Buss

Problematisk med kontantløse busser

NHO Service slår tilbake mot argumentene om kontantløse busser. I et brev til Finansdepartementet mener de løsningen er lukkede kontanthåndteringssystemer i form av selvbetjente billettautomater.

Publisert

Petter Furulund. (Arkivfoto: Jan Tveita)

NHO Service representerer sikkerhetsbransjen, inkludert selskaper som driver med pengetransport og kontanthåndtering.

– Vi følger utviklingen rundt bruk av kontanter og ulike betalingsløsninger nøye, og vi har fulgt debatten om kontantløse busser. NHO Service mener det er prinsipielt problematisk med kontantløse busser, sier administrerende direktør Petter Furulund.

– Det er viktig å holde fast i prinsippet om at sedler og mynt er lovlige og tvungne betalingsmiddel i Norge, og at busspassasjerer skal kunne få kjøpe billetter med kontanter. Vi har derfor sendt et brev til Finansdepartementet og bedt om en prinsippavklaring på dette spørsmålet, legger han til.

Dette kommer frem på NHO Service sine hjemmesider. Han mener lukkede kontanthåndteringssystemer vil løse ransrisikoen og sjåførens frykt, som blant annet Yrkestrafikkforbundet mener veier tungt for å innføre kontantløse busser.

– Slike billettautomater er i bruk om bord i en rekke busser til busselskapet Midttrafikk i Århus i Danmark. De er plassert midt i, eller bak i bussen. Slike billettautomater vil oppfylle målet til Yrkestrafikkforbundet om å dempe faren for ran betraktelig - og bryter ikke prinsippet om at busspassasjerene har rett til å få kjøpe billetter med kontanter. De er dessuten kostnadseffektive i drift, robuste og ranssikre. De trenger ikke tømmes for kontanter veldig ofte fordi de også godtar kortbetaling, sier Furulund.

Powered by Labrador CMS