Nilsson

- 70 prosent er innside-kriminalitet

– Transportbransjen er skitten og risikoen for å bli oppdaget er lav. Vi har indikasjoner på at 70 prosent av kriminaliteten som rammer næringen utføres med hjelp innenfra.

Publisert

Per-Arne Nilsson er kritisk til at både private og offentlige transportkunder gir blaffen i hvem som frakter varene deres. (Foto: Even Rise)

Det sier Per-Arne Nilsson. Under Norsk Sikkerhetsforenings sikkerhetskonferanse fortalte den tidligere svenske politimannen om sine erfaringer fra konsulentjobben han har for blant andre Sveriges Åkeri, i samarbeid med politiet. Nilsson har også tidligere overført svenskenes erfaringer til norsk sikkerhetsbransje, blant annet i regi av Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).

– Hvis du velger de billigste til å kjøre for deg, bidrar du som oftest til organisert kriminalitet. De har så lave priser at det er tvingende nødvendig å gjøre lovbrudd for å overleve, sier Nilsson.

Han mener oppdragsgiverne plikter å sette seg inn i hvem som faktisk frakter godset. Nilsson er skremt over hvor få som bryr seg om nettopp dette.

– De fleste som får fraktet varene sine fra A til B har ikke peiling på hvem som håndterer dem. Og de bryr seg ikke. Det er ille. Hadde de visst hvor ”jättesjuk” store deler av denne bransjen er, ville de aldri overlatt verdiene sine til dem, sier han.

– Vi forbinder polakker med billig arbeidskraft, men prisene er for lengst blitt så lave at transportørene ikke lenger har råd til arbeidskraft derfra. Nå henter de sjåfører fra Filippinene, Makedonia, Bulgaria og Romania, legger han til.

I tillegg til at mange sjåfører stjeler drivstoff fra hverandre, poengterer Nilsson at det blant annet samarbeides mellom sjåfører som har innsideinformasjon og profesjonelle ligaer.

– Og dette er ligaer som har penger til nødvendig utstyr som gjør det vanskelig å avsløre dem. Dette gjelder for eksempel utstyr som forstyrrer GPS-signaler, sier han.

Iflølge Nilsson stjeles det mest dagligvarer, tett fulgt av elektronikk, verktøy, alkohol og data. Ofte er varene lastet på kapelltrailere som lett lar seg skjære opp.

Det eneste kapellet beskytter mot, er regnvær. Dette brukes selvfølgelig fordi kostnadene er mindre enn hva de må ut med for tette trailere. Dette er også et bevisst valg for å kunne være med i den knallharde kampen om transportoppdragene, sier han.

– Tradisjonelt er ikke politiet positive til å samarbeide med andre aktører. Men i Sverige har vi klart å øke kommunikasjonen og bygge et samarbeid. Bransjen og politiet har lært hverandres roller å kjenne. Det gjelder å holde tritt med utviklingen, og det er vi til en viss grad i ferd med å klare, sier Nilsson.

– Selvsagt kan vi hele tiden bli bedre. I Norge er Skan-kontroll profesjonelle på etterretning og dialog med politiet. For øvrig bør Norge også prioritere sikre oppstillingsplasser for transportnæringen. Men aller viktigst er det at både offentlige og private oppdragsgivere stiller krav til den som faktisk skal kjøre varene deres trygt fra A til B, legger han til.

Her kan du lese om væpnede lastebil-plyndrere som ble dømt tidligere i år.

Her kan du lese om en rapport utarbeidet av Kripos, som tyder på at de kriminelle bandene som har spesialisert seg på slike tyverier, har utvidet sitt nedslagsfelt.

"
Powered by Labrador CMS