Vil effektivisere sikkerhetskontrollen

Administrerende direktør Vidar Berg sier til Aftenposten at G4S samarbeider tett med Oslo Lufthavn for å øke effektiviteten i sikkerhetskontrollen. Selskapet er kjent for å bemanne slik at passasjerenes ventetid blir langt kortere enn på andre sammenlignbare flyplasser, men dette koster penger.

Publisert

– Vi har ikke tjent penger på Oslo Lufthavn det siste året, sier Vidar Berg til Aftenposten.

– Driften blir ikke effektiv. Man må kompensere med manuelle tjenester, og det koster oss penger, legger han til.

G4S Aviation Security har, som Aktuell Sikkerhet tidligere har skrevet, fått fornyet kontrakt for levering av sikkerhetstjenester frem til 2017 på Oslo Lufthavn.

Aftenposten skriver at hver enkelt sikkerhetskontroll av passasjerer på norsk lufthavner koster 55 kroner. Dette er fastsatt gjennom en sikkerhetsavgift som ble innført i 2004. Størrelsen på avgiften fastsettes normalt en gang i året, og faktureres flyselskapene ut fra antallet passasjerer de har. Per i dag er denne avgiften på 55 kroner per passasjer.

Administrerende direktør Dorothy Billett i Securitas Transport Aviation Security (Stas), understreker overfor Aftenposten at det generelt er små marginer og krav til å jobbe smart for å tjene penger. Stas har ansvaret for sikkerhetskontrollen ved de øvrige av landets flyplasser. Resultatet deres før skatt i fjor, ble ifølge Aftenposten 27 millioner kroner.

– Konkurransen er tøff. Dette er noe vi også opplever i andre deler av sikkerhetsbransjen. Det stilles høye krav til kvalitet fra oppdragsgiverne og samtidig er det stor konkurranse på pris, sier hun.

– Dette er en standardisert tjeneste basert på tarifflønn. Da vet man hva prisen er, og det er blitt tøff konkurranse på pris. Effektivisering er det som må til for å få det til å gå rundt, sier Vidar Berg til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS