Du er her

Fastrac Norge rundt

Vi sparer fraktkostnader og får verdifull markedsføring ved å kjøre traktorene etter vegen når vi skal på messer. Før året er omme passerer vi 1250 mil, sier Svenn Håkon Haug.
Av Magnus Østby
Publisert 07.09.2007 08:35
På landbruksutstillinga i Sandnessjøen traff vi Svenn Håkon Haug og Hans Anton Mørk fra JCB importøren Nils A. Mørk Maskin AS. De to hadde kjørt hver sin JCB Fastrac, en 3170 og en 2170, med henger fra Knapstad i Østfold til Sandnessjøen i Nordland, en tur på 205 mil tur-retur.

De to kjører land og strand rundt for å vise fram de gule traktorene. Når årets turneer er unnagjort, kan de loggføre 1250 mil på hver sin traktor. I skrivende stund har de tre turer og 250 mil igjen.

Du kan se bilder fra noen av turene til Hans Anton og Svenn Håkon i vårt fotogalleri.

Tromsø

- I juni kjørt vi til Tromsø der Maskinentreprenørenes forening (MEF) arrangerte anleggsmesse. Dit var det 170 mil hver vei. Vi brukte 3 ½ dag oppover. Da var vi innom en del kunder på veien. Hjemturen gjorde vi unna på 2 ½ dag. Vi kjørte to traktorer med maskintraller. Oppå disse hadde vi ytterligere tre hengere og en traktor, forteller Hans Anton.

Turen til Tromsø tok ei uke og de fylte diesel for 32 000 kroner. Skulle de kjørt utstyret på lastebil ville det kostet mer enn dobbelt så mye.

Holder (nesten) følge med trafikken

- Traktorene går i 60 km/t. Det er mange 60-soner langs E6 og mange bakker. Derfor holder vi følge med trafikken på lange strekninger. Vi holder jevn fart og taper ikke spesielt mye tid sammenlignet med personbil og spesielt vogntog, sier Svenn Håkon.

Det er ikke mange som kjører forbi. Det hender det er noen vogntog som tuter, men Svenn Håkon og Hans Anton mener det er mer prinsipp fra enkelte vogntogsjåfører, enn at de faktisk er til hinder på veien.

Trekkplaster

JCB Fastrac skiller seg godt ut med sin knall gule farge, midtmonterte hytte og fire nesten like store hjul (avhengig av modell). Hans Anton og Svenn Håkon forteller at de får mye oppmerksomhet, både når de kjører langs vegen og stopper for en rast.

- Sjølve turen er vel så viktig som messene. Når vi stopper for å fylle diesel eller ta en matbit kommer det alltid folk som er nysgjerrige og vil snakke, forteller de.

- Kundene våre er i all hovedsak kommuner og entreprenører. Det er få som går i ren landbruksvirksomhet. Vi stiller derfor ut både på landbruks- og entreprenørmesser.

BGs dieseltest


Bedre Gardsdrift har testet dieselforbruk og transportkapasitet på lastebil versus vogntog versus JCB Fastrac versus vanlig landbrukstraktor. 

Så langt i år har de besøkt Stavanger, Brummundal, Tromsø og Sandnessjøen. I tillegg var de på tur i hele mars måned for å demonstrere brøyteutstyr. Hjem fra Brummundal tok de med seg førstepremien i Norgescupen i traktorpulling for standardtraktorer mellom sju og 10 tonn.

Og ikke minst, så var de med på vår etter hvert så berømte dieselforbrukstest som ble gjennomført på Voss. Den artikkelen kommer nå på trykk i flere europeiske landbruksblad.

Hvis du vil ta de gule høghastighetstraktorene fra JCB nærmere i øyesyn, så finner du dem først på Skiensmarken, deretter på Dyrskurn og til slutt på Agrovisjon i Stavanger.

Du kan se bilder fra noen av turene til Hans Anton og Svenn Håkon i vårt fotogalleri.