Du er her

Case med hjullaster på metangass

I tillegg til elektriske anleggsmaskiner, står Case Tetra i sentrum for oppmerksomheten på Bauma 2019 i München.
Av Redaksjonen
Publisert 12.04.2019 13:14

Case Construction Equipment har altså presentert en ny konsept-hjullaster som er utstyrt med metangass-motor med seks sylindre fra CNHs egen motorfabrikant, Fiat powertrain, FPT. Hjullasteren har fått navnet Case Tetra. Case vil ikke være dårligere enn søstermerket New Holland, som har satset på utvikling av metan-traktorer i flere år. Tetra er første satsing fra Case på metandrevne maskiner.

Ytelser

Den sekssylindrede FPT NEF motoren går på metangass, den yter 230 hk og et dreiemoment på 1184 Nm. Case lover at den har et diesellignende drag, men at den faktisk går jevnere og med mindre støy.
Den skal også være like driftssikker som en tilsvarende dieselmotor fra samme produsent. De lover også en bonus i form av 30 prosent lavere drivstoffutgifter sammenliknet med en tilsvarende dieselmotor.

Komprimert naturgass – CNG

Motoren går på komprimert naturgass, metan, som forkortes CNG (Compressed Natural Gas). Dette gir 15 prosent lavere CO2 utslipp og hele 99 prosent reduksjon av partikkelutslipp sammenliknet med diesel. I likhet med moderne dieselmotorer sørger motorstyringen, innsprøytningssystemet og utformingen av stempeltoppen for en så fullstendig forbrenning som mulig, forskjellen er bare at i denne gass-motoren er forbrenningsprosessen mer komplett enn i en dieselmotor, derav de lave utslippene.

Med gass fra garden?

Tetra representerer et stort teknologisk sprang for Case, siden dette er deres første maskin som benytter alternativt drivstoff. Case mener at en hjullaster er ideell med metan på tanken fordi den ofte håndterer gjødsel og fôrrester som gjerne brukes til nettopp metanproduksjon på garden. Case ser for seg den perfekte situasjonen: At Tetra-hjullasteren fylles med den gassen den er med på å lage. Den komprimerte metangassen lagres i gasstanker på sidene og bak på maskinen.

Spesielle dekk

I Tetra-prosjektet har Case samarbeidet med Michelin om utvikling av passende dekk til hjullasteren. Dekkene består av både gummi og komposittmateriale, er uten luftkammer, men selve designet skal sørge for en innebygd dempe-funksjon. Case har selvsagt stor tro på Tetra-konseptet, og mener bestemt at dette kan bli en realitet.