; sperr traktoren til 30 med minsket effekt den første uken og se hvordan han fungerer før han får utvidete rettigheter.
Synes ikke ideen er dum.
Tror også disse tekniske løsningene kommer fort hvis det åpnes for det i lovverket.

Him_self_1s bilde
Him_self_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

har en massey ferguson 135 multipower med 32\&quot\; hjul, og litt oppjusteringer på turtallet, denne går ca 45 etter veien, den er helt vill og kjøre med, problemet er at forhjulene begynner å slenge mye fordi det ikke er servo. åsen konsekvenser vil dette få hvis du blir tatt me værstingen 135?

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

En nabo her har en gammel Ford. Ca 40Hk. Gearkassen røk og han fikk tak i en annen gearkasse. Problemet var at gearkassen var til en annen traktor med annen utveksling i bakaksel slik at traktoren sikkert gjorde 70 teoretisk hastighet.
Bremsene var heller dårlige på traktoren også.
Han ble tatt i radarkontroll med godt over 50Km. Kjørte langt forbi stopp posten fordi bremsene var veldig dårlige.
Ble en noe opphisset stemning, men han greide faktisk å prate seg unna det.
Dette var på 80 tallet, tror nok ikke det går i dag, men kommer nok mye an på politimannen og situasjonen. Fram til de siste årene har de jo ikke brydd seg så mye om traktorer ihvertfall her i distriktene.

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Rune, du gir deg ikke, les i siste BG der står krava til 50 km. Og det er ikke slik du tror!!!!!!!!!!!!! Valtra er typrgodkjent uten fjæring, og det kan ikke du eller JD gjøre noe med. Litt streng nå, men er ikke meg som finner på ting her.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Det kan nå være det samme med kravene, jeg vet om flere Valtra som er solgt som 50 Km uten fjæring på foraksel SOM IKKE ER REGISTRERT SOM T5. Det skal stå i vognkort at traktoren er godkjent til 50Km og det gjør det ikke på disse, det har jeg selv sett.
Ifølge eierne har de kjøpt 50Km og ifølge dem selv kan de kjøre i 50Km. Så enten har selgeren lurt dem eller så vil de ikke ha noe snakk om det. Jeg har aldri sett en Valtra som er godkjent for 50Km uten fjæring på foraksel. Det som derimot er sant er at flere modeller av Valtra er godkjent som anleggstraktor der de kan kjøre i 50Km på anlegg, men ikke på offentlig vei. Valtra har jo også modeller med fjæring på foraksel som er godkjent for 50.
Og du må jo selv se hvordan kjøreegenskapene på f.eks en M130 med foraksel plassert langt bak, mye vekt i snuten som er foran framksel og en laster som er montert veldig langt fram i forhold til foraksel (må jo det for at ikke tverrramme på laster ikke skal kollidere med snuten samtidlig som du skal ha en viss rekkevidde)vil være. Tom traktor uten ballast bak er ikke god på litt ujevn vei.
Det er bare å se i vognkort, det skal stå spesifikt der at den er godkjent for 50 Km, står det ikke er den ikke det.
Nå skal det sies at det er flere andre merker som har justert opp hastigheten til 50 ulovlig, men det er gjort av kunde og ikke solgt som 50, registrert som 40. (kanskje godkjent som 50 utenfor vei og på lukket anlegg).
Har du sett etter i vognkortet ditt og funnet teksten at den er godkjent for 50 på vei?

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

TG:
sperrefristen er jo uinteressant hvis man ikke akter å ta den aktuele førerkortklassen, men du får fortsatt boten i forelegget og en registrering i bøteregisteret for et trafikkforhold, som kanskje ikke er den idelle ballast for en 16 åring som vil skaffe seg sjåførarbeid.

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Les ditt eget innlegg der du hever deg over reglene. Veit og de er registrert valtraer uten at det står 50 km i vognkort. Dette er traktorer som ikke er vist biltilsynet. Er den lokale selger som er synderen og ikke valtra. Valtra var de eneste som las kjøretøyforskriften og siden fabrikken går god for det kan de registrere 50 km uten fjæring. Rune det som står skrevet er loven, fins ikke uskrevne regler!!!
Når det gjelder laster og plasering så syns jeg du skal måle avstanden fra aksel til front på laster, da finner du ut at lasteren ikke står lengere fram på veltra men pansrert går lenger fram.
Hjulavstanden er lenger på valtra en på tilsvarende JD, men valtra er 6-8 hundre kg lettere en JD.

shansen_1s bilde
shansen_1
Logget av
Innmeldt: 29.09.2009
Re: 50 km/t

Det er tull at traktorer skal gå i 50 km. 40 km er mer en nok. Å kjøre i 50 med traktor er ikke forsvarlig på noen måte. Man har ingen som helst følelse med veien i en diger traktor som gynger og duver åvgårde. Traktor er ikke en personbil for å si det slik.
Virker som mange mener traktoren skal erstatte bilen.
Etter min mening burde 50 km vere forbudt på traktorer. 40 km er faktisk ille nok på mange litt eldre traktorer. Det gynger noe aldelest forferdelig og for uerfarne sjåfører er det lett å miste kontroll.
Traktor hører hjemme i åkeren.

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

nortom, er ikke enig med deg der, 50 km er mindre farlig i trafikken lager mindre kø og må jo på veien for å komme på jordet. Burde vel vært påbudt med fjæring, men! Kjører du en moderne taktor som JD 7530, så er det lett å sovne når det kunn går 40, blir ukonsentrert...

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Valtra M130:
HK 135 Hk
Moment: 510Nm
Akselavstand: 2559
Total lengde: 4878
Svingradius: 4700
Vekt: 5290

JD 6820:
HK: 135 Hk.
Moment: 602Nm
Akselavstand: 2650
Total lengde: 4758
Svingradius: 4590
Vekt 5580

Det er bare å sjekke tallene.
Dette gjelder en 4 sylindret Valtra kontra en 6 sylindret JD. Der ser en at 6 Sylindret JD har lengre akselavstand og kortere totallengde enn en 4 sylindret Valtra.

JD4EVER_1s bilde
JD4EVER_1
Logget av
Innmeldt: 17.01.2010
Re: 50 km/t

Rune: Bra jobbet!

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Kan ikke samenligne en firer mot en sekser!!!!

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Hvorfor kan en ikke det? Det viser jo bare hvor håpløst Valtra kan være bygget? At en sekser er lenger enn en firer er nesten utrolig. Grunnlaget for å kjøpe en firer idag må da være nettopp det å få en smidig traktor.

Nortom: Hvor tar du det ifra? Har du noen erfaring i det hele med nye 50km traktorer?
Det føles like \&quot\;normalt\&quot\; å kjøre en ny 50km traktor som å det gjorde for 10 år siden å kjøre en 40km da traktorene kun var konstruert for det.
Føler jeg har mye bedre kontroll i de nye 50km enn i flere 40km jeg har prøvd.
Hvor har du det fra at de gynger og hopper? Med skikkelig dekkutrustning og fjøring så er komfort og kjøreegenskaper i traktor på høyde med alt annet!

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Nei, men Valtra reklamerer med at de har verdens sterkeste firere. Hva så, så lenge den er lengre, større og har større svingradius enn en konkurrerende sekser?
JD 6420S:
HK 125
Moment 512 Nm
Akselavstand 2400
Lengde 4289
Vekt 4750.

Valtra, hvordan kan du si at en JD er 6-800 Kg tyngre da? I tillegg må du regne med tunge hjelperammer til bakaksel hvis du skal ha laster på den, på en JD bolter en lasteren rett i ramma, altså mye lettere fundament.
På en M står lasteren lengre fram enn på en JD, hvis den skulle vært montert likt i forhold til aksel ville snuten vært alt for mye i veien. Dette har jeg målt.
N serien har jo gjort mye bra med disse målene, den har jeg heller ikke klagd på i forhold til størrelse, vekt og vektfordeling.
Men det var M serien jeg tok fram som eksempel og da er jo målene udiskutable. Tar du en rett sammenligning kan du også gå ned til 6620 kontra M130, da er faktisk JD lettere og har fremdeles mindre mål enn en M130. Prismessig var Valtra så opp priset at jeg havnet på en 6 syl JD billigere enn 4 syl Valtra.
Hvorfor skulle jeg da kjøpe en 4 sylindret Valtra som var større, tyngre, og dyrere enn en 6er fra JD? Er det igjen de såkalte unike nordiske egenskapene som ingen greier å forklare med fakta eller som de sier\; det er en god arbeidsmaskin med unike egenskaper uten at det kan utdypes noe nærmere?

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Og det er en M? Er vel over 2 år siden den gikk ut av produksjon.. Prøv å være litt mer saklige!!!! Hva stikker lengst fram på en JD med Brøytefeste? og er det noe bedre plass til lasteren da? JD 7530 er 800 kg tyngre en valtra T190.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

hadde en M-130 på prøve da den kom, og jeg ble ikke akkurat imponert nei.. Var veldig lite smidig. Det mest positive var den integrerte lasterspaken! Konkluderte med at jeg kunne like godt kjøpe T serie den gangen... Var vel også en grunn for at M ble produsert så kort tid......

Vegard_1s bilde
Vegard_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Jeg skal ikke kaste meg inn i merkedebatten, for her er det godt med minelegging :)

Men det jeg lurer på er hvor mange som signerer med \&quot\;valtra\&quot\;? Ser på skrivemåten at det ikke er samme person hver gang, selv om synspunktene nok er like (totalt uvillige til å innrømme at finnen ikke er perfekt på alle måter). Folkens, vær så snill å legg ved ei epost-adresse!!!

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Har stort sett vært meg som har skrevet som valtra, men har sett en annen og. Har kranglet litt med Rune når han slenger usaklig dritt ellers har vi det bra her inne. Har aldri påstått at valtra er perfekt og har samenlignet med JD fordi det er en naturlig konkurent. Prøver å være saklig her inne, men ikke altid like enkelt når det kommer så mye usaklig andre veien. Har mange ganger valgt å holde meg unna debatten for å ikke helle mer bensin på bålet. Er nok eldre en de fleste her og har over 40 tusen timer i forskjeligge maskiner og traktorer. Har og vært så heldig og fått prøvd og testet de fleste merker, og har sett hva som er bra og mindre bra med dem.

Vegard_1s bilde
Vegard_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Når du presterer å kalle Rune for usaklig syns jeg du faller gjennom, men for all del - det går jo ikke an å nå noen til knea en gang med argumenter når de kan dra opp esset av ermet, nemlig alder!

valtra_1s bilde
valtra_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Det som er usaklig fra Rune er at han ikke godtar det som står i kjøretøyforskriften, hva angår krav til T5. Han angriper da hver gang valtra. Når jeg da svare finner han på noe nytt å kritisere som kan være like usaklig eller usant.

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Hei!
For det første så vil jeg si at jeg ikke i mine villeste fantasier ville ta sjansen på å sette en
16 åring til å kjøre en 50 km traktor. For det førrste så er de ikke moden nok til å håndtere slik redskap, da de ikke ikke har evenen til å lese trafikkbildet. Og mangler erfaring som gir sikker traffikal adferd. Rett og slett livsfarlig.
Og som entrepenør så har du vel strengt tatt ikke lov til å sette en 16 åring til selvstendig
arbeid. Og i tilegg kommer paragraf 555 om
dokumentert opplæring til anvendelse.
Og til syvende og sist regresskrav eller
avslag på utbetaling av forsikring etter uhell/
ulykke. Og eventuell tilltale til de/den person
som har satt en 16 åring uten nødvendig ferdighet
eller serifikat til jobben å kjøre traktor som
krever utvidet serifikat. Og tilslutt stakkaren
som kjørte som vil få sperrefrist på BE, gjeldene
fra den dag han fyller 18 år og i 12 mnd.
Kravet om utvidet førerkort for store traktorer
som går 50 km er det beste som har skjedd.
La disse unge testosteronrånerne kjøre rundt i
40 km traktorer med begrensing på totalvekt, med
BE førekort. ( Ja du må faktisk ha E for å kjøre
traktor på b lappen). Og ellers så vil jeg si
følgende om de på Jæren og andre steder I Norge
som kjører rundt med store gjødselvogner med
bredde over 2.55m. De har ingenting å gjøre på
norske veier, untatt ved forflyttning TOM mellom
gårder. Dispensasjon for bredde gjelder kun
UDELELIG last, og møkk er ikke det.
Og ei møkkvogn som brukes kommersielt til å
kjøre møkk langs offentlig vei, er transport!
Derfor håper jeg at politi og bilstilsyn fort-
setter sine aksjoner, gjerne over hele landet
slik at vi får en lik praksis.
Ei møkkvogn på 12 kbm, med bredde på 2.8 m,
med en 200 hk traktor, ed en kvisete 16 åring
bak rattet på en riksveg i Norge, er rett og
slett galskap.
Mvh Kåre Langseth

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Er ikke enig med deg Kåre. Jeg ville ikke heller slippe en utrenet 16 åring til entrepenørkjøring i 50km med tungt lass, der er jeg enig.
Men hva med min sønn (hvis jeg har hatt det) oppvokst på gård i grisgrendte strøk, lang og møysommelig optrening til diverse oppgaver på gården også traktorkjøring.
Når jeg trenger en 50 Km på grunn av større areal og lengre transport skal jeg ikke kunne slippe min 16 åring avgårde 2 Km på en bygdevei for å pløye et jorde? Det er litt forskjell på det og en 18 kubikk gyllevogn eller stor dumperhenger.
Skulle også ønske at jeg kunne stille traktoren ned i hastighet til 40 eller 30 når jeg slipper 16 åringen til, burde ikke være nødvendig med en ekstra traktor for dette.
Så kunne heller regelverket vært slik at en 16 åring ikke har lov til å kjøre fortere enn 40 uavhengig av hvor fort traktoren faktisk kan gå. Slik er det på biler, snøscootere, motorsykler og så videre. Vektbegrensning er greit det, alle skjønner jo at en 16 åring ikke burde kjøre de tyngste ekvipasjene uansett hastighet, selv om dette i stor grad regulerer seg selv fordi: hvilken entrepenør tør å slippe en 16 åring til uten ihvertfall å være sikker på kunnskapen deres?
Jeg er ikke entrepenør, men en ting er sikkert for min del:
Jeg bruker heller en 16 åring som jeg kjenner til og som er oppvokst på gård og har erfaring fra arbeid med traktor enn jeg bruker en 20 åring med CE sertifikat som aldri har vært i en traktor før.
Valtra debatten legger jeg død fra min side nå, hører fra valtra at det finnes Valtraer som er godkjent for 50 uten fjæring, men jeg har til gode å se det enda. Alle jeg har sett er ikke godkjent for 50 da det ikke står noe om det i vognkort selv om eier tror at det er en 50 og selger har solgt dem som 50. Men mulig de finns?
En ting er ihvertfall sikkert, står det ikke at det er en 50Km T5 i vognkort er det bare en 40Km enten det står JD eller Valtra på panseret!

shansen_1s bilde
shansen_1
Logget av
Innmeldt: 29.09.2009
Re: 50 km/t

Ja, det er gode kjøreegenskaper på nyere traktorer. Men det er alikevel uforsvarlig med 50 km. Traktorene blir stadig større og større, og det stiller stadig større og større krav til sjåførene. Vekta på doningene som nå er blitt vanlig på veiene er faktisk å sammenligne med lastebiler. Jeg vil påstå at en stor del av sjåførene på disse neppe er fullt kompetent til å vere på veien med en slik doning i 50 km. Dess større fart dess større sjanse for ulykker. Ungdommer med svært liten livserfaring og kjøreerfaring, eller eldre personer som kommer fra mindre traktorer med 20-30 km og personbil skal plutselig håndtere maskiner med f.eks henger med totalvekt på 15-20 tonn. Bredde på lastebilnivå osv.
Jeg tror ikke alle har full kontroll eller er klar over hva som kan gå galt.

I alle tilfeller bør det vere skikkelig opplæring for å kjøre traktorer med denne størrelse og toppfart. Slike bør ikke kunne kjørest av hvem som helst med personbilsertifikat etc.
Hvorfor er det f.eks ikke lov å kjøre lastebil med klasse B? Det er enklere og tryggere å kjøre lastebil enn å kjøre traktor på 2.50 m bredde og f.eks dumperhenger på 15 tonn i 50 km.

Jeg er garantert på at vi kommer til å se stygge ulykker med traktor ettersom størrelse og toppfart stadig er økende på traktorer.

Vegard_1s bilde
Vegard_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Jaja - jeg har i alle fall en annen oppfatning av hvem som vingler mellom argumenter enn deg valtra :)

Og Kåre\; jeg skjønner hvor du vil i innlegget ditt, og vi fleste er enige om at vi ikke skal ha 16-åringer ute i trafikken i 50 km/t med ei totalvekt på 30 tonn og mer (som det gjerne blir med en voksen møkkaskyss). Resten har jeg kanskje litt mer problemer med å kjøpe - det blir en dyr måte å drive landbruk på hvis vi ikke skal kunne ha last i noe redskap over 2,55 meter. Det finnes sikkert løsninger, men de er neppe billigere enn dagens...

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

Hei.Dette blir litt på sidelinja,jeg ble bare så provosert.
Kjører valtra og fendt.
Jeg lever av snøbrøyting i vinterhalvåret og graving om sommeren 8 og 14 tonnere.
Jeg er imponert over enkeltes utalelser angående gynging og humping ved og kjøre i 50 km/t kontra 40 km/t,jeg har dette som levebrød så må man jo gjøre noen grep angående last/vektfordeling.
Da jeg sitter dag etter dag og kjører vil jeg jo ha det best mulig angående gode kjøreegenskaper.
Min menig er i allefall at en traktor for 50 km må ha fjærende foraksling og i mitt tillfelle fendt 718,den er det helt umulig for en entrepenør og ikke vurdere ved et eventuelt kjøp.
Da tenker jeg totalpakke/ standardutstyr!
Så får vi huske på at det er ikke farten som er så farlig,men vi må jo stoppe av og til kanskje når vi minst aner det.Da er jeg redd dem som mangler erfaring om last som skyver på kan bli varm i trøya.Lurer på myndighetene som typegodkjenner ditt og datt også er ferdig med det??Ex.tillhenger med totalvekt 19 tonn den blir jo aldri innkalt til kontroll.Er det mange som egentlig som går over bremser og smører opp??Det er jo en del arbeid og ta av hjul/trommler og gjøre reint,men utrolig god følelse etterpå og vite at du har iallefall gjort ditt.Nei det er helt på sin plass og få et ordenlig regelverk,da vil de seriøse sitte igjen som de store vinnerne.

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

nortom: Du er sier imot deg selv nå:) Nå begrunner du med at de uten kompetanse ikke bør kjøre 50km. Tidligere bannlyste du alle 50km traktorer som farlige.
Som nevnt før, og jeg nevner det gjerne igjen. Har en nok erfaring, så ser jeg ingen problemer i å kjøre en ekvipasje i 50km.
At 16 åringer ikke skal dure ut med 50tonn i 50 tror jeg alle er enige i, selv om jeg fortsatt ikke er enig i at ingen 16 åringer bør kjøre 50.
Her er jeg delvis enig med Rune og Vegard.
Jeg har selv hatt sjåfører på min traktor (som er en 40km som går 48 - ja) og vil påstå at de kjører bedre og tryggere en mange mye eldre personer. Dette går på erfaring. Intet annet. Og har den ungutten eller jenta litt vett, så kjører de etter hodet. Men ser jo at dette ikke alltid skjer.

Men en 16åring med 200 hk og 12m3 møkkavogn med 2.8m bredde finner du ikke på veien, for det er ikke lovlig. Det er jo akurat derfor denne regelen med 40km / 25 tonn har kommet!

Og herr Kåre Langseth\; Som ledd i landbruksdrift kan ingen nekte deg å kjøre gjødsel i vogna, selvom du er bredere enn 2.55 (over kortere avstander vel og merke). Dersom dette er ulovlig så lurer jeg på hvorfor de aldri klarer å stanse de store gjødselentrepenørene som kjører slik? De prøver så godt de kan å ta de, men klarer det aldri. Sålenge traktor er innenfor 2.55 så er det i orden.
Og, Kåre, når vi laster hos en, og kjører møkk 5 km til jordet, som ledd i utkjøring, mener du at det heller ikke skal være lov da? Skal han måtte ha et \&quot\;depot\&quot\; på jordet, og flytte gjødsla i lastebil bort der?

Problemet med lastebil er at de har problemer med å komme frem flere av plassene. Over lengre avstander så er det nok lønnsomt å leie lastebil, det går en eller to her omkring, men de sliter med å konkurrere ut traktor.

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

P.Aa: Du nevner ikke Valtra i samme setning som kjørekomfort, hvorfor ikke? De karan her påstår at Valtra har bedre komfort enn Fendt, og at Fendt ikke er nødvendig for å ha en bra arbeidsplass (ja jeg provoserer)? Din mening som har begge deler?
Jeg mener at Fendt heller ikke når helt til topps sammenlignet med enkelte andre, men det er så sin sak. Den har trinnløs kasse og får deg til å være avslappet i kjøringa da du har alt bra plassert, og det er det viktigste.

Anonyms bilde
Anonym
Gjest
Re: 50 km/t

Hei T.G
Jeg har en 6650 H.tec 2000 mod.som er en god brøytetraktor på trange plasser og som har fungert like problemfritt som mine fendter.
Har også prøvd T190/191Advance men uten fjærende aksling (selgeren har ikke skjønt det enda,blir jo lei av og hinte)men til mitt bruk så jeg veldig fornøyd med mine fendter særlig for tilhengerkjøring,men hytta til 30 serie jd er veldig fiinn.Kritiske vurderinger:Nye valtra har jo fått noen supre justerbare speil som rister noe forferdelig,festene burde fores med viagra så de blir stivere,bare plast.
Skal man bruke hydaulikk terminalen eller andre innsillinger angående mengde på advance så bude et fingerbøll bli standardutstyr.Disse knappene behøver kraft.Nei valtra er litt på villspor syntes det er mye som er klabba på bare for og henge med,men det er no da mine meninger.Ellers så er prisen på VALTRA alt for høy kunstig.

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til TG.
Poenget var at vogner på 2.8 m bredde ikke har noe på veien å gjøre i transport. ( lengre enn 5 km). Og det er ikke bare bredden på traktoren,men
altså kjøretøykombinasjonen som er poenget.
Ja et depo kan i mange tilfeller være en god løsning. Men det beste ville vel være vogner med
maks 2.55m bredde. Her på mine trakter er det en
gjødselentrepenør som kjører ei 12 kbm samson
gjødselvogn med slangesprederbom, med bredde på
2.8 m. Jeg understreker at her på nordvestlandet
er veien sjelden bredere enn 5- 5.5 m med mye svinger og stigninger. Og her kjører denne ekvipasjen, med milelang kø bak seg. Hvem tør å kjøre forbi dette, som ikke har rengjorte lys, gjynger og spretter, og går i maks 20 km når det
er en liten motbakke. Og hva slags økonomi er det for entrepenøren å vegkkjøre distanser på opptil 2-3 mil med disse lassene for 650 kr pr time. Jeg tenker da både på drivstofforbruk og dekkslitasje! Snakk om å \&quot\;kjøpe\&quot\; seg arbeid.
Og politiet har jo alllerede greid å satt en
stopper for flere av disse, heldigvis.
Reglene ligger der. Men det er jo et faktum at
de fleste aktører i primærnæringen, både bønder
og såkalte entrepenører, synes at lover og for-
ordninger er noe dritt, desverre. Denne holdninga
ødlegger for yrkets anseelse. Og det er jo bare
å studere ulykkesstatestikken i jorbruk og entre-
penør/byggebransje. Holdninger til, og forståelse
av HMS er på et lavmål. Og den neste generasjon kan umulig bli bedre hvis vi fedre skal lære opp
være etterkommere til å drite i alt som heter
regelverk.

Og til dere andre som absolutt er avhengige av
\&quot\;barnearbeidere\&quot\; (les 16 åringer med traktorlapp),
kjøp og bruk 40 km traktorer og slutt og sutre.
En 20 åring med CE lapp har tross alt vært igjennom ei skikkelig opplæring både når det
gjelder traffikal adferd, lastsikring mm. og er
garantert bedre skikket til å håndtere en 50 km
traktor, med tilhengerredskap ute i trafikken.
En annen ting som forundrer meg er at ikke traktor
med lasteapparat ikke er underlagt sertifisering
med krav om årskontroll på lik linje med masse-
forflytningsmaskiner ! Og hvorfor er ikke f.eks
50 km traktorer innkalt til årlig kjøretøykontroll
for sjekk av bremser, lys og avgasser ?. Når
det til alt overmål ikke er krav til 2krets
bremsesystem, og det er tillatt med hitckrok
på disse store hengerne, hva skjer med sikkerheten
når dette eldes og slites. Og disse kjøretøyene
skal vi møte itrafikken ute på veiene. I mange
tilfeller er dette potensielle drapsvåpen. Og så
skal det til alt overmål ikke stilles krav til
sjåførene ? Merkelige holdninger.

Mvh Kåre L.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til Kåre:
Det er synd at du ikke har statistikken med deg. Det skjer nesten ikke ulykker med traktor, enten den er en 40 eller 50 kilometer. Tenker ikke på ulykker generelt, men på ulykker knyttet til traktorkjøring og spesielt med tanke på 50Km. Husk at det meste av alvorlige ulykker med traktor er 80 åringen som velter ned fra låvebrua uten hytte på traktoren. Han sluttet som bonde for kanskje 25 år siden men ulykken er fremdeles registrert som en bondeulykke. Traktoren har han fremdeles og bruker den til å brøyte snø og sette poteter med. Og den har ihvertfall ikke noe å gjøre med 50Km.
Denne 5 kilometersgrensen du snakker om, hvor står den i lovverket? Den finnes ikke i det hele tatt! Kom gjerne med paragrafen.
Jeg er ikke akkurat tilhenger av barnearbeid, men jeg vil at mine unger skal involveres i gårdsarbeidet som også innebærer traktorkjøring. Dette er en diskusjon som går på entrepenører med kjøring av ekvipasjer på 200++ Hk og 30 tonn++ vekt. Hva med min 135Hk 50 kilometer som går med en plog på et jorde et par kilometer fra gården i grisgrente strøk? Hvorfor skal ikke mine unger på 16 kunne kjøre denne, eventuelt med 40Km/t grense når de kjører hjem til middag? Det blir noe annet enn en 300Hk med stor gjødselvogn langs en sterkt trafikkert vei.
Du må også huske på at mye av veiene våre er faktisk gårdsveier som bøndene lagde, etterhvert kom staten inn og lagde dem om til fylkes og riksveier, deretter skal de nekte bøndene å bruke de samme veiene. Er dette rett?
Jeg vil slettes ikke ha en 20 åring med CE lapp som aldri har kjørt traktor før i arbeid. Greit nok kan han sikkert kjøre langs vei med tung last, men han aner ikke hvordan man jobber med en traktor.
Lastsikring av en gjødselvogn? Hvordan foregår det? Eller en plog? Hold deg nå bare til lastebilen din og ikke tråkk ned på andre næringer.
Den dagen det begynner å skje mye ulykker med traktor skal jeg være med på en diskusjon, men dette er ikke tilfellet, og ihvertfall ikke er disse ulykkene linket til bremser, 50Km eller unge sjåfører eller kroksystemer. Det holder heller ikke å ha traktor inne til kontroll, du må ha alt redskap inn til kontroll, inkludert slikt som potetsettere, harver, såmaskiner, pallegafler, slådder, sprøyter, gjødselvogner, forhøstere og så videre. Ønsker vi et slikt kontrollsystem og hvem skal betale for dette? Skjer det mye ulykker, greit, men det gjør det ikke nå!

NOR_1s bilde
NOR_1
Logget av
Innmeldt: 04.07.2009
Re: 50 km/t

Hallo!
Lurer på en ting, jeg kjøret opp til traktor sertifikat høsten 2005. Jeg startet i midlertidig opplæringen i 2004 for å komme unna nytt obligatorisk lastekurs, å nye regler som ville komme til å omhandle traktor. Bor 2 mil sør for Harstad og har vært på trafikkstasjonen der, men damene i skranken blir ikke helt kloke på hva som gjelder å kan ikke gi meg noe konkret svar. Har ringt til vegvesenet sentralt for å høre hva de hadde å si, de mente at siden jeg begynte opplæringen på den gamle reformen som de som kan kjører 50 km/t traktorer kjørte under, ville jeg kunne kjøre traktorer som har tillatt konstruktiv hastighet over 40 km/t, altså 50 km/t traktorer osv. Han sa også at han syntes at det var litt ”fiffig” og mente ganske bestemt at det var slik siden at jeg var i en slags ”overgangs ordning” måtte det bli slik…

Har noen tekt over det samme eller hatt opplevelser med noe slikt?

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til Rune.
Jeg fortsetter å holde meg til traktoren jeg, da jeg ikke har noen lastebil, bare CEDE lappen, og
maskinførerbevis. Så jeg føler meg absolutt kompetent til å uttale meg. Og, ja jeg er i besittelse av en 50km traktor, og vet hva det dreier seg om.
Og jeg uttalte meg om ulykkesstatestikken generelt
i jordbruket, og manglende holdninger til HMS.
Og jeg er redd for at vi bønder drar med oss de
samme holdningene til sikker adferd ut i trafikken
. Det var poenget.
Når det gjelder ulykkesstatestikk med traktor så
er det nok dessverre store mørketall ute og går.
Har et grelt eksempel fra nabobygda her i fjor.Odelssønnen var ute og rånet med pappas traktor. Og det gikk fryktelig galt. Traktoren
var bruktimportet JD 6610, som var \&quot\;manipulert\&quot\;
slik at den gikk 50 og vel så det. Men den var registrert som 40 km (på gammel typegodkjenning
fra FK). Gutten mistet kontrollen over traktoren,
i full fart over ei hump i vegen, og det bar i grøfta, hvor traktoren veltet på taket og stoppet
etter en seilas på over 100 meter. Gutten hadde
tatt traktorlappen 3 dager tidligere, og skulle
vise nabogutten hva han kunne. Denne gutten ble varig invalid etter ulykken. Traktoren ble underlagt grundig undersøkelse fra bilstilsyn og
tuklingen ble avslørt. Faren fikk ikke utbetalt
skadeforsikring, fikk regresskrav pga person skade. Gutten ble bøtelagt og mistet førerkortet.

Og hvorfor skal ikke traktorer inn til kontroll
for å sjekk om de er i forskifttsmessig stand for
VEGKJØRING ? Ser ikke problemer med det, snarere
tvert i mot. Hvis det skjer en ulykke og det kommer frem at doningen ikke var iorden, så koster
de så det svir, og det kan i verste fall få fatale
konsekvenser. Og det behøver ikke å være biltilsyn
men traktorverksted som gjør dette. Og det behøver
da ikke å bli så dyrt. Det er ikke dyrt å
kontrollere en bil heller, det som koster er
reparasjonene pga feil og mangler som blir
avdekket. Nei, det må en holdningsendring til,
både når det gjelder sikkerhet og respekt for
lovverket. Alt dette er til for at vi skal komme
heim i live til våre nærmeste etter endt arbeids-
dag, og vite at vi ikke har voldt andre skade.

Mvh Kåre L.

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Kåre S. Langseth:
Jeg synes du sa du hadde en 7530, har du fått oppgradert den til 50 km/h nå da? og en ting til. Hva heter nabobygda?

Jeg synes det er et poeng i det Rune sier. Men TG har nevnt et godt forslag tidligere. Der man får kjører 50m km/h 2 år senere men med vekt begrensing istede for 40 km/h med ubegrenset vekt som er mye faligere. Og heller få ubegrenset vekt og fart ved CE eller ved fylt 21år. Så må alle dere som nevner CE huske en ting, man kan ta det sevikatet når man er 18år, eller gå transportskole og få det før du er 18år (alt etter når du er født på året)

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til KV.
Jeg har fått bekreftet at oppgradering fra FK skjer i løpet av Februar. Programvarebytte, samtombygging til en bremsepedal. Styrebrems er
ikke tillatt på T5 ( sveise de sammen ?!). Og da er det vel å vise den for biltilsynet sammen med
nødvendig dokumetasjon. Min forrige traktor, JD
6920 var registrert som 50 km. Og for å ikke stigmatisere folk så får du finne ut hvor den omtalte ulykka skjedde sjøl. (Den fikk lokal
mediadekning).
Og hvordan skulle håndheving av reglene om T5
skje, hvis det var en differensiering i førerkort
krav pga registrert totalvekt, eller mente du sågar faktisk totalvekt?
Nå når vi har fått tilbake gamle T5, så får vi bare ta med på kjøpet de skjerpede krav til førerkort. Og det burde absolutt være en ide å
kjøre kurs for traktorførere her i Norge, likens som de gjør i Danmark ( jfr artikkel i BG).
Spesielt for de som kjører T5, etter gamle
førerkortregler. Og da spesielt med fokus på
lover og regler som omhandler sikkerhet og lover og regler vedr. denne kjøretøygruppe.

Mvh Kåre L.

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Ok, skal vel gjøre det samme på min 6030 - seire. Fikk ikke endret bestillingen, noe som var litt surt. Men pyt, pyt. Jeg spurte ikke for å provosere men bare for å høre så det er klart : ) Siden jeg skal borti det samme.

Jeg har en mistanke om at ulykken skjedde i Nesset? så kan du si ja eller nei om du ønsker det.

Kursing hadde ikke vert dumt det. Men synes ingen burde stiller høyere enn noen annen. Jeg kunne tenkt meg et kurs, man blir aldri utlært og om jeg er med til å øke trafikk sikkerheten tar jeg det gjerne om det ikke koster en formue.

Men Langseth: du klager på brede på vogner. Du driver med rundballe pressing synes jeg ud har sakt. Hva er bredden på din presse?

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til dere som ønsker å lese litt om ulykker i landbruket, og da også traktorulykker, bør bruke\'denne linken:

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2004-4/page10.html

Mvh Kåre L.

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til kv

Bredda på pressa mi er 2.52m (JD 578 Maxicut)
Det andre spørsmålet kommenterer jeg ikke da jeg
ikke kjenner din identitet. Og det er fullstendig
irrelevant i denne debatten.
Jeg har som grunnprinsipp at jeg alltid opptrer under fult navn i debatter. Det har sine ulemper!

kvegards bilde
kvegard
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Den er akseptabel, har ingen problem med å forstå.
Litt dumt av meg å faktisk nevne dette \&quot\;høy\&quot\; også..

K.L._1s bilde
K.L._1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

sakset fra IF skadeforsikring:

Hvor skjer ulykkene?
De 219 dødsulykken i perioden 1985 - 2003 fordeler seg slik:

Traktorulykker: 118 stk eller 54 %
Ulykker driftsbygning: 64 stk eller 29 %
Andre ulykker: 37 stk eller 17 %
Traktorulykkenes andel var størst første del av perioden.

Fordelingen av dødsulykkene med traktor er slik:

Velting: 59 stk eller 50 %
Påkjørsel: 29 stk eller 25 %
Andre traktorulykker: 29 stk eller 25 %
De fleste ulykkene med traktor skjer langs vei. Har traktorene dine førervern og setebelte? Er bremsene i orden?

Min kommentar: Dette omhandler 118 mennesker som
fortsatt kunne ha vært blandt oss !
Undres hva slags kommentarer TG og Runar har til
dette ? Men et menneskeliv er vel ikke så mye verdt kansje. Hva om det rammer en av dine egne ?
Og du er skyld i det pga mangelende holdninger til
sikker adferd ?

Mvh Kåre L.

Idefox_1s bilde
Idefox_1
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Meg og Rune? Hva da? Jeg har aldri benektet for ulykker, men som blir skrevet litt lenger nede på sidene her, de aller fleste ulykker skjer med eldre traktorer, og da får de ofte alvorlig utfall! Men unntak finnes, også her. Men jeg kan ikke peke på ett eneste tilfelle her der det har gått skikkelig galt med en ungdom kontra voksne. De jeg kommer på har hatt bil involvert, og ikke nødvendigvis traktorførers feil. Kan også legge til at jeg ikke kjenner til en eneste ulykke i området på bakgrunn av 50 km. Men som sagt tidligere, jeg støtter fullt ut at en skal ha kompetanse på området, men å måtte ta vogntoglappen for å kjøre 50 kontra 40 synes jeg er for drygt, selv om en får verdifull opplæring. Da burde som nevnt i tidligere tråder, heller grunnen for å ha vogntoglappen være vekta! Jeg mener det er farligere å kjøre i 40 med 35 tonn enn i 50 med 15 tonn med en ny traktor.

Og jeg kan gjerne underskrive med fullt navn om det var et problem, men med litt kjapp research så finner de som ønsker det ut hvem, hva, hvor om meg, og de fleste andre her inne som oppgir epost. Hadde det vært en innloggingsfunksjon kunne jeg gjerne stått oppført med fullt navn.

Du nevner også kontroll av kjøretøy (EU kontroll). Jeg tar gjerne en årlig eller kontroll hvert andre år med traktoren om det ikke betyr at jeg må kjøre en time til vegstasjonen, og det ikke koster mere enn \&quot\;normalt\&quot\;. Dette sier jeg fordi jeg er av den oppfatning at kjøretøyet skal være i orden. Men jeg mener kanskje den regelen kun burde vært praktisert på T5, ikke lavere (??) da det vil være unaturlig for en bonde som kjører sin traktor 100 timer i året på eget gårdsbruk å måtte vise en traktor for å kjøre ut møkka.

Styrebrems er ikke tillatt, men med en plate som dekker over begge pedalene, slik at den fysisk må fjernes/løftes for å kunne bremse med kun en pedal, skal være godt nok. Var hvertfall det på 40km, og ser ikke at noen gjør det annerledes på 50km. (jeg mener JDs 50km ikke har dette? Stemmer det KV? Tror aldri jeg har sett det i de jeg kjører)
Sindre: Du kan kjøre 50km/t på traktorlappen. Det skal stå en kode på denne (14x???) og den skal du kunne finne ut om er korrekt med 40 eller 50km på nett eller ta en telefon til noen kyndige.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Til Kåre:
Jeg er ikke uenig i det faktum at det skjer alt for mange dødsulykker i landbruket, men for å finne svaret må du gå inn bak disse tallene.
Jeg kan nevne en lokal HMS mann her som hele tiden drar fram skogbruket som et eksempel til forfølgelse for landbruket. Skogbruket har hatt en kraftig nedgang i ulykkene. Det han ikke vil se på er grunnen til det. De har ikke vært flinkere i skogbruket, de har bare kuttet helt ut motorsaga og vinsjen, nå bruker de kun hogstmaskiner og lassbærere og det er grunnen til ulykkesreduksjonen.
Det må analyseres videre på disse 118 ulykkene. Du framstiller det som om det kun er 50Km og 16 åringer bak rattet og eventuelt manglende CE som er grunnen til ulykkene. Dette er ikke sant.
For det første, hvor mange av disse ulykkene er i aktiv landbruksdrift, det vil si at en holder 80 åringen som skal brøyte snø utenom.
Så kan en ta alle ulykker med kraftuttak. Har dette noe med 50Km og 16 åringer å gjøre? Folk som roter seg inn i rundballepressa eller snøfresen mens den går? Er løsningen på dette CE og laststroppekurs?
Det har vært interressant å sett hvor mange av disse 118 ulykkene som er et resultat av 16 åringer, 50Km og tung last.
Den ulykken du nevner er jo tragisk, men det var jo ikke med en lovlig 50Km traktor.
Det må selvfølgelig jobbes for å få ned disse tallene, men for å gjøre det må en se på ulykkene og grunnen til dem for så å gjøre noe med dette på grunnlag av hvorfor ulykken skjedde. Det går ikke å gjemme seg bak tallene og tro at 80 åringen ikke skal velte utenfor låvebruen bare vi forbyr 16 åringer å kjøre traktor.

Runes bilde
Rune
Logget av
Innmeldt: 23.09.2008
Re: 50 km/t

Kjører også min rolle i forumet helt åpent.
Bruker samme navn hele tiden, med en E-postadresse som inneholder fullt navn.
Har også skrevet om meg selv på en annen tråd her på forumet så jeg er ikke akkurat anonym.

Sider