Du er her

Elektrisk gardsbil til småjobbene

Vi har vært på Park og Anleggsmessa på Lillestrøm, og innimellom belegningsstein, benker og parktraktorer, fant vi el-bilen Melex som kanskje kan fungere som en enkel gardsbil for den som ønsker å spare dieselkostnader og redusere utslippene.
Av Sesselja Bigseth
Publisert 10.11.2016 15:47

Melex 3-serien har en lastekapasitet på opptil 1000 kilo, og lasteplanet kan leveres med tippfunksjon med el-hydraulikk. Lasteplanet er 1,4 meter bredt og 2,05 meter langt.

Ulf Håkansson fra Nomaco skryter av at bilene kan tilpasses kundenes behov, og nevner blant annet muligheter for å få satt inn skap eller verktøyshyller på siden.

­- ­Du kan selv velge om du vil ha faste vegger, plater eller gitter på lasteplanet, og om du vil ha nedfellbare sider eller om du vil presenning over. Du kan også få bredere eller lengre lasteplan om du ønsker det, sier han.

Bly-syre eller litiumsbatteri

Maksimum kjørestrekning på en ladding er oppgitt å være 100 km, men Håkonsson foreslår 7-8 mil som mer realistisk. Kjører du med lass, må du regne med at dette synker til rundt 5 mil.  Melex kan ifølge Håkansson registreres som motorredskap, ATV eller være registreringsfri og hastigheten er inntil 30 km/h.

Bilene levers med åtte 6-volts bly-syre batteri, totalt 48 volt. Disse holder maksimalt 600 ladesykluser, så du må påregne å bytte batterier i løpet av et par-tre års tid til en kostnad av rundt 25 000 kroner.

Alternativet er å gå for litiumbatteri.  Velger du litiumbatteri, øker kostnaden med cirka 75 000 kroner, men til gjengjeld går denne type batteri i rundt 4000 ladesykluser, altså nesten sju ganger så lenge som bly-syrebatteriene.

Mindre biler

Bilen må lades natta over, og du oppnår best resultat om du gjør det innomhus i plussgrader i vinterhalvåret.

Du får også mindre versjoner av bilen, med en lastekapasitet på 250 eller 500 kilo og med seks 6-volt batterier. Melex leveres av Bentzen AS i Moss.