Du er her

Fenalåret skal erobre Europa

EU har godkjent «Fenalår fra Norge» som Beskyttet geografisk betegnelse på lik linje med Parma-skinka. Nå venter Europa på delikatessen.
Av Bo Hansen
Publisert 30.09.2017 11:38

Godkjenninga betyr at norske fenalår nå kan selges i Europa med den spesielle merkinga som signaliserer høg kvalitet, skriver Animalia på sine nettsider og føyer til: - Europa har tradisjonelt hatt større bevissthet rundt slike merkeordninger enn norske forbrukere. Denne type merking er særs viktig på det franske markedet.

I 2012 ble «Fenalår fra Norge» godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse her i Norge. Nå som EU også har gitt sin godkjenning, ligger alt til rette for at produsentorganisasjonen Fenalår fra Norge SA skal kunne lykkes med sin satsing på «lammeskinke» ute i Europa, skriver Animalia, som sjøl har bidratt til å etablere produsentorganisasjonen og å utarbeide en forretningsplan.

Fenalår fra Norge SA består i dag av Bjorli Fjellmat AS, Finsbråten AS, Grilstad AS, Nortura SA og Fatland AS.


Merket som åpner dører for fenalåret i EU.

 

 

Nøkkelord
Faktaboks

Fenalår fra Norge

Fenalår fra Norge er saltet, tørket og modnet og eventuelt røkt lår av lam og sau av norsk opprinnelse. Fenalår fra Norge kan være smaksatt med krydder, urter, bær, honning, etc. Fenalår fra Norge kommer i to varianter, Tradisjonelt og Modnet. Forskjellen ligger i saltinnhold og modningstid
For å bruke betegnelsen Fenalår fra Norge stilles det krav til norsk råvare, bearbeiding, foredling og sluttkontroll.
Fenalår er et unikt produkt fra Norge, både med hensyn til navnet og produksjonsmetoden. Betegnelsen fenalår har vært brukt i hele Norge, sannsynligvis så langt tilbake som til vikingetida. Betegnelsen fenalår har ikke vært brukt eller brukes i andre land.

(Kilde: Matmerk)