twitter.gif

Sett grenser for sosiale medier

Sosiale medier utgjør en stadig større del av hverdagen vår. Resultatet kan bli både oppsigelser og søksmål for dem som ubetenksomt legger ut kommentarer om egen arbeidsplass. For å unngå dette, bør alle lage klare regler om hva som er lov og ikke lov.

Publisert

Bedriftsledere oppfordres til å lage klare retningslinjer for ansattes bruk av sosiale medier. (Illustrasjonsfoto)

Gjennom Dagens Næringsliv råder arbeidsrettsadvokat Cecilie Wille Søvik alle arbeidsgivere om å utforme klare retningslinjer for bruk av sosiale medier. Hun understreker at disse bør drøftes med de ansatte på forhånd. Reglene må være konkrete. De må klart fortelle hva arbeidstakere kan uttale seg om, og hva de ikke kan uttale seg om.

– De ansatte er beskyttet av ytringsfriheten, men også ytringsfriheten har begrensninger, sier Søvik til DN.

– En hjemmel for inngrep i ansattes ytringsfrihet, kan være arbeidsgivers styringsrett og arbeidstakers lojalitetsplikt, sier hun.

Ifølge DN har kun 11 prosent av norske virksomheter retningslinjer for ansattes bruk av sosiale medier. Mørketallsundersøkelsen, i regi av Næringslivets Sikkerhetsråd, viste imidlertid at cirka 30 prosent av norske virksomheter har utarbeidet retningslinjer for bruk av nettsamfunn.

Les mer om retningslinjer og sosiale medier i Dagens Næringsliv.

Også seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) har meninger om dette

"
Powered by Labrador CMS