2200 problemfrie timer

Forden til Ole Jakob Hafstad i Steinkjer er av den samarbeidsvillige sorten. Ingen større reparasjoner hittil. En tung kløtsj irriterer, men det har han fikset med en smule hjemmesnekring.

Publisert

(Fra Bedre Gardsdrift nr. 3/2000)

350 dekar korn og en Ford 6600 i tillegg på garden, forklarer hvorfor hovedtraktoren til Ole Jakob Hafstad bare har gått 2200 timer. Disse timene har til gjengjeld vært helt uproblematiske.Han har traktoren fortsatt, og har ingen planer om å bytte. Gamletraktoren fra 1976 begynner derimot å bli litt for stor og klumpete. Hafstad ser derfor ikke bort fra at den største og eldste Forden snart blir pensjonert.Jeg har bare hatt noen små utgifter på 5610en, og da er det snakk om typisk slitasje på grunn av bruk. Jeg følger serviceboka, og går over traktoren hver sommer. Dessuten har jeg hatt traktoren inne på verksted noen ganger, for å ta slike ting som jeg ikke fikser sjøl.

Rimelige deler

Prisene på reservedeler er heller ikke avskrekkende. Blant annet har jeg knust ei bakrute. Jeg husker ikke prisen, men kan erindre at tabben kostet meg langt mindre enn jeg først hadde trodd. Enkelte synes at drivstofforbruket er i største laget? - Det er mulig, men det har ikke gitt særlig grunn til bekymring. Tross alt går traktoren bare 200 timer pr. år. Dessuten har jeg heller ikke så mye å sammenligne med. - Hva med motorytelse og hydraulikk? - Traktoren virker litt slapp når den er kald. Det merker jeg spesielt når jeg kjører korn, men så snart de to første bakkene er unnagjort, er traktoren langt mer spenstig. Hydraulikken fungerer også helt tilfredsstillende til min bruk. Jeg pløyer årlig 350 mål med ganske tung jord, og til denne bruken er hydraulikken mer enn god nok.

Besværlig kløtsj

Traktoren har en stor ulempe. Kløtsjen er for tung. Derfor har jeg montert inn ei gassfjær på overføringen under hyttegulvet. Fjøra fikk jeg kjøpt hos en lokal forhandler, og pedalen er utvilsomt blitt mye mer lettbetjent. Helt fornøyd er jeg likevel ikke. Pedalen er fortsatt plagsom dersom det blir mye kløtsjing. Elles er komforten god nok, spesielt med tanke på at det dreier seg om en traktor fra slutten av 80-tallet. Litt risting i rattet i forbindelse med kjøring langs vei er ett av få ankepunkter.

Ingen startproblemer

Om vinteren bruker Hafstad traktoren mest til snørydding. Den er helt grei til slik bruk. Starter lett, men så bruker jeg motorvarmer mesteparten av vinteren også. Det er ikke på grunn av startproblemer, men ganske enkelt for å skåne motoren mest mulig, sier Hafstad.

Bilde: Fordtraktor (bilde: Olejacobhafstad felles inn)Etter 12-13 års bruk er traktoren like pen. Ingen skulle tro at det dreide seg om en traktor fra langt inn i forrige århundre (foto: O.H. Vanebo)

Bilde: Eier med traktorTraktoren er ikke vanskelig å starte, men bruk av motorvarmer forlenger motorens levetid, påpeker Hafstad. (foto: O.H. Vanebo)

Bilde: TraktormskjerTraktorens brukes til snørydding i vinterhalvåret. (foto: O.H. Vanebo).

Bilde: RattFørermiljøet er ikke som på dagens traktorer, men sammenlignet med andre modeller fra 80-tallet kan Ford 5610 utvilsomt konkurrere. (foto: O.H. Vanebo)

Bilde: FaksmileFaksimile av vedlagt artikkel KK Heje

Powered by Labrador CMS