Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Bikkjeslagsmål i vente

LEDER: Endringene i det norske maskinmarkedet er langt fra ferdige. Strukturen vi ser konturene av nå vil trenge tid for å sette seg, og fremdeles mangler det brikker i flere puslespill.

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Bedre Gardsdrift 9/2016.

Akkurat nå er vi i en situasjon der nær sagt alle skal markere revirene sine på nytt. Lokomotivet Felleskjøpet gir ikke ved dørene. Eikmaskin må bevise at den samlede markedsandelen for MF, Fendt og Valtra ikke blir redusert med alle merkene hos en importør. A-K maskiner rydder og gir gass. Danish Agro må bevise at de er rett valg for Claas i Skandinavia. HCP er i ferd med å tette distribusjonshullene for Deutz-Fahr, Zetor og Krone, mens Svenningsens og Kubota utvider sitt distribusjonsnett. Som enerådig McCormick-importør vil Aase Landbruk utvide sitt nedslagsfelt. I tillegg er det en rekke andre små og store redskapsforhandlere som må finne nye leverandører, eller bli større med det de har.

For deg som bonde er dette ganske greit, i alle fall på kort sikt: Alle vil kjempe om din gunst, og du kan forvente det ene tilbudet bedre enn det andre. Men det er alltid et men. Det forestående bikkjeslagsmålet vil svi for bransjen, og prisen for dette må du en dag betale, enten gjennom dyrere produkter og tjenester, eller et tynnere forhandlernettverk.

Landbruksmaskinbransjen er nemlig ingen billig bransje å drive i. Store avstander, langt mellom bøndene, en uvanlig sterk kjedestruktur med lite individuell frihet for forhandlerne og en liten gjennomsnittsomsetning per forhandler, gjør det norske landbruksmaskinmarkedet til et av de tøffeste i Europa. Enkelt sagt er det for mange forhandlere og for få kunder.

Mer avanserte maskiner betyr mer kostbar verksteddrift. Vi har tidligere tatt til orde for et tettere samarbeid mellom landbruksverkstedene. Både for å redusere kostandene og ikke minst skape større miljø med mer kompetanse. Og vi gjør det igjen. Eikmaskin overbeviste Agco-toppene at en separat forhandlerstruktur for MF ikke ville bli bærekraftig, og får skru alle sine tre merker under samme tak. Felles verksted er enklere når alle merkene er fra samme familie, men vi blir stadig sterkere i troen på at dette prinsippet må og vil spre seg til konkurrende merker, akkurat som i bilbransjen.

Vi vil at norske bønder skal kunne velge mellom flere merker i rimelig nærhet når de skal handle både traktor og redskap, og vi lovpriser verdien av å ha en lokal forhandler. I et bikkjeslagsmål der alle er mot alle, er noen dømt til å tape - og noen mer enn andre. Men vi tror flere kan redde skinnet hvis kampviljen byttes ut med samarbeid, og da først og fremst på ettermarkedet hvor kostnadene er størst.

Se hva du kan lese om i Bedre Gardsdrift 9/2016 her

Bedre gardsdrift kommer ut ti ganger i året, og er Norges eneste frittstående landbruksfagblad. Vi fokuserer på teknikk, økonomi og vedlikehold, og har reportasjer fra hele landet. Årlig har vi minst 30 sider traktortester og 25 sider gardsanalyser.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Betill julegave-abonnement på Bedre Gardsdrift her

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS