Plettfri flytog-revisjon

Sikkerhetsleveransen fra Securitas til Flytoget de to siste årene har i vår vært gjenstand for omfattende revisjon. Uten å finne et eneste avvik ble det konkludert med at selskapet leverer som avtalt.

Publisert

Foto: Flytoget AS

– Men det er ikke dermed sagt at ikke enkelte ting kan gjøres annerledes. Når partene setter seg ned for å gjennomføre en slik omfattende revisjon, er det naturlig at nye løsninger og et eventuelt forbedringspotensial kommer frem i dagen. Det er en positiv sideeffekt av revisjoner, sier servicesjef Vibeke Holm Ruud i Flytoget AS.

Det var i juni i 2012 at Securitas vant anbudskonkurransen om å levere vektertjenester til Flytoget. Inntil da hadde Nokas hatt oppdraget. Securitas leverer i dag også verditransporttjenester til Flytoget. Dette skjer med Loomis som underleverandør. Denne underleveransen var ikke gjenstand for vårens revisjon.

– Vi har et kontinuerlig revisjonsprogram som omfatter både interne forhold og forhold knyttet til leverandørene våre, sier Holm Ruud.

Hun understreker at sikkerhetsleveransen sto for tur til å bli revidert i år, uavhengig av at den første perioden av Securitas-avtalen nå er over. Selskapet har imidlertid opsjon på ett pluss ett år til etter den første toårsperioden. Derfor vil det også i tiden fremover være Securitasvektere som årlig møter Flytogets cirka seks millioner reisende langs strekningen mellom Drammen og Oslo Lufthavn.

– Vi er opptatt av kvalitet i alle ledd, og vektertjenesten er intet unntak. Vekterne er svært viktige for at vi skal kunne opprettholde målet om til enhver tid å gi kundene den hjelp de har behov for, sier hun.

Holm Ruud understreker at vektertjenesten de kjøper i hovedsak handler om serviceoppdrag. Spesielt takknemlig er Flytoget for avvikshåndteringen vekterne bidrar med når flytoget for eksempel må erstattes med buss som følge av stengt skinnegang.

– Flytoget stiller høye krav til kvalitet og jobber hele tiden for størst mulig kundetilfredshet. Vi har mottatt en rekke priser, men hviler ikke på laurbærene av den grunn. Derfor gleder det oss at revisjonen, som ble gjennomført av TransQ, ikke viser et eneste avvik. Det er betryggende, sier Holm Ruud.

Da Securitas overtok kontrakten, fikk Aktuell Sikkerhet opplyst at den omfatter cirka ti årsverk fordelt på Oslo Sentralstasjon og Oslo Lufthavn. I tillegg til kundebehandling i form av informasjon og service for øvrig, utfører vekterne daglige billettkontroller, samt stikkprøver og storkontroller med tanke på ekstraordinær sjekk av om passasjerene har betalt det de skal.

– Revisjonen fokuserte i vesentlig grad på den praktiske gjennomføringen av kontrakten fra Securitas sin side. HMS, vekteropplæring og ulike sertifiseringer er blant temaene som både ble diskutert og dokumenter, sier Vibeke Holm Ruud.

– Flytoget er et selskap som stiller ekstra høye krav til seg selv, og det motiverer også oss til å gjøre en god jobb. Jeg er ikke overrasket over at resultatet av revisjonen ble så bra som det ble. Det skyldes at vi hele tiden jobber med å forbedre oss og levere det lille ekstra. Når vi nå går videre etter revisjonen vil vi fortsette den gode dialogen og samarbeidet med Flytoget, og styrke tjenesten ytterligere i henhold til de punktene som har et forbedringspotensial, sier avdelingssjef John Sørbo.

– En av grunnene til at det går så bra for oss er at Flytoget er flinke til å involvere seg. De deltar på vektersamlingene og integrerer oss i det de kaller «flytogstandard». Det betyr mye, ikke minst for medarbeidernes motivasjon, legger han til.

Powered by Labrador CMS